Olivér

Megtalálták a legfiatalabb bolygót

2004.05.28. 11:11
Az egymillió éves újszülöttet közvetlenül nem látták, csupán az anyacsillag körül található bolygóképző porkorong utal létezésére. A Földtől alig 420 fényévnyire, a Bika csillagképben várta, hogy felfedezzék.
Az eddig ismert legfiatalabb bolygó nyomára bukkant az amerikai Spitzer űrtávcső - jelentették be csütörtökön a floridai Cape Canaveralban az űreszköz munkáját irányító szakemberek.

Közel van

Mint elmondták, a frissen felfedezett égitest mindössze egymillió esztendős lehet, ami csillagászati léptékkel mérve meglehetősen zsenge kornak számít. Összehasonlításul: Földünk, illetve otthona a Naprendszer körülbelül 4,5 milliárd éves.

A bolygócsemete 420 fényévre van tőlünk a Bika csillagképben, ami ugyancsak csekély távolságnak számít. Az űrtávcső nem látta közvetlenül magát az égitestet, ám környezetének vizsgálata alapján a csillagászok viszonylag nagy biztonsággal következtetnek a létére.

Újszülött

Anyacsillagát ugyanis bolygóképző porkorong veszi körül, aminek belsejében egy lyukat vettek észre, és ez arra utalhat, hogy megkezdődött a bolygók képződése a csillag körül, és az első újszülött máris a világra jött.

A bejelentést amerikai tudóskörökben egyelőre fenntartásokkal fogadták. Hogy bizonyossá váljék az eddigi ismert legifjabb bolygó létezése, azt további űrtávcsöves vizsgálatok dönthetik majd el.