Natália

Megtalálták a legfiatalabb bolygót

2004.05.28. 11:11
Az egymillió éves újszülöttet közvetlenül nem látták, csupán az anyacsillag körül található bolygóképző porkorong utal létezésére. A Földtől alig 420 fényévnyire, a Bika csillagképben várta, hogy felfedezzék.
Az eddig ismert legfiatalabb bolygó nyomára bukkant az amerikai Spitzer űrtávcső - jelentették be csütörtökön a floridai Cape Canaveralban az űreszköz munkáját irányító szakemberek.

Közel van

Mint elmondták, a frissen felfedezett égitest mindössze egymillió esztendős lehet, ami csillagászati léptékkel mérve meglehetősen zsenge kornak számít. Összehasonlításul: Földünk, illetve otthona a Naprendszer körülbelül 4,5 milliárd éves.

A bolygócsemete 420 fényévre van tőlünk a Bika csillagképben, ami ugyancsak csekély távolságnak számít. Az űrtávcső nem látta közvetlenül magát az égitestet, ám környezetének vizsgálata alapján a csillagászok viszonylag nagy biztonsággal következtetnek a létére.

Újszülött

Anyacsillagát ugyanis bolygóképző porkorong veszi körül, aminek belsejében egy lyukat vettek észre, és ez arra utalhat, hogy megkezdődött a bolygók képződése a csillag körül, és az első újszülött máris a világra jött.

A bejelentést amerikai tudóskörökben egyelőre fenntartásokkal fogadták. Hogy bizonyossá váljék az eddigi ismert legifjabb bolygó létezése, azt további űrtávcsöves vizsgálatok dönthetik majd el.

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.