Miklós

Újfajta bolygókat találtak

2004.05.10. 17:19
Csillagászok két rendkívül gyors és forró naprendszeren kívüli bolygót fedeztek fel. A két gázóriás valószínűleg a bolygók egy új típusához tartozik - írja a New Scientist.
Az eddig ismert naprendszerünkön kívüli bolygók - egy kivételével - legalább három nap leforgása alatt kerülik meg csillagukat, ezeknek a Jupiter-méretű égitesteknek azonban ehhez kevesebb, mint két napra van szükségük. Guillermo Torres, a Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Központ (Cambridge, Massachusetts, USA) csillagásza szerint valószínűnek tűnik, hogy a bolygók új csoportjával van dolgunk.

Ötvenszer közelebb

A jelenleg elfogadott teória szerint a Jupiterhez hasonló gázóriások létrejöttekor legalább olyan távolságra helyezkednek el a csillaguktól, mint a Föld a Naptól, ám a körülvevő gázokkal vagy más bolygókkal történő interakciók révén közelebb kerülhetnek csillagukhoz. Az extraszoláris égitestek többsége esetében lejátszódott ez a folyamat, így azok "forró Jupiterekké" váltak - az új bolygók esetében azonban "nagyon forró Jupiterekről" beszélhetünk, ezek ötvenszer közelebb helyezkednek el csillagukhoz, mint a Nap a Földhöz.

A csillaghoz való közelség következtében a bolygók nagyon forrókká válnak, és a csillagról érkező sugárzás szerkezetükre is hatással lehet. A gázóriásokat a marseille-i Laboratoire d'Astrophysique François Bouchy vezette csillagászcsoportja fedezte fel Chilében. A két újonnan felfedezett égitest, azaz az OGLE-TR-113 és az OGLE-TR-132 hatezer illetve 1200 fényévnyire található a Földtől.

A bolygókra az ún. tranzitmódszer segítségével leltek rá, melynek alapja, hogy a bolygó a megfigyelő látómezeje és a csillag között elhaladva csökkenti az adott csillag fényességét. Torres szerint ez is bizonyítja, hogy ez a módszer rendkívül sikeres lehet a Jupiter-méretű bolygók felfedezésében. A NASA 2007-ben indítja útjára a Kepler-missziót, mely a Föld-méretű bolygókat keres majd.