Ferenc, Olívia

A Föld begyűri a tér szövetét

2004.10.22. 15:24
A Föld forgása meghajlítja és összeráncolja a bolygó körüli teret, állítják új mérési eredmények alapján olasz kutatók. Két műhold pályamódosításai szerintük igazolják Albert Einstein általános relativitáselméletének egyik fontos előrejelzését.
Két különleges műhold Föld körüli mozgását 11 éven ált tanulmányozták a dél-olasz Lecce egyetem kutatói. A mérési eredményekből arra a következtetésre jutottak, hogy mindkét műhold azért került arrébb évente 2 méterrel, mert a forgó Föld eltorzítja a tér szerkezetét.

Az eredmények sokkal pontosabbak, mint a 90-es végek végén levont következtetések, amikor az Ignazio Ciufolini vezette kutatócsoport a vizsgálatok első eredményeit publikálta.

Régi a jóslat

A tércsavarodás (frame dragging) néven emlegetett jelenség, amikor a forgó anyagi gömbhéj magával húzza a tér-időt, megtekerve az anyag szerkezetét, a Newton-féle gravitációs elmélet továbbfejlesztése. Einstein relativitáselméletét használva Joseph Lense és Hans Thirring osztrák fizikusok 1918-ban jósolták meg a kölcsönhatás létezését.

Minden tömeggel rendelkező teszt elgörbíti a tér szerkezetét, idézte a Space.com Ignazio Ciufolini szavait. Ha ráadásul forog is a test, másfajta torzulás is jelentkezik, hasonlóan ahhoz, ahogy a gumimatrac anyagát is elcsavarja a rajta forgó súlyos test.

A Lense-Thirring effektus a Föld körül keringő giroszkóp tengelyét évente 42 milliszögmásodperccel billentenhetné ki. A jelenség letesztelésére a NASA és a Stanford egyetem kutatói a hatvanas évek elején megtervezték a precíziós giroszkópokkal felszerelt Gravity Probe B nevű szondát, de technikai és pénzügyi gondok egészen idén áprilisig hátráltatták a fellövését. Az a projekt hatszázmillió dollárt emésztett fel.

Két csillogó gömb

Ha a Föld forgásától csavarodás jelentkezik a térben, akkor a műholdak a deformációkban bukdácsolnak, vélték az olasz kutatók. Ciufolini és kutatócsoportja így két műhold, a LAGEOS és LAGEOS 2 által az évek során visszavert több millió lézerjelet elemezte.

Mindkét műhold egy-egy kiváló visszaverő képességű, 60 centiméteres átmérőjű gömb. Nem végeznek önállóan semmilyen munkát, mivel hiányzik belőlük mindenféle elektronika. Ebből fakadóan sosem romolhatnak el.

A fekete lyuk is tudja

Az olasz kutatók szerint az eredményeik igazolják, hogy a tér csavarodása eléri az előre megjósolt érték 99 százalékát, plusz-mínusz 5 százalékos hibahatárral. A részletes beszámoló a Nature szaklapban jelenik meg.

Az olasz kutatók munkája a különös jelenség első elfogadható pontosságú mérése, jelentette ki Neil Ashby, a Colorado egyetem fizikusa. A relativitáselmélet által megjósolt hatások pontos mérése igen fontos, mivel alapvetően befolyásolják a világegyetemről kialakult képünket.

Az új eredményeknek a kutatók hasznát vehetik a fekete lyukakra vonatkozó elméletek esetében. Valójában a fekete lyukaknál fedezték fel először annak jelét, hogy a frame dragging valós jelenség lehet.

Dudoros a Föld

1997-ben sikerült megfigyelni egy ilyen szupernehéz égitest esetében, hogy a benne spirális pályán eltűnő gáz pörgettyűhöz hasonlóan imbolygott. A kitérés sokkal nagyobb volt, mint azt a struktúra mechanikai jellemzői indokolták volna.

A Ciufolini vezette olasz kutatócsoport a Föld okozta tércsavarodás első jelére 1996-ben hívták fel a figyelmet, viszont az első adatok igen pontatlanok voltak. A Föld gravitációs tere ugyanis nem szimmetrikus. A NASA GRACE műholdjának mérései alapján elkészített gravitációs térkép tette lehetővé a végleges elemzések elvégzését, mondta az olasz kutató.

Egyirányba lő

Időközben független vizsgálatok igazolták, hogy a fekete lyukak valóban forognak, és a tér csavarodása fontos szerepet játszik abban, hogy a környezetükből származó anyag egy része tengelyirányban kilökődik.

A teljes objektum leginkább hatalmas giroszkópra emlékeztet, jelentette ki Ciufolini. További megfigyelések szerint a fekete lyukak által kibocsátott sugár egy irányba mutathat évmilliókon keresztül.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.