Ferenc, Olívia
-4 °C
4 °C

Miniűrhajókkal a világűrbe

2003.09.02. 11:37
A NASA öt éven belül lecseréli az elöregedett űrsiklókat, és az űrhajósok a jövőben nem behemótokkal, hanem négyszemélyes kisrepülőkkel fognak a Nemzetközi Űrállomásra utazni.
Az amerikai űrhivatal már a Columbia űrsikló tragédiája előtt elindította az Orbital Space Plane programot, hogy olcsóbb, egyszerűbb és megbízhatóbb szállítójárműveket fejlesszenek ki. A NASA természetesen új teherszállító űrsiklók építését is tervezi, hogy végleg megszabadulhasson a Columbia és a Challenger három megmaradt testvérétől, de ezeknek a megjelenésére valószínűleg több mint tíz évet kell várni.

Készül az űrautó

Az űrhivatal jelenleg keményen dolgozik azon, hogy a négyszemélyes űrhajó tervei minél hamarabb elkészüljenek, és elkezdhessék a jármű építését, illetve a próbarepüléseket. Mindez azért különösen fontos, mert az új űrhajó valószínűleg jelentősen csökkentené az űrutazások költségét, ráadásul a négyszemélyes kialakítás miatt több mint három hosszú távú lakója is lehetne az űrállomásnak.

A NASA már elkészített néhány kinézeti tervet: ez egyik modell lapos és rájaszerű, felhajtott szárnyakkal, másik kettő pedig leginkább a mai repülőgépekre hasonlít, és mindhárom képes leszállni a kifutópályákon. A negyedik terv azonban a NASA első űrkapszuláira hasonlít, és a leszállóegység ejtőernyő segítségével érne földet. Az űrhivatal néhány hónap alatt fog elkészülni a végleges változattal.

A négyszemélyes űrhajó embereket fog szállítani az űrállomásra és onnan vissza a földre, illetve a Nemzetközi Űrállomás oldalára rögzítve életmentő csónakként fog funkcionálni. A program tervezési fázisára 2,4 milliárd dollárt különítettek el, tehát az űrrepülő a mai űrkutatási árakat figyelembe véve kimondottan olcsó lesz.

2008-ban fellőnék

"Arra koncentrálunk, hogy a jármű egyszerű maradjon, és mindent megteszünk annak érdekében, hogy 2008-ban fellőhessük" - mondta Dennis Smith, az Orbital Space Plane program vezetője. Smith szerint igen ambiciózus a célkitűzés, ugyanakkor azt is elismerte, hogy a régebbi űrprogramokat, például a Mercuryt, a Geminit vagy az Apollót sokkal gyorsabban kivitelezték.

Smith szerint a projektben olyan technológiákat fognak fölhasználni, amelyeket már kifejlesztettek és alaposan leteszteltek, ugyanis azok nemcsak sokkal biztonságosabbak, hanem olcsóbbak is. A legnagyobb határidős csúszások és többletkiadások ugyanis akkor keletkeznek, ha egy olyan technológiára számítanak, amely még nem kiforrott, mondta Smith a CNN-nek.

A múlban is bevált

A múltban megszületett klasszikus szállítóeszközök esetében is hasonló megközelítést alkalmaztak: a második világháborús jeep és a DC3 szállító repülőgép azért van még ötven év elteltével is forgalomban, mert egyszerű, rugalmas, ellenálló és viszonylag olcsó.