Vilma

Aktív vulkánok a Marson?

2004.12.24. 07:39
Az európai Mars Express űrszonda képei szerint talán még mindig van vulkanikus aktivitás a Marson, sőt akár élet is lehet vulkanikus hőforrásokban.

A Mars Express legfrisebb képei - geológiai szempontból nézve - közelmúltbéli vulkáni aktivitást mutatnak a Marson, írta a New York Times. Egyes területeken valószínűleg négymillió éve is volt még vulkanikus tevékenység. Ez a Mars történelmének utolsó egy százaléka, és ez arra utal, hogy a bolygón még ma is hatalmas lehet a kapacitás a vulkanikus aktivitásra, vagy lehetnek aktív vulkánok is. A képek elemzése a Nature tudományos szaklap e heti számában jelenik meg.

Élet is lehet

A Mars Express január óta készít háromdimenziós felvételeket a Mars felszínéről. Mikor egy vulkán kitör, és lávát lövell ki, viszonylag sima felszínt hoz létre. Ezt fokozatosan aszteroidák, meteorok bombázzák, a krátek mennyiségéből pedig a kutatók meg tudják becsülni, hogy milyen régen került a láva a felszínre.

Az elmúlt időszakban a kutatók számos bizonyítékot találtak arra, hogy a Marson jég van, és hogy valaha víz folyt a bolygó felszínén. A legújabb felfedezés szerint lehetséges, hogy a víz még mindig megtalálható egyes vulkanikus hőforrásokban. Az ilyen hőforrásoknak a Földön különben igen gazdag élőviláguk van, sőt egyes biológusok szerint az élet is hasonló helyeken kezdődött.

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.