Lukács

Megörökítették egy szupernóva robbanását

2008.12.04. 22:32
Adaptív optikával felszerelt műszerek segítségével egy kutatócsoport a robbanás előtti felvételeken sikeresen azonosította az SN 2008bk katalógusjelű szupernóva szülőcsillagát, a vörös szuperóriást, írta meg a Hírek.csillagászat.hu.

Az SN 2008bk szupernóva az NGC 7793 katalógusjelű spirálgalaxisban tűnt fel 2008. március 25-én, felfedezése pedig egy dél-afrikai amatőrcsillagász, Berto Monard nevéhez fűződik. A galaxis a Sculptor (Szobrász) csillagképben figyelhető meg, távolsága 13 millió fényév.

Az SN 2008bk tipikus példája a nagytömegű csillagok életét lezáró szupernóva-robbanásoknak. Jelen esetben azonban a csillagászok nemcsak magát az explóziót (pontosabban az azutáni folyamatot) tudták nyomon követni, de korábbi észlelési anyagok alapján azonosítani tudták a szupernóva progenitorát, azaz azt a szülőcsillagot, ami a robbanást elszenvedte.

Az azonosítást többek között az tette lehetővé, hogy az ESO VLT távcsőegyüttesének különböző műszereivel a területet a robbanás előtt is többször észlelték. A legutolsó ilyen megfigyelés mindössze néhány hónappal az explózió előtt történt a HAWK-I műszerrel a közeli infravörös tartományban.

Seppo Mattila (University of Turku) vezetésével egy kutatócsoport a robbanás után két hónappal újra észlelte a területet, ezúttal a Yepun (UT4) teleszkópnak szintén az infravörös tartományban üzemelő NACO (NAOS+CONICA) műszerével. A berendezés adaptív optikás rendszere lehetővé teszi a légkör zavaró hatásának nagymértékű csökkentését, ezáltal a célobjektumok, illetve területek finom részleteinek feltérképezését. A NACO-val kapott éles felvételek és a korábbi képek összehasonlítása alapján a kutatók azonosítani tudták azt a csillagot, ami 2008. március végén szupernóvaként robbant fel. A bizonyosság természetesen nem száz százalékos, de a hibadoboz mérete nagyon kicsi, nem haladja meg a 70, illetve a 40 milliívmásodpercet.

Fényessége és színe alapján a progenitor egy vörös szuperóriás volt, 8-9 naptömegnyi becsült kezdeti tömeggel. Közvetlenül a robbanás előtt mérete a Napénak körülbelül ötszázszorosa lehetett, ami azt jelenti, hogy képzeletben csillagunk helyébe rakva még a Marsot is elnyelte volna.

Az SN 2008bk az ötödik olyan szupernóva, melynek progenitorát korábbi megfigyelések alapján utólagosan sikerült azonosítani. Mindegyikük vörös szuperóriás csillag volt, négynek a tömege a Napénak körülbelül a nyolcszorosát tette ki, ami az elméletek szerint az ilyen típusú robbanáshoz minimálisan szükséges tömegérték.

Az eredményeket részletező szakcikk az Astrophysical Journal Letters c. folyóirat 2008. december 1-jei számában jelent meg.