Vilma

Megint elpusztítja a Földet egy aszteroida?

2006.05.06. 10:11
Tudósok szerint csak abban bízhatunk, hogy végül mégsem csapódik a Földnek 2008 június 21-én a 800 méter átmérőjű aszteroida, mert ellentámadásba lendülni már nincs idő.

"A Földre potenciálisan veszélyes" új aszteroidát észlelt a NASA április utolsó napjaiban: bár az első számítások alapján csupán 1:6000000 az esélye a találkozásnak - tehát igen valószínűtlen, hogy a 2006 HZ51 névvel jelölt objektum beleütközik a Földbe - a potenciálisan veszélyes égitestek listáján jelenleg ez a nagyjából 800 méter átmérőjű kisbolygó a legnagyobb.

Nincs idő felkészülni

A Föld akár már 2008. június 21-én találkozhat vele, ez a legkorábbi a sebtében kiszámolt 165 lehetséges ütközési dátum közül.

Az égitestekkel való ütközések előrejelzésére létrehozott B612 alapítvány elnöke, Dan Durda aszteroida kutató csillagász a The New Scientist című angol tudományos folyóirat kérdésére arról beszélt, hogy ilyen rövid idő alatt nem sok mindent lehet tenni a katasztrófa elkerülése érdekében: csak a hollywoodi filmstúdiókban léteznek olyan eltérítési technikák, amelyek nem igényelnek éveket, évtizedeket. Az élelmiszer tartalékoláson és a veszélyeztetett területek kiürítésén kívül nem marad más, mint a fejet behúzva várni a csapást.

A kétéves határidő statisztikai szempontból nézve kivételnek számít. A következő potenciális ütközési dátum a listán 2036, ekkorra várható az Apophis aszteroida. Az ütközésnek ez esetben 1:6000 az esélye, viszont sok idő áll rendelkezésre felkészülni rá.

Pontosabb mérések

A B612 alapítvány azért lobbizik, hogy egy évtizeden belül nyomkövető eszközt telepítsenek az aszteroidára, hogy világosabban lehessen látni a helyzetet. A napokban pontosítani próbálják az Apophis pályáját a Puerto Rico-ban található Arecibo rádióteleszkóp radarjával, s erre legközelebb csak 2013-ban lesz ismét lehetőség.

Az újonnan felfedezett 2006 HZ51 aszteroida első, szükségszerűen pontatlan pályaszámításait csupán 24 órás megfigyelés alapján végezték, s néhány nap alatt lényegesen pontosabb előrejelzést lehet adni: az várhatóan gyakorlatilag nullára csökkenti az ütközés valószínűségét - mondta Dr. Clark R. Chapman kisbolygó kutató csillagász.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!