Ferenc, Olívia

Megvan a Tejút ötödik karja

2004.05.07. 16:16
Az ötödik spirálkar az égbolt hatalmas területét elfoglalja, közvetlenül azonban nem látható, mivel hidrogéngáz alkotja. Az elképzelések szerint az elnyújtott hidrogénfelhő egykor egy másik spirálkar része lehetett, majd elvált attól.
Ausztrál kutatók egy véletlennek köszönhetően fedezték fel a Tejútrendszer ötödik spirálkarját. A Földről nem látható hidrogénalapú képződmény gigantikus méretekkel rendelkezik. Hossza 77 ezer fényév, a vastagsága több ezer fényév, írta a New Scientist.

A csillagászok meglepve tapasztalták, hogy a Naprendszernek otthon adó galaxis ötödik karja felett mostanáig átsiklottak a kutatók. Most kiderült, hogy az a korábbi képeken is jól látszott, jelentette ki Tom Dame, a Harvard-Smithsonian asztrofizikai központ munkatársa.

A hidrogén nem látszik

A Tejútrendszer ötödik spirálkarjának felfedezését Naomi McClure-Griffiths, az ausztrál nemzeti kutatóintézet (Australia Telescope National Facility) kutatója jelentettek be. Az ötödik kar valójában az égbolt hatalmas területét elfoglalja.

A 77 ezer fényév hosszúságú képződményt azonban hidrogén alkotja, amelyet csak közvetve lehet kimutatni. Ha az esti égbolton látni lehetne, az ötödik kar a horizonttól a zenitig terjedne, írta a kutatók Astrophysical Journal Lettersben megjelentetni tervezett beszámolója alapján a New Scientist.

A csillagászok mostanáig abból indultak ki, hogy a 100 milliárd csillagból álló galaxisunkban a középpont körül négy spirálkarral forog. A csillagok illetve a gáz- és porködök nem egyenletesen vannak szétszórva a Tejútrendszerben, hanem a centrumban illetve a karokban tömörülnek.

Váratlanul intenzív sáv

A most felfedezett ötödik spirálkar esik legkívülre. A kutatók akkor bukkantak a képződmény nyomára, amikor a galaxison belül a hidrogén eloszlás alakulását vizsgálták. A hidrogén olyan hullámokat bocsát ki, amelyeket a Földön észlelni lehet.

A Naomi McClure-Griffiths vezette kutatócsoport meglepetésére sikerült találni egy sávot, amely váratlanul intenzív jelet bocsátott ki. A kutatók elmondása szerint az ötödik kar együtt forog a teljes Tejútrendszerrel.

További meglepetések jöhetnek

Az elképzelések szerint az elnyújtott hidrogénfelhő egykor egy másik spirálkar része lehetett, majd elvált attól. A kar azonban a galaxisunk és egy másik kisebb galaxis ütközése során is létrejöhetett.

Lehetséges az is, hogy a gázképződményhez tartozik csillagok teljes sávja is, amelyet tavaly fedeztek fel a Tejútrendszer külső szélénél. A csillagászok mindenesetre arra számítanak, hogy az egyre jobb, teljesen automatikus teleszkópok alkalmazásának köszönhetően még további meglepő felfedezések születnek.

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.