Ferenc, Olívia

Vírusenzimmel pusztítják a gyilkos baktériumot

2001.12.15. 20:02
A New York-i Rockefeller Egyetem kutatóinak sikerült egy újabb gyógyszer-rezisztens baktériumfajtát sebezhetővé tenni: vírus-enzim alkalmazásával. Az egyetem honlapján ismertetett demonstrációban az antibiotikumoknak többnyire ellenálló Streptococcus pneumoniae baktérium belsejében természetes módon is megtalálható vírus enzimjét használták fel: Kémcsőben néhány másodperc alatt több millió Streptococcust pusztítottak el, ill. sikeresen számoltak fel kísérleti egerek nyálkahártyájára telepített Streptococcus-gócokat.
A több millió éve a baktériummal együtt - illetve abból - élő vírus a baktérium megfertőzése után annak belsejében többszöröződik, majd áttöri gazdájának védőburkát, hogy a szomszédos egyedekhez is hozzáférjen. Az így "kipukkasztott" baktérium elpusztul. A kutatóknak sikerült a vírus által a kitöréshez használt enzimet azonosítani, és a vírusból kivonni.

Tüdő- és agyhártyagyulladást is okozhat

Streptococcus pneumoniae
A Streptococcus pneumoniae egyike a legveszélyesebb baktériumoknak: az orr és a torok nyálkahártyáján - általában kiirthatatlanul - megtelepedve indít támadásokat a szervezet belsejébe, okozója lehet fül-fertőzéseknek, tüdőgyulladásnak, agyhártyagyulladásnak is. Az amerikai Közegészségügyi Hivatal statisztikája szerint a vezető kórokozók egyike nemcsak az Egyesült Államokban, de világszerte is a kisgyerekkori betegségeknél és halálozásoknál, az idősek rejtett okú egészségromlásai mögött is leginkább ez a bacilus gyanítható.

Mindeddig nem volt hatásos stratégia az orr és torok-nyálkahártyán tenyésző Streptococcus-bázisok kiirtására. Az újonnan felfedezett enzim viszont másodpecek alatt képes megölni a nyálkahártyán található összes ilyen baktériumot. "Alkalmazásával jelentősen csökkenthető az ilyen baktérium-gócok száma, következésképpen a fertőzések aránya is" - állítja Jutta Loeffler, a tanulmány egyik szerzője.

Orrspray vírusenzimmel

Vincent A. Fischetti, a Rockefeller Egyetem Bakteriális Kórokozók Laboratóriumának helyettes vezetője, a kísérlet irányítója, legcélszerűbbnek az orrspray formájában történő alkalmazást tartaná. Ilyen módon a Streptococcusnak a szervezetben való megtelepedését meg is lehetne előzni, nem kellene megvárni, amíg tünetekkel hívja fel magára a figyelmet. "Az antibiotikum-rezisztencia mára a közegészségügyet komolyan veszélyeztető problémává vált" - mondja. "A bakteriofág vírusokból nyert enzimek egy új alternatívát kínálnak a rezisztens baktériumokkal szemben."

Ráadásul, a hagyományos antibiotikumokkal ellentétben, amelyek más, a szervezet számára hasznos baktériumokat is veszélyeztetnek, a "fág-enzimek" specifikusak, csak az adott vírus gazda-baktériumára hatnak: sokkal kisebb tehát az esélye mellékhatások jelentkezésének.

Mindazonáltal, ezek az enzimek már nem elegendőek akkor, amikor egy elhatalmasodott fertőzésről van szó. Nem képesek bejutni ugyanis az emberi sejtekbe, csak a sejt felszínén található baktériumok leküzdésére alkalmasak. Kialakult betegség esetén tehát a hagyományos antibiotikumos kezeléssel kombinálva kell majd alkalmazni őket. Az új enzim gyógyszerré fejlesztése megkezdődött.

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!