Zita, Mariann

Vírusenzimmel pusztítják a gyilkos baktériumot

2001.12.15. 20:02
A New York-i Rockefeller Egyetem kutatóinak sikerült egy újabb gyógyszer-rezisztens baktériumfajtát sebezhetővé tenni: vírus-enzim alkalmazásával. Az egyetem honlapján ismertetett demonstrációban az antibiotikumoknak többnyire ellenálló Streptococcus pneumoniae baktérium belsejében természetes módon is megtalálható vírus enzimjét használták fel: Kémcsőben néhány másodperc alatt több millió Streptococcust pusztítottak el, ill. sikeresen számoltak fel kísérleti egerek nyálkahártyájára telepített Streptococcus-gócokat.
A több millió éve a baktériummal együtt - illetve abból - élő vírus a baktérium megfertőzése után annak belsejében többszöröződik, majd áttöri gazdájának védőburkát, hogy a szomszédos egyedekhez is hozzáférjen. Az így "kipukkasztott" baktérium elpusztul. A kutatóknak sikerült a vírus által a kitöréshez használt enzimet azonosítani, és a vírusból kivonni.

Tüdő- és agyhártyagyulladást is okozhat

Streptococcus pneumoniae
A Streptococcus pneumoniae egyike a legveszélyesebb baktériumoknak: az orr és a torok nyálkahártyáján - általában kiirthatatlanul - megtelepedve indít támadásokat a szervezet belsejébe, okozója lehet fül-fertőzéseknek, tüdőgyulladásnak, agyhártyagyulladásnak is. Az amerikai Közegészségügyi Hivatal statisztikája szerint a vezető kórokozók egyike nemcsak az Egyesült Államokban, de világszerte is a kisgyerekkori betegségeknél és halálozásoknál, az idősek rejtett okú egészségromlásai mögött is leginkább ez a bacilus gyanítható.

Mindeddig nem volt hatásos stratégia az orr és torok-nyálkahártyán tenyésző Streptococcus-bázisok kiirtására. Az újonnan felfedezett enzim viszont másodpecek alatt képes megölni a nyálkahártyán található összes ilyen baktériumot. "Alkalmazásával jelentősen csökkenthető az ilyen baktérium-gócok száma, következésképpen a fertőzések aránya is" - állítja Jutta Loeffler, a tanulmány egyik szerzője.

Orrspray vírusenzimmel

Vincent A. Fischetti, a Rockefeller Egyetem Bakteriális Kórokozók Laboratóriumának helyettes vezetője, a kísérlet irányítója, legcélszerűbbnek az orrspray formájában történő alkalmazást tartaná. Ilyen módon a Streptococcusnak a szervezetben való megtelepedését meg is lehetne előzni, nem kellene megvárni, amíg tünetekkel hívja fel magára a figyelmet. "Az antibiotikum-rezisztencia mára a közegészségügyet komolyan veszélyeztető problémává vált" - mondja. "A bakteriofág vírusokból nyert enzimek egy új alternatívát kínálnak a rezisztens baktériumokkal szemben."

Ráadásul, a hagyományos antibiotikumokkal ellentétben, amelyek más, a szervezet számára hasznos baktériumokat is veszélyeztetnek, a "fág-enzimek" specifikusak, csak az adott vírus gazda-baktériumára hatnak: sokkal kisebb tehát az esélye mellékhatások jelentkezésének.

Mindazonáltal, ezek az enzimek már nem elegendőek akkor, amikor egy elhatalmasodott fertőzésről van szó. Nem képesek bejutni ugyanis az emberi sejtekbe, csak a sejt felszínén található baktériumok leküzdésére alkalmasak. Kialakult betegség esetén tehát a hagyományos antibiotikumos kezeléssel kombinálva kell majd alkalmazni őket. Az új enzim gyógyszerré fejlesztése megkezdődött.