A magyar gazdaság legnagyobb problémája – amit a világméretű pénzügyi válság tovább erősít – az, hogy az erősen adóztatott „fehér” gazdaság és az adófizetést a minimumra optimalizáló szürkegazdaság gúzsba kötik egymást: a gazdaság teljesítőképességéhez képest túlzott mértékű közkiadások miatt magas szja-t és járulékot kellene fizetni.
A kis- és középvállalati szektor olyan árakon, amelyek teljes mértékben tartalmazzák az általuk foglalkoztatott és a törvényeknek megfelelően adóztatott munkavállalók bérének adóját és közterheit, versenyképtelen. Ezen az áron a túladóztatott háztartások sem tudják megfizetni a szürkegazdaságban megtermelt áruk és szolgáltatások minden adót és járulékot tartalmazó ellenértékét. Az adófizetést elkerülni képtelen rétegeket ezenfelül azért is terhelni kell, mert túl nagy az adót alig fizető szürkegazdaság. Az pedig azért olyan kiterjedt, mert elviselhetetlenül magas az adó- és járulékterhelés.
Napnál világosabb: ez az adórendszer tarthatatlan! Ha így marad, akkor a gúzsba kötött magyar gazdaság nemhogy nem tud kikeveredni az egyre mélyülő válságból, de komoly esély lesz arra, hogy hosszú évekre, évtizedekre visszacsúszik a leszakadó országok közé. De vajon az ellenzék által követelt radikális adócsökkentés a járható út, vagy addig nem tehetünk semmit, amíg a költségvetésben nem keletkezik fedezet az adócsökkentésre? Véleményem szerint, ha az utóbbira várunk, elveszünk!
Olyan változtatásokat kell azonnal végrehajtani az adórendszerben, amelyek egyes adónemek jelentős csökkentését, ugyanakkor mások emelését, sőt, urambocsá!, új adónem bevezetését is szükségessé teszik. A Pénzügyi Szemle novemberi számában megjelenő, A gúzsba kötött gazdaság kiszabadítása című tanulmányomban egy egyszerű, mindenki számára érthető modell segítségével elemzem a jelenlegi adórendszer káros hatásait, és szimulálom egy gyökeresen átalakított, kívánatos adórendszer működését. Ebben az írásban összefoglalom a tanulmány főbb állításait.
A magyar gazdaság végletesen duális: a hazai tulajdonú vállalkozások (a hazai kkv-szektor) alacsony termelékenységük folytán egy foglalkoztatottra vetítve fele annyi GDP-t állítanak elő, mint az országos átlag (ez 2006-ban 8 515 000 Ft volt). A külföldi tulajdonú vállalkozások átlaga ugyanakkor több mint kétszeresen haladta meg az országos átlagot.
Ezek szerint a tényadatok szerint egy átlagos hazai tulajdonú vállalkozás, még ha akarná, sem tudná befizetni az összes adót és járulékot, mivel nem tud annyi hozzáadott értéket létrehozni, amennyi fedezni tudná az alkalmazottak jövedelmét, a vállalkozó elvárt profitját és az állam által igényelt elvonások összességét egyidejűleg. Objektív kényszer az adócsalás.
Ugyanakkor a gazdaságnak azok a szereplői, amelyek meg tudnák fizetni a magas kulcsú adókat, kevesebbet fizetnek a kelleténél, vagy egyáltalán nem fizetnek adót. A magas termelékenységű multinacionális vállalatok annyi központi támogatást kapnak, és annyi adókedvezményben részesülnek, hogy valóságos adóterhelésük lényegesen kisebb a tényleges adókulcsok mellett fizetendő adók és járulékok összegénél. És van a feketegazdaságnak egy olyan, túlságosan is kiterjedt szegmense – elsősorban a vendéglátásban, kereskedelemben, a lakossági szolgáltatásban, a mezőgazdaságban és az építőiparban – ahol bár tehetnék, de egyáltalán nem fizetnek adót.
Tézisek
I. A hazai kkv-szektorban egy foglalkoztatottra eső GDP olyan alacsony, hogy egy átlagos teljesítményű vállalkozás nem tud annyi jövedelmet termelni, hogy abból a béreket terhelő adók és járulékok teljességét kifizesse. Ha ezt tenné, nem maradna a vállalat tulajdonosának semmi, és nem tudna beruházni, fejleszteni. A bérek elviselhetetlenül magas adóéke (56%) miatt csalni kényszerül, alkalmazottainak keresetét két csatornán biztosítja: hivatalosan a minimálbérhez közeli bruttó bért fizet, és ezt feketén, zsebbe adott pénzekkel egészíti ki.
II. A vállalkozások a zsebbe adott bér fedezetét általában fiktív számlák vásárlásával veszik ki a cégből. Az áfa és a nettó számlaérték 10%-a ellenében a számlagyár elismeri a számla ellenértékének kifizetését, és 90%-ot visszaad a számla vásárlójának A kétcsatornás bérezés jelentős megtakarítást eredményez a vállalkozás számára ahhoz képest, mintha az ugyanekkora nettó kereseteket mind leadózná. Pontosan azért kényszerül folyamatosan több százezer ember adócsalásra, mert ennek a megtakarításnak a fedezetét képező GDP-t nem tudja megtermelni. Az állam elvárásai a bérek terhelhetőségében irreálisak.
III. A fiktív számlázás „intézményét” nem csak a fantomcégekként működő számlagyárak jelentik. A minimálbér adómentessé tétele és az eva biztosította kockázatmentes fiktív számlázás sok alkalmazott számára teszi lehetővé, hogy gyakorlatilag adófizetés nélkül juthasson bérjövedelemhez. Fiktív számlázás a multinacionális szektorban is folyik, csak nem számlagyárak, hanem off-shore cégek, ill. az itt megtermelt profit kicsempészését lehetővé tevő transzferárak révén. A külföldi tulajdonú cégek, bár alkalmazottaik bérének terheit megfizetik, jóval kevesebb adót (társasági adót és áfát) fizetnek, mint kellene.
IV. A fekete és szürkegazdaságban keletkezett tényleges adóhiány jelentős csökkentésére azonban kicsi az esély. Egyrészt azért, mert a hazai kkv-szektor csak annyi jövedelmet tud termelni, amennyiből több nem jut az államnak. Másrészt azért, mert akik több adót tudnának fizetni, azoknak az adóelkerülési technikáit az adóhatóság nem tudja föltárni. A kétcsatornás bérezés kiterjedt rendszerét csak akkor lehetne megszüntetni, ha a kétcsatornás bérezés adóékével (40%) megegyező terhelésűre csökkentenénk a béreket terhelő adókat és járulékokat. A vállalkozásoknak megérné, hogy ne csaljanak adót, hiszen az új rendszerben az adók megfizetésével nem nőnének a bérfizetési terheik. 15%-os, egykulcsos szja-t kellene bevezetni, és a járulékokat 13,5%-kal kellene csökkenteni. A társasági adó is 15%-os lenne, a különadó megszűnne. Az áfát azonban 25%-ra kellene emelni, és be kellene vezetni egy új adónemet, a vagyonadót (nem csupán ingatlanadót), amelynek segítségével az adóelkerüléssel szerzett vagyonok után is adóznának. A vagyonadó alkalmas – sőt igazán csak ez alkalmas – a szociális különbségek figyelembe vételére is.
VI. Az új adókulcsokkal egy átlagos hazai kisvállalkozás nem fizetne kevesebb adót, mint jelenleg. Ha 10%-kal növelni tudná termelékenységét, és 10%-kal több dolgozót alkalmazna, a többletteljesítmény eredményeként annyi többlet-adóbevétel folyna be, mint amennyit a jelenlegi terhek mellett az állam elvár, de senki sem teljesít. A mindennapi csalástól való megmenekülés felszabadítja a vállalkozások lefojtott energiáit, és soha nem látott gazdasági növekedés fog beindulni.
VII. Összességében a multinacionális szektorban sem csökkennének az adóbevételek, mert az áfa növekedése ellensúlyozná a bérek terheinek csökkenéséből keletkező adóveszteségeket. A költségvetésbe 1300 milliárd forinttal kevesebb szja és járulék folyna be. A költségvetésben foglalkoztatottak adóira és járulékaira azonban 400 milliárd forinttal kevesebb adót kellene beszedni a versenyszektorból. Ezért a tényleges adóhiány minden bizonnyal kevesebb mint ezermilliárd forint lenn. A többlet-áfabevétel tovább csökkenti a hiányt, 500 milliárd forintra. Joggal számíthatunk arra, hogy a béklyóitól megszabadított vállalkozói szektor többletteljesítményéből és a kérlelhetetlen adószigor miatt befolyó pluszbevételek ellensúlyozni fogják ezt a hiányt.
VIII. A vagyonadót kizárólag a nyugdíjkassza hiányának és az államadósságnak a csökkentésére szabad fordítani, és addig kell fenntartani, amíg az adósságszolgálat jelenlegi elviselhetetlenül magas szintje nem csökken. A háztartások mintegy harmadának kellene évente átlagosan 500 000 Ft vagyonadót fizetnie, ami kb. ötszázmilliárd forint bevételhez juttatná a költségvetést. A gazdagok így segítenének az ország gondjain, amelyek részben azért is keletkeztek, mert vagyonukhoz képest korábban kevés adót fizettek, vagy egyáltalán nem fizettek. A vagyonadó bevezetéséhez szükséges nyilvántartási rendszer már részben rendelkezésre áll és teljessé tehető.
IX. A magas áfával azokat a nemkívánatos hatásokat kell tompítani, amelyeket a vállalkozók és a bérből élők javára és az állam rovására megvalósuló egészséges jövedelem-átcsoportosítás (ugyanakkora bruttó bérből több lesz a nettó) okoz. A nagyobb nettó bérjövedelem a gazdasági növekedésen kívül a gazdaság kifehéredésének is elengedhetetlen feltétele, mert csak magasabb jövedelmükből tudják a háztartások megfizetni azoknak a termékeknek és szolgáltatásoknak az adókat is tartalmazó magasabb árait, amelyeknek vásárlásakor eddig nem kértek számlát. A nettó bérjövedelem növekedése a költségvetési kiadások csökkentésének is feltétele: csak ebben az esetben fogadná el a társadalom, hogy a közszolgáltatások igénybe vételekor önrészt kelljen fizetni. A szociális támogatások radikális csökkenthetőségére nincs túl nagy esély, ellenben a vállalkozói szektornak adott támogatások és adókedvezmények visszafogásával évente legalább ötszázmilliárd forint takarítható meg. Az alacsony adóknál hatékonyabb vállalkozástámogatási rendszer nem létezik. Nincs szükség támogatások osztogatására a vállalkozói szektorban, mások pénzét osztani egyébként is a korrupció melegágya.
X. Az új adórendszer megnyugtatóan képes biztosítani egy kiadásaiban ésszerűsített költségvetés hosszú távon is fenntartható bevételeit. Az alacsony adók megfizetését azonban mindenkitől meg kell követelni, kérlelhetetlen adószigornak kell érvényesülnie. A vagyonadó bevezetését az adóparadicsomok léte kétségkívül megnehezíti. Nemzetközi összefogással azonban a „demokratikus piacgazdaság” legnagyobb hazugsága, az off-shore intézménye megszüntethető. A jelenlegi pénzügyi válság erre jó alkalmat szolgáltat. Ki kell használni, hogy az Európai Unió soros elnöke, Nicholas Sárkozy napirendre vette a kérdést. Addig is nálunk kötelezővé kéne tenni, hogy a vállalkozások tételesen bevallják, mely off-shore cégeknek fizettek, és mennyit. A bevallási kötelezettség még nem jelenti a szabad kereskedelem akadályozását. Éppen ez mutatná meg, van-e bátorság a politikusokban valódi, az ország érdekét szolgáló változtatásokat végrehajtani.
Ha egy bölcs és hiteles politikus elmagyarázza az embereknek, hogy megfizethető szintre csökkentjük az adókat, de cserébe elvárjuk, hogy azokat mindenki megfizesse, akkor ezt az állampolgárok meg fogják érteni, és értékelni fogják. A hitelesség rendkívül fontos: az új vezetésnek minden meg kell tennie azért, hogy a korrupció látványosan csökkenjen az államigazgatásban. Kínosan vigyáznia kell a kormánytagok és a képviselők tisztaságára (pl. ne lehessen a nevüket off-shore cégekkel kapcsolatba hozni).
Csak ebben az erkölcseiben helyreállított közegben lehet és egyben kell meghozni azokat a jogszabályokat, amelyek az adócsalást a legmegvetendőbb bűncselekmények közé teszik a közvélemény szemében. Az átlátható, megfizethető adók bevezetése egyfelől, a kérlelhetetlen és egyetemleges adószigor másfelől a feltétele annak, hogy egy új, versenyképes Magyarországban élhessünk.
(A szerző a Corvinus Egyetem Vállalkozás-fejlesztési Intézetének docense)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Vélemény
Schiffer András: Büszkeség és jobbítélet
Orbán nem putyinista, hanem egy fordított woke, aki keresztény-nemzeti „safe space”-ek alapításával igyekszik alátámasztani jóemberségét.
március 3., 07:28
- Vélemény
Puszta kézzel gyermekeket ölni
A Hamász-terroristák először azt állították, nem találják a holttestét. Egy másik nőt küldtek. Hátha az is jó lesz a zsidóknak.
február 26., 13:14
- Vélemény
„Ki vigyáz a gyerekre, ha lebetegszik?” – Az anyák rejtett hátrányai a munkaerőpiacon
Hogyan írjak olyan önéletrajzot, hogy ne látsszon, mennyit voltam gyesen? Dióssi Eszter írása.
február 27., 05:54
- Mindeközben
Kökény Attila a múltjáról: Biztos vagyok benne, sok minden van, amit ha újrakezdhetnék, másképpen csinálnék
tegnap, 21:40
- Vélemény
Nem most van itt az ideje, hogy kérdezzünk Magyar Pétertől
Megint fölmerül a kérdés, mi is pontosan az ellenzéki sajtó és Magyar Péter viszonya.
március 1., 09:10
- Vélemény
A Pride-ról, egyáltalán nem egyszerűen
A Pride ma már nem forradalmi megmozdulás, inkább (felső-)középosztályi dzsembori, identitáspolitikai jófejfesztivál, corporate, multicéges imázsparádé.
február 27., 09:00
- Vélemény
Hogyan állhat fel a Trump–Putyin-alkuval földre vitt Európa?
Ha a globalizációként promózott amerikanizáció alternatívája a kicsinyes nacionalizmus lesz, újraélhetjük a második világháború borzalmait.
március 1., 14:12
- Címlapon
Öt évvel a repülőgép eltűnése után tértek haza az utasok, ami akár velünk is megtörténhet
A tudomány jelenlegi állása szerint nehéz a Manifestben látottakra bizonyítható magyarázatot találni.
tegnap, 20:22
- Címlapon
Megszólalt a cég a Mészáros Lőrinchez és Várkonyi Andreához köthető fogorvosi rendelőről
Várhatóan ősszel fogadhatnak pácienseket.
tegnap, 19:52
- Címlapon
Átadták a Kossuth- és Széchenyi-díjakat: Koncz Gábort és Stumpf Istvánt is elismerték
Sulyok Tamás adta át a legrangosabb magyar állami elismerést március 15-e alkalmából.
tegnap, 17:37
- Címlapon
A NATO főtitkára lerántotta a leplet a Trump-vizit után: így áll most az ukrán csatlakozás
tegnap, 06:00
- Vélemény
Ceglédi Zoltán: Orbán, Putyin, Trump: ideje elhinni
Orbán másfél évtizede lóbálja a pallost, mégis meglepődünk, mikor néha tényleg lecsap vele.
február 24., 12:02
- Címlapon
Elszabadultak az indulatok, üvöltött a polgármester: Melyik az a kormány, amelyik átb*szta ezt a népet?
Videón Györfi Mihály szolnoki városvezető felszólalása.
tegnap, 10:14
- Címlapon
„Ez a helyes út” – óriási siker volt a szabadszedéses menzák kísérleti bevezetése
A tesztidőszak véget ért, jöhet a folytatás.
tegnap, 19:38
- Mindeközben
L.L. Juniorral való szakítása után ismét rátalált a szerelem Dárdai Blankára
tegnap, 16:40
- Vélemény
Az orosz agresszió nem nyeri el méltó büntetését
A háború harmadik évfordulója és a Trump-faktor. Demkó Attila írása.
február 24., 06:18
- Vélemény
Ezen a négy kérdésen áll vagy bukik Trump „gázai Riviéra” terve
Az amerikai elnök rendezési tervét mindenki elutasította – Nagy Dávid írása.
február 14., 07:35
- Vélemény
Mennyire píszí nyelvileg a metoo? – ideje lenne egy újabb nyelvújításnak!
Ezért baj, hogy új szavaink már politikai filteren keresztül jutnak el hozzánk.
február 22., 18:25
- Vélemény
Az éber ész két villanása közt
A politikusoknak is jó érzékük van a szürreális performanszokhoz.
február 15., 08:59
- Vélemény
Fodor Gábor: Az erőpolitika kora
Tévedés és kettős mérce ünnepelni a Trump–Vance-párost, amikor nagyhatalomként leckéztetik Zelenszkijt.
március 3., 14:55
- Címlapon
Nagy meglepetést okozhat, ki örökli Gene Hackman 80 millió dolláros vagyonát
Atyai örökség nélkül marad a színész előző házasságából származó három gyermeke?
tegnap, 19:19
- Vélemény
A házasság pokol vagy kovácsműhely?
A feleség vagy férj által okozott fájdalom egyfajta tükörré válik.
február 15., 17:30
- Vélemény
Kaphat-e Donald Trump Nobel-békedíjat?
Trump sem nevezhető amerikai konzervatív, vallásos politikusnak, inkább a politikai mainstreamen kívüli „parvenü fekete hattyúnak”.
február 18., 08:03
- Mindeközben
Opitz Barbi és Szolnoki Szabolcs nagy bejelentést tettek első közös interjújukban
tegnap, 14:04
- Vélemény
Amerika adja a NATO erejét, és az elnökét nem Brüsszelben választják
Amíg a NATO jelen formájában létezik, ostobaság egy európai „ellen-NATO” álmát kergetni. Hegyi Gyula írása.
február 19., 06:12
- Vélemény
Mindenki látja a „magyar problémát”, de senki sem próbálja megérteni
Csizmadia Ervin véleménycikke.
február 21., 17:35
- Címlapon
Vádat emeltek a hajóskapitány ellen az Északi-tengeren történt hajóbaleset ügyében
Gondatlanságból elkövetett emberölés miatt.
tegnap, 21:46
- Címlapon
Kiszivárgott az Európai Unió terve, rendkívüli katonai lépések jöhetnek Oroszországgal szemben
Brüsszel szerint Moszkva egzisztenciális fenyegetést jelent.
tegnap, 13:06
- Mindeközben
„Anyám lehetne, és pont ez benne a jó!” – Máris új kiszemeltje van a Farm VIP-ben Pumped Gabónak?
tegnap, 11:37
- Mindeközben
Kiborultak Bálint Antóniától Farm VIP-csapattársai: „Toncsi ilyenkor átmegy önző pszichopatába”
tegnap, 10:31
- Mindeközben
Még csak 7 hónapos, de dús hajkoronája miatt már most hatalmas feltűnést kelt ez a kislány
tegnap, 09:23