Buszsirató

2008.02.27. 14:16

Főpolgármester úr, Ön a színrelépésekor átvett majd 1900 darab, átlag 8 éves fővárosi autóbuszt, melyek közül majd 1600 naponta a pesti utcákat járta. Ma van a BKV-nak 1400, átlag 13 éves busza, és közülük 1150 megy ki naponta.

Főpolgármester úr !

Azt mondják Önről, hogy orvosi értelemben még nem megszállott.

Ön eltüntetett Budapest utcáiról 500 autóbuszt. Ön a buszok ritkításával, a zsúfoltság állandósításával biztosította, hogy aki 1990-ben csak a lépcsőn állva utazhatott, az 2008-ban is csak a lépcsőn állva utazhasson, ne jusson neki ülőhely. Nehogy kényelmesen érjen munkába vagy munka után otthonába. Mindent megtett annak érdekében, hogy a városi közforgalmú közlekedés szinonimája Budapesten a zsúfoltság, a késés, a csatlakozásmulasztás, a kosz legyen. Ön többet utazott külföldre - hivatalból - mint összes elődje 1873 óta együttvéve, mégsem tanult eleget más fővárosok példáiból. Amíg az Ön színrelépése előtt a BKV Európa több száz városi közlekedési társasága közül az első tíz legjobb városi közlekedési társaság közé tartozott, és az Akácfa utcában egymást érték az érdeklődő külföldi delegációk, addig ma az első ötvenben biztosan nincs benne, de lehet, hogy az első százban sem.

Ennyire koszosak még nem voltak Budapest utcái, megállói, végállomásai az elmúlt 60 évben. Évek óta nem festik újra a zebrákat, útburkolati jeleket, autóbusz- és trolibuszmegállók csíkozását. A megállóhelyek tábláit nem mossák, a kosz már rájuk ragadt, beléjük égette a nap. Egyes villamosmegállókat (vagy talán a többségüket) hetekig nem söpri senki. A villamospályák nyomvályúi őszi levelek törmelékeivel vannak tele tavasszal.

Valószínűleg Ön az egyedüli főpolgármester Európában, aki nem finanszírozza saját városa közlekedési társaságát. Nincs még egy olyan főpolgármester, aki teljes mértékben az utasokra és az államra hagyná a helyi közlekedés finanszírozását, miközben a tulajdonos főváros egy fillért sem ad működésérére.

A BKV újbusz- és -troli-beszerzései
  Év   Autóbusz   Trolibusz
  1965   82   0
  1966   55   20
  1967   70   30
  1968   146   49
  1969   130   1
  1970   127   0
  1971   88   0
  1972   208   0
  1973   200   0
  1974   276   0
  1975   400   4
  1976   318   108
  1977   199   36
  1978   146   37
  1979   88   16
  1980   284   25
  1981   207   0
  1982   383   25
  1983   385   0
  1984   90   1
  1985   143   0
  1986   259   0
  1987   125   7
  1988   96   26
  1989   278   50
  1990   0   0
  1991   94   0
  1992   168   0
  1993   67   0
  1994   105   3
  1995   172   8
  1996   0   4
  1997   0   0
  1998   0   0
  1999   60   0
  2000   5   0
  2001   50   1
  2002   1   15
  2003   0   0
  2004   50   0
  2005   50   6
  2006   50   0
  2007   0   10

Ön találta ki a nullszaldós üzemeltetést, mint követelményt az akkor új vezérigazgató (A. A.) számára, és hagyta, hogy az Ön helyettese, Hagyó úr ámokfutásával át is verje azt a BKV vezetésén. Ne húzódjon hátra, ne kenje másra saját ötletének következményeit! Ön beleszerelmesedett a 4-es (játék)metróba. Ennek sikeréért feláldozta és ahogy látom továbbra is fel akarja áldozni a főváros közforgalmú közlekedését. Azt mondják Önről, hogy orvosi értelemben még nem megszállott, de városvezetői értelemben már nem képes józan döntéseket hozni.

Kérem, ne mondja, hogy nem is gondolta annyira komolyan azt a nullszaldót, ne mondja, hogy csak Hagyó úr túlbuzgósága, kézi vezérlésre való hajlama vezetett a paraméterkönyv módosító javaslatáig.

Ön a felelős, az Ön 18 éven át folytatott, folyamatos közlekedésleépítő tevékenysége során juthatott el a főváros oda, hogy egy Hagyó kaliberű ember parancsolgathat a BKV-nak. Az Ön 18 éves országlása a főváros történetének fekete lapjaira íródik. Nehogy azt higgye, hogy politikai elfogultság vezeti ujjaimat a klaviatúrán. Önre szavaztam 1990-ben és 1994-ben is. Értelmes közlekedésjavító célokat fogalmazott meg. De nem valósította meg, hanem leépítette a város közforgalmú közlekedését. Számomra Ön a bedeszkázott körúti és belvárosi kirakatokat jelenti, a megszűnt busz-, villamosvonalakat, az utcákról eltüntetett 500 buszt, közel 100 villamost, a leromlott hepehupás utakat, a koszt és a grafitit. Számomra Ön azt jelenti, hogy a lányomnak (18 éves) csak elmesélni tudom, hogy volt ebben a városban 75 éven át tiszta autóbusz, amelyen nem volt grafiti, firka, karcolás, a busz kívül-belül tiszta volt, és nem havonta-kéthavonta, hanem kétnaponta mosták meg. Nem tudom neki elmondani, mert valószínűleg nem hiszi, hogy a szegényebb rendszerben (20-30 éve) évente épült annyi új felüljáró, mint Önnél ötévente, hogy az utcákból sok macskaköves volt, mégsem rázott a hetes busz úgy, mint most.

A hazai kb. 240 városi polgármester között valószínűleg egy sincs, akinek hivatala ideje alatt annyit romlott az adott város közlekedési helyzete, utcaképe mint az Ön főpolgármesteri ciklusai alatt Budapesten.

Hagyó úr azt mondja, csökkent az utasszám. Erre én azt mondom, hála Istennek, hisz itt a lehetőség, hogy kényelmesebben szállíthassák el polgártársaikat a BKV-val. Neki és Önnek más a véleménye? A kényelem helyett a zsúfoltságra szavaznak. Mert Ön és képviselőtársai autóban utazva 18 év alatt már elfelejtették, milyen színű a villamos?

Az Ön 18 éves országlása a főváros történetének fekete lapjaira íródik.

Utazott Ön eleget Európában, láthatta, (csak) ott jó a városi közforgalmú közlekedés, ahol a csúcsidőn kívül le tudják ütetni az utast a buszon, villamoson, metrón. Az Önök kínálatszűkítése állandósítja azt a zsúfoltságot, ami utasriasztó hatású. Láthatta, hogy azok a fővárosok értek el számottevő sikert, ahol a helyi közlekedést körülbelül egyharmad-egyharmad-egyharmad arányban az utas, az adott város és az állam (tartomány) finanszírozza.

Kérem, hagyja abba a budapesti közforgalmú közlekedés leépítését! Térjen át egy növekedési pályára! Kezdje el finanszírozni a BKV-t, mint tulajdonos! Ne csak a tulajdonosi jogaival éljen, hanem teljesítse tulajdonosi kötelezettségeit is!

A szerző külföldön élő közlekedésgazdász