A fővárosban még vásárol a magyar
Mintegy 255 milliárd forint bevételt ért el a kiskereskedelem háztartási vegyiáruból és kozmetikumból idén január-októberben. A tavalyinál ez 2 százalékkal nagyobb értékű forgalmat jelent, de mennyiségben 4 százalékkal csökkent a forgalom – derül ki a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat adataiból.
Az átlagosnál jobban emelkedett a bolti eladás a legnagyobb forgalmú termékek közül; 6 százalékkal mosogatószerből, 5-tel papírzsebkendőből, 4-gyel pelenkából, míg egyaránt 3-mal toalett papírból, öblítőből és tusfürdőből, értéket tekintve.
Mennyiségben papír zsebkendőből ugyanannyit adtak el a boltok, mint tavaly január-október során. Néhány kisebb forgalmú terméknél pedig növekedést regisztráltak a piackutatók, például a következőkből: baba törlőkendő, szájvíz és kézkrém.
Továbbra is koncentrált a bolti eladás; a 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekre és a drogériákra együtt 82 százalék jutott az értékben mért eladásokból, január-október során. Ugyanannyi, mint a tavalyi első tíz hónap alatt.
A bolttípusok közül erősödött a főleg diszkontot és szupermarketet magában foglaló, 401-2 500 négyzetméteres csatorna pozíciója. Piaci részesedése 17 százalékról 19-re emelkedett, tízhónapos összehasonlításban, értéket tekintve.
A háztartási vegyiáru és kozmetikum kiskereskedelmi eladásából stabil maradt a régiók pozíciója, egyik tízhónapos időszakról a másikra. A lakosság számarányához képest kiemelkedően magas rész, 36 százalék jut a Budapestet és Pest megyét magában foglaló területre. Észak-nyugaton a lakosság számarányának mutatója ugyanúgy 18 százalék, mint a kiskereskedelmi piacrészé. Dél-nyugat és Dél-kelet piaci részesedése 1, illetve 2 százalékponttal alacsonyabb a lakosság számarányánál. Észak-keleten már nagyobb a különbség; a bolti eladás mutatója 19 százalék, miközben ott él hazánk lakosságának 24 százaléka.
A legnagyobb piaci részesedést elérő régióban, Budapesten és Pest megyében a 36 százalékos átlagot meghaladó piaci részesedést ért el például a fogkrém, pelenka és papír zsebkendő kiskereskedelmi forgalma, idén az első tíz hónap alatt. Kimagasló 46, illetve 43 százalékos mutatót regisztráltak arc- és szemránckrémnél, valamint szájvíznél.