A karácsony a bankkártyázás szezonja

2012.11.27. 15:00
A K&H Bank saját adatai alapján az ünnepi készülődés időszakában bonyolítjuk az egész éves bankkártyás tranzakciók mintegy 10 százalékát, míg a készpénzfelvételek is csökkennek. Kozmetikai termékek, ruházati cikkek, könyvek és gyermekjátékok vásárlására használják leggyakrabban a bankkártyákat karácsony előtt, a nagyobb értékű árucikkek közül az elektronikai termékekért és ékszerekért fizetnek ezen a módon a legtöbben. A könyvesboltokban, gyermekjáték és ékszerüzletekben decemberben megháromszorozódik a költések összege az év korábbi hónapjaihoz képest. Bár az utóbbi évek adatai szerint az átlagos készpénzfelvételi tranzakciók összege az 50 000 forintot is meghaladja decemberben, egyre tudatosabban használjuk a költség szempontjából kedvezőbb bankkártyás fizetést.

Az utóbbi évek statisztikái a K&H Bankban azt mutatják, hogy decemberben a bankkártyával végzett vásárlások és készpénzfelvételek összege mintegy 11 százalékkal nő meg az előző hónapokhoz képest, és az éves tranzakciók mintegy 10 százaléka ilyenkor történik meg.  A bankkártyás vásárlások száma 14 százalékkal emelkedik ebben az időszakban, ennél jelentősebben, 23 százalékkal nő a vásárlásra fordított összeg nagysága az előző hónapokhoz képest.

Ugyanekkor a készpénzfelvételek száma átlagosan 3 százalékkal, az ilyen tranzakciók összege 10 százalékkal emelkedik. Ezzel az átlagos készpénzfelvételi tranzakciók összege meghaladja az 50.000 forintot decemberben.

„A tudatosabb kártyahasználatot jelzi, hogy a megnövekedett vásárlások időszakában a bankkártyás vásárlások száma is folyamatosan nő, a költségesebb készpénzfelvételek száma ezzel párhuzamosan arányaiban csökken” – számolt be Nagy Ferenc, a bank lakossági hitel és tranzakcionális szolgáltatások marketing főosztályának vezetője.

Karácsony előtt a felnőtt magyar lakosság elsősorban kozmetikai termékeket, ruházati cikket, könyvet, gyermekjátékot vásárol, a nagyobb értékű árucikkek közül az elektronikai termékekért és ékszerekért fizetnek leggyakrabban a K&H bankkártyákkal, de megnő a bútorvásárlások száma is a karácsonyhoz közeledve.

A kozmetikai és ruházati üzletekben 25-30 százalékkal, könyvesboltokban majdnem 50 százalékkal nő meg a vásárlások száma. Nem meglepő adat az sem, hogy gyermekjátékokkal háromszor olyan gyakran állunk sorba a pénztáraknál, mint az év több időszakában.

A K&H statisztikák szerint tipikus karácsonyi ajándék az ékszer is, az év utolsó hónapjában mintegy 40 százalékkal nő az átlagos költések értéke az ékszerboltokban. A karácsony nyerteseinek tűnnek a könyvesboltok is, itt másfélszer annyi vásárlás történik a bankkártyával és több mint háromszor annyit költünk, mint az előző hónapokban