Ugrás a sötétbe - így készült a navigációs Kéktúra-rész

2017.11.14. 16:53

Az egyébként is kevésbé ismert Gerecsének van egy viszonylag ismert része – ezeken haladnak át a nagy teljesítménytúrák –, és van egy tényleg eldugott déli része, ahol megtaláltuk az igazi rejtett gyöngyszemet: a Somlyó-hegyet.

A Dorogtól Szárligetig tartó, majd' 70 kilométeres hivatalos Kéktúra-szakasz egy kisebb részét már megtettük az előző részben, ezért ebben az epizódban Péliföldszentkeresztről indultunk neki a körülbelül 47 kilométer hosszú hétvégi szakaszunknak. Mivel korában több alkalommal is eltévedtünk, úgy gondoltuk, nem árt, ha veszünk néhány leckét navigációból, ezért magunkkal hívtuk Szabó Ákos túravezető-oktatót.

Ugrás a sötétbe – így jellemezhető számunkra ez a téma, ennek megfelelően a minél nehezebb, annál jobb elvet követve az első 7 kilométeres távunkat éjszakai indulással kezdtük. A csillagos égbolt mindig idegen volt nekem, de az első néhány óra alatt annyit tanultam, hogy legalább az egyik sarkát tudom már merre van, az pedig már sokat tud segíteni.

A Középső-Gerecse fehér szikláit, a teljesítménytúrákból emlékezetes Bánya-hegyet és Koldusszállást elhagyva már nem számítottunk semmi érdekesebb látványra, amikor belebotlottunk a Somlyó-tető és a Somlyóvár szelíden léleknyugtató panorámájába. És bár igaz, hogy a Somlyóvári kulcsosház le van lakva, üzemeltetőjét pedig szinte lehetetlen utolérni (nem is sikerült), de ez az a hely, ahol szerintem egy életet le lehetne élni. A hely szépségét jól ellenpontozza a szakasz végén a lepukkant szárligeti vasútállomás.

Az útvonal:  A hivatalos szakasz számozáshoz képest visszafelé megyünk a Kéktúrán, a 27. számú zempléni túraszakasztól az 1. számú, Kőszegi-hegység csúcsán végződő szakaszig. Kelet felől nyugatra haladva. Az első évad első része a Hollóháza - Bányi-nyereg közötti (zempléni) szakaszról szólt, a tizedik pedig a Cserhátról. A 2. évad nyitó részének helyszíne a Börzsöny volt, azt követően pedig a novemberi szemetelő esőhöz a szemetes Budai-hegységet választottuk forgatási helyszínnek. Tavasszal a Cserhátban, Becskénél vettük fel a szálat, a 60 km hosszú Becske-Nógrád szakaszt két 30 kilométeres hétvégére vágtuk a sok forgatnivaló miatt. A dunai átkelés után Visegrádtól a Rozália téglagyárig jutottunk. Piliscsaba, Dorog és Péliföldszentkereszt volt a következő etap, most pedig Péliföldszentkereszttől indulva Szárligetnél intünk búcsút a Gerecsének.

Adatok: Péliföldszentkereszt-Szárliget

A forgatás időpontja: 2017. július 7-8-9..

Hossz, szint: 47 km, 1340 m felfelé

Nehézség: A szakasz sem rövid, szint is van benne, inkább 12 éves kortól ajánlható.

Kihagyhatatlan:

• Pusztamaróti emlékmű
  • Sandl-hárs
  • Somlyó-tető
  • Somlyóvár
  • Nagyegyházi tavak

Szubjektív: A navigációról annyit, hogy természetesen én is mobilos, GPS-es alkalmazásokat használok, amik nagyban javítják a tájékozódást. Androidra a Locust, iOS-ra az osmandmaps-ot ajánlom, de vannak, akik a maps.me-re esküsznek (mind ingyenes). De. Hidegben, hosszabb úton merült már le akkum, borult ég alatt bizonytalankodott már a GPS-jelem., sőt, volt, hogy otthon maradt a telefonom. Ilyenkor bizony jó, ha kéznél van a Göncöl-szekér, vagy egy-két, a videóban ismertetett praktika.

A Somlyóvárról áradoztam már, a túra másik érdekes pontja Pusztamarót. A kihalt település 1978-ig honvédségi objektum, aztán úttörőtábor volt, most ifjúsági tábor néven fut. Az idő nyomot hagyott rajta, kis alvópavilonjai - mondjuk úgy - spártaiak, de mégis van egy sajátságos múlt századi hangulata.

térkép18

Eddig megtett szakaszok: a 19-es számú (74 km), 20-21-22-es számú (65 km), 23-as számú (62 km), 24-es számú (60 km), 25-ös számú (65 km), 26-os számú (53 km), 27-es számú (40 km), 17-es számú (40 km), 13-as és 14-es számú (22,4+14,2 km), a 18-as számú (60 km), a 16. számú (24,5 km), a 15-ös számú (23 km), a 12-es számú (18,5 km), és a 11-es számú (67 km), összesen: 693 km.

Szállás, kaja: Pusztamaróton az ifjúsági barakkban aludtunk. A gondnoknál lehet kérni reggelit, van egy kis büfé is. A Gerecse üdülő, Koldusszállás kéktúrázóknak teljesen felejtős. Szárligetig tulajdonképpen se enni, se megszállni nem lehet, hacsak nem sátorban. Ha minden kötél szakad, Vértestolnánál le lehet térni a kékről, van a faluban bolt és egy vendéglő, de szállásról nem tudok. Az ilyen szakaszokon jó megoldás az expedíciós porkaja, amihez tulajdonképpen 4 deci forróvíz és egy kanál szükséges. Többfélét is lehet kapni, a német Travellunch-öt, a holland Adventure Food-ot vagy a norvég Real Turmat-ot kóstoltam, mindegyik aránylag ízletes és tápláló. Mi a Kéktúrán Travellunch-öt fogyasztunk, a Trexpert túrabolt jóvoltából.

Tracklista:

1. Omega - Időrabló
  2. Omega - Gammapolis I.
  3. Herczku Ágnes - Hazám, hazám...
  4. Funkadelic - Maggot Brain
  5. fLako - Mating Dance
  6. Chinese Man - Indi Groove

Ma Is Tanultam Valamit:

Pusztamarót arról nevezetes, hogy 1526-ban, a mohácsi csatát, és Buda elestét követően itt semmisült meg teljesen a magyar sereg. A második Mohácsként is emlegetett maróti csata magyar áldozatainak száma elérhette a 25 ezret. Nekik állítottak itt emlékművet.