A rendőrség lefoglalta a mentőhelikoptereket
További Belföld cikkek
- Hétszáznál is több gyorshajtót füleltek le egy hónap alatt a III. kerületben
- Életbe vágó kérdésben dönt a kormány, hamarosan jönnek a részletek
- Nem bújhat ki a felelősségre vonás alól a pedofíliával vádolt magyar edző
- Újabb kutyapártos képviselő tagadta meg a pluszjövedelme feltüntetését
- Bennfentes fideszes politikus ül a vádlottak padján vesztegetés miatt
Lepecsételték a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) munkatársai szerdán azt a tíz mentőhelikoptert, aminek átadását megtagadta a magyar légi mentést eddig üzemeltető Budapest Airport Service (BASE) Kft.
Vizsgálatot indított a kormány is
Az országban lévő valamennyi mentőhelikoptert egy időpontban plombázták le a nyomozók, akik házkutatást tartottak és iratokat foglaltak le.
A Nemzeti Nyomozó Iroda nyomozást rendelt el január 9-én az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) feljelentése nyomán, a mentőhelikopterek meghiúsult átadása-átvétele ügyében, de tájékoztatást később ígértek az ügyben.
A gazdasági miniszter két vizsgálatot rendelt el a magyarországi légi mentésben részt vevő helikopterekről frissen napvilágra került információk miatt.
Tíz helikoptert tartanak vissza
Miután 2003-ban az egészségügyi minisztérium megbízásából a Proware Kft. átvilágította a mentőszolgálatot, menesztették Gőbl Gábor igazgatót, aki tizenkét évig vezette a szervezetet. Az Orvosnet internetes portál szerint a vezetője mellett harcosan kiálló mentőszolgálatnál akkor többen úgy gondolták: Gőbl menesztésének egyik oka az volt, hogy a mentőszolgálat szerződéses viszonyban áll a BASe Kft.-vel, amelynek társtulajdonosa Lévai Gizella, Orbán Viktor volt miniszterelnök feleségének unokatestvére.
A legfőbb vádpont az igazgató ellen egyébként az volt, hogy közbeszerzési eljárás nélkül szerződtek a BASe Kft.-vel 1994-ben. Ebben az időben azonban még nem volt közbeszerzési törvény sem, így közbeszerzési eljárásra sem kerülhetett sor. Az Orvosnet szerint a közbeszerzési döntőbizottság ötmillió forintra bírságolta az Országos Mentőszolgálatot, mert 2000-ben újabb hat helikopter működtetését is pályáztatás nélkül bízták a BASe Kft.-re. A BASe Kft. magyarországi monopolhelyzetét azonban a vizsgálati jelentések is elismerték.
A Proware Kft. vizsgálatára azután került sor, hogy az Állami Számvevőszék megállapította: a BASe Kft. rendre nem tud elszámolni a közpénzek felhasználásával. Ezt az átvilágítással megbízott cég jelentése is megerősítette.
Az OMSZ és a BASe Kft. viszonyát jól mutatja egy tavaly novemberi eset. Az Országos Mentőszolgálat munkatársai megjelentek a miskolci légibázison, levágták egy Mi–2-es helikopter lakatját, feltörték a gépen a pecsétet és beindították a hajtóművet, miután a karbantartási munkákért felelős cég korábban nem engedte a géphez az OMSZ embereit.
Az OMSZ arra hivatkozott, hogy ő a gép tulajdonosa, így joga van hozzáférni. A BASe Kft. az eset miatt feljelentést tett a rendőrségen és a légügyi hatóságnál és arra hivatkozott: ha rajtuk kívül más is hozzányúlt a géphez, felelősséget már nem tudnak vállalni érte.
A BASE-zel az OMSZ hétfőn bontott szerződést, mivel 2005 júliusában a kormányzat úgy döntött, a korábbi gyakorlattól eltérően a légi mentési feladatokat az OMSZ saját hatáskörében veszi át, a légimentésért az Országos Mentőszolgálat Légimentő Kht. fog felelni 2006 január 1-től.
Az OMSZ egyoldalúan és rendkívüli felmondási jogával élve mondta fel a szerződést. Az OMSZ a helikoptereket eddig üzemeltető cégtől azt kérte, hogy a BASE kft. kedden tíz órakor kezdje meg a dokumentumok átadását, s a teljes folyamatnak pénteken kellene lezárulnia.
A cég levélben értesítette a mentőszolgálatot, hogy nem fogadja el a felmondást, és nem kívánnak megjelenni a tárgyaláson. A BASE Kft. álláspontja az, hogy az OMSZ lépése szerződésszegésnek minősül.
Összesen tíz légi jármű átadásának megtagadásáról van szó, amelyek értéke meghaladja az egymilliárd forintot.
Lezuhant gép alkatrészét használták fel újra?
Az OMSZ szerdán feljelentés-kiegészítést tett a Nemzeti Nyomozó Irodánál, mivel kérése ellenére nem kezdte meg a mentőhelikopterek műszaki karbantartását eddig végző BASe Kft. a vele kötött szerződés felbontását követően a dokumentáció átadását, közölte Takács Zoltán főigazgató.
A kedden tett feljelentés-kiegészítésben szerepelnek két gép franciaországi nagyjavítása után kapott információk is, amelyek szerint a helikopterek karbantartását nem szakszerűen végezték el.
A francia nagyjavításra küldött helikopterek egyikéről a szerelés közben kiderült, hogy korábban ukrán eredetű alkatrészeket szereltek bele jogszerűtlenül, a légi mentést veszélyeztetve és jelentős, több tízmillió forintos anyagi kárt okozva.
Ezen túlmenően fény derült arra is, hogy a 2003-ban, hajtómű hiba miatt, Szegeden lezuhant MI-2-es helikopterből a hajtómű fődarabját átszerelték egy másik MI-2-esbe, amelyik két évvel később, Pécsen szintén lezuhant.
A Budapest Aircraft Service Kft. ügyvezetője az eset utan azt közölte: a gép két héttel a baleset előtt esett át a műszaki karbantartáson, a helikopter hatósági "Légialkalmassági Bizonyítványa" érvényes volt.
A főigazgató emlékeztetett arra, hogy a hétfői szerződés-bontást hosszabb folyamat előzte meg: először tavaly november 4-én kérték a céget a helikopterek átadására, majd többszöri próbálkozás után január elején tették meg a feljelentést a Nemzeti Nyomozó Irodánál.
Az OMSZ szerint a cég igényei alaptalanok
Takács Zoltán szólt arról is, a jövedéki törvény változását követően, 2004. május elsejétől a mentési tevékenységet végző légi járművekbe tankolt kerozin utáni jövedéki termékdíjat az üzemeltető visszaigényelheti, amit a BASE Kft. meg is tett, ugyanakkor az OMSZ felé teljes áron számlázta ki a költségeket.
Újságírói kérdésre a főigazgató elmondta, a cég csak vélelmezett, ki nem számlázott tartozásokra hivatkozva tagadta meg a gépek átadását.
Az OMSZ a honvédségtől kap gépeket
A Franciaországban szervízelt gépeket napokon belül hazahozzák, és a megfelelő hatósági eljárások lefolytatása után üzembe helyezhetők. Amennyiben a másik négy gépet is visszakapják, a bérelt járművekkel összesen kilenc helikopter áll majd a légi mentés rendelkezésére.
A mentőhelikopterek nélkül maradt OMSZ jelenleg a honvédségtől bérel két katonai MI-8-as helikoptert, illetve egy MI-2-essel rendelkezik.
A főigazgató nem kívánta sem megerősíteni, sem megcáfolni, hogy szerepet játszott-e a szerződés felbontásában a tavaly márciusban Pécsett történt mentőhelikopter-baleset.