Olivér
4 °C
8 °C

Mundo multipláza biztos lesz a Bosnyák téren

2007.02.21. 19:44
Mundo multipláza és irodaházak biztosan lesznek 2011-ig, a 4-es metró, a sportkomplexum és az új piac sorsa már sokkal bizonytalanabb Budapest "új központjában", a zuglói Bosnyák téren 2011-ig. Bár az illetékesek szerint nem lesz gond a ma is zsúfolt Bosnyák tér autós közlekedésével, ha pláza és a metró is kész lesz, ez - a parkolóhelyek számát tekintve - erősen kétséges.

2011-re (2010 decemberére) ígérik az új zuglói városközpont, vagyis a Bosnyák tér és környékének teljes megújulását irodaházastul, plázástul, sportcentrumostól és 4-es metróstul együtt, legalábbis ez derült a beruházó lengyel cég, a kerület és a főváros közös sajtótájékoztatóján szerdán.

Demkszy szerint 2010-re lesz 4-es metró

Némi kérdezősködés után azonban már kevésbé állt össze a kép arról, hogy valójában mi készül el a grandiózus tervekből 2011-re. Jó példa erre, hogy Demszky Gábor főpolgármester azt állította, "szerencsés" a Bosnyák téri beruházás 2010-es befejeződése, mivel éppen 2010-re készül el a 4-es metró.


Demszky a sajtótájékoztatón (Fotó: Barakonyi Szabolcs)

Teljesen érthetetlen, miért nem az igazat mondja a főpolgármester, ugyanis a metró legfeljebb 2011-re, 2012-re készülhet el, de akkor sem a Bosnyák térnél, hanem három kilométerrel arrébb, a Keleti pályaudvarnál fog még csak megállni.

A sajtótájékoztatón ugyancsak megjelent Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes ezzel kapcsolatban elmondta, kormányrendelet van készülőben, ami jelentősen lerövidíti pl. a metróépítésnél is éveket jelentő engedélyeztetési eljárást, vagyis a metró második szakasza gyorsabban fog megépülni.

Sietségre mindenesetre okot adhat a metróépítő fővárosnak, hogy a második szakasz megépítése nemhogy az engedélyeztetésnél nem tart, de még a megvalósíthatósági tanulmány sem készült el. Vagyis metró egészen biztosan nem lesz 2010-ig a Bosnyák téren.

Mundo multiplaza biztos lesz

Hogy pontosan, mi lesz még, az sem világos. Az ugyan biztosnak látszik, hogy a Bosnyák tér mögötti - a Csömöri, a Mosztár, a Bosnyák és a Rákospatak utca által határolt - területet négymilliárd forintért megvásárló lengyel Echo Investment irodaházakat (esetleg lakóépületekkel kombinálva), egy bevásárlóközpontot és egy parkolót épít fel 150 millió euróból (40 milliárd forintból).

Mindez a tér átalakításának azonban csak egy részét érinti, a Bosnyák téri piac megújítása ugyanis fővárosi hatáskör, a pláza és az irodák miatt kiszorult sportpálya és felújított uszoda átköltöztetése a Rákos patakon túlra viszont önkormányzati feladat.

A kerület azonban még meglehetősen bizonytalan, mennyi épül meg a sport- és kulturális központnak is nevezett műtárgyhalomból a patak túlpartján. Kérdés még, hogy átkerül-e oda a tanuszoda, és az sincs eldöntve, ki, mit és mennyit finanszíroz az alsó hangon 1, felső hangon 3 milliárd forintosra becsült beruházásból (Az uszoda sorsával korábban foglalkoztunk), noha Weinek Leonárd polgármester hangsúlyozta, az önkormányzat az eladott telekkel csak nyereségesen jöhet ki az üzletből.


Azt biztosan állították a városvezetők, hogy a Bosnyák téri piac nem vész el, csak átalakul (egy- vagy kétszintes lesz, és legfeljebb arrébb költözik az új bevásárlóközpont tőszomszédságába), bár lehetett arról is hallani, hogy az egész zuglói önkormányzat áttelepül a bevásárlóközpontba, de csak bizonyos önkormányzati ügyfélszolgálatokról lehet szó, ha egyáltalán.

A városközpont lengyel befektetőivel csupán egy magyar újságírónak volt baja ("Miért lengyelek építik? És miért ilyet, ez nekem nem tetszik."), talán mert a lengyel üzletemberek foglalkoztak a magyar néplélekkel, felméréseket végeztek a környéken. Többek között ennek köszönhető az új bevásárlóközpont - zseniális szülőt sejtető - új neve: Mundo Multiplaza.

Közlekedési csomópont a közlekedési csomópont helyett

Bár sem a polgármester, sem a lengyel befektetők - állításuk szerint - sem a metróberuházástól tették függővé az új városközpont megvalósulását, azért jobban örülnének, ha a 4-es vonal valamikor elérne a Bosnyák térre.

A kerületi képviselőtestület kedden például ad hoc, pártállástól függetlenül hoztak indítványt arról, hogy elkötelezettek a metró mellett.

Kérdés azonban, hogy mit kezd a környék az eddig is zsúfoltnak számító Bosnyák téri csomóponttal. Weinek Leonárd zuglói polgármester szerint ugyan a sokkal több embert vonzó bevásárlóközpont nem fog közlekedési káoszt okozni, ezt ő is a jövőre tervezett közlekedési fejlesztésektől tette függővé.

Demszky Gábor szerint ugyan a Bosnyák tér ideális "intermodális csomópontnak", mert így több központja lesz Budapestnek, de érzésünk szerint a főpolgármester nincs tisztában a fogalmakkal.

A Bosnyák téren a tervek szerint ugyanaz valósulna meg, mint a 4-es metró másik végállomásán, az Etele téren: intermodális csomópont, vagyis olyan hely, ahol az utazók utazási módot váltanak: autóból metróra, metróról autóra stb. ülnének át.

(Attól az elméleti kérdéstől se tekintsünk el, hogy a városfejlesztés mai állása szerint húzószlogenként emlegetni "intermodális csomópontot" meglehetősen idejétmúlt dolog: hiszen már a hetvenes években kiépített Moszkva tér is intermodális csomópontra sikeredett, és hogy mennyire nincs értelme ilyen óriási csomópontokat építeni a belvárosban, jól mutatja a Moszkva tér esete, amit azóta sem tud a főváros átépíteni, pedig régóta ígérgeti.)

A gyakorlatban tehát komoly problémát okozhat a zsúfoltság. Az irodaházak és a bevásárlóközpontok közönségének tervezett 2000 fős parkolóhely ugyanis édeskevés lesz - a metróhoz képest ugyan szerény, de egy ekkora parkolóházhoz képest óriási mennyiségű - napi 70 ezres utasforgalomhoz.

Több út, több autó

Weinek Leonárd ugyan még megemlített egy, a Hungária körút és a Mexikói út "környékén" épülő 400-500 férőhelyes parkolóhelyet, de ez azon túl, hogy kapacitása elhanyagolható, legalább egy kilométerre esik a Bosnyák tértől.


Tervek és Zugló felülről (Fotó: Barakonyi Szabolcs)

Vagyis könnyen bekövetkezhet az, ami a szakértők szerint az Etele térnél is be fog és a Moszkva térnél évtizedek óta gond, azaz hogy a központ jelentősen növeli a zsúfoltságot a környéken.

Mivel a 4-es metró itt, az északi végállomásánál sem ér ki a dugóövezeten túlra, a bevásárlóközponttal súlyosbított monsztre átszállóhely beláthatatlan közlekedési helyzetet fog előidézni, hiszen az autósok itt sem fognak egykönnyen szabadulni autóiktól.

Weinek Leonárd polgármester szerint a közlekedési helyzetet enyhíteni fogják a fővárosi közúti fejlesztések: öt éven belül megépülhet felüljáró a XIII. kerület felé a vasút felett, és kiszélesítik a Nagy Lajos király útját és felújítják a Thököly utat.

Bár az új zuglói városközponttal állítólag szebb és zöldebb lesz a kerület, autóból is több lesz: olyan még nem fordult elő ugyanis Budapest közlekedésében, hogy egy út kiszélesítése kevesebb autót vonzott volna (Lásd az M7-es szélességű belvárosi Kossuth Lajos utca példáját.)

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?