Fővárosi Tanács: Aki teheti, ne használja az autóját

2009.02.04. 09:47

A blogról

Ez a blog egy napi válogatás arról, hogy mi történt 1989-ben. Beszámolunk a legérdekesebb hírekről, interjúkról, bemutatjuk a szereplőket, és megtudhatja azt is, mit hallgattunk, olvastunk, néztünk a moziban húsz éve, és milyen telefonok érkeztek a frissen induló TV2-höz és a Szabad Európa Rádióhoz. Ráadásul elolvashatja azokat a napi információs jelentéseket, amiket az MSZMP korabeli vezetői is megkaptak.

Partnereink

Videók

Minél kevesebbet tartózkodjanak az utcán, a gyerekeket ne vigyék sétálni. Egyelőre ne használják gépkocsijukat és ne vásároljanak az utcán árusított élelmiszerekből. A Fővárosi Tanács pedig rendelje el a gépkocsiforgalom jelentős korlátozását a belső kerületekben. Erre szólított fel egy MTI-nek eljutatott közleményben az Ifjúsági Környezetvédelmi Szövetség Elnöksége 1989. február 4-én.

A főváros levegőjében a hetek óta tartó ködös, szélmentes időjárás, valamint a túlzott járműforgalom, a fűtés és az ipari szennyezés miatt szmog alakult ki. A szennyező anyagok - a kéndioxid, a nitrogénoxidok, az ólom, a szénmonoxid és a korom - mérgezőek, tekintet nélkül arra, hogy milyen határértékeket állapítottak meg.

A felhívásra Deák Zsolt, a Fővárosi Tanács vezető ügyeletese válaszolt. Szerinte az ellenőrző mérőállomások adatai szerint a levegő szennyezettsége Budapesten nem éri el azt az előzetesen meghatározott mértéket, amely indokolttá tenné korlátozások bevezetését. Bár a Fővárosi Tanács az elmúlt évben kidolgozta és elfogadta a Budapest területére szóló füstköd-riadó tervét, a vezető ügyeletes szerint ennek alkalmazására jelenleg nincs szükség. Azért sem - tette hozzá -, mert a meteorológiai előrejelzések arról tájékoztatnak, hogy a hosszú ideje tartó, ködös szélmentes időjárásban, amely nagymértékben hozzájárult a szmog kialakulásához, 6-án és 7-én változás lesz, a felhőzet felszakadozik és élénkül a légmozgás is.

Ennek ellenére a Fővárosi Tanács felhívja a gépkocsivezetőket, hogy aki teheti - főként a belvárosban - ne használja az elkövetkező napokban gépjárművét.

A KSH adatai szerint egyébként Magyarországon javult a levegő minősége 1990 óta. A kén-dioxid 1 010 tonnáról 118 tonnára csökkent, főleg a hőerőművek kibocsátásának szinte lenullázódása miatt. Összeségében csökkent a nitrogén-dioxid is, igaz a közlekedés jobban megterheli a levegőt, mint korábban. Jóval kevesebb szilárd anyag és szén-monoxid szennyez. Csökkent a metán és a szén-dioxid is. Nőtt viszont a levegőben lévő, illékony (nem metán) szerves vegyületek mennyisége.

Idén januárban, az elrendelt szmogriadfó idején a Levegő Munkacsoport hívta fel a budapestiek figyelmét arra, hogy saját érdekükbe ne menjenek ki az utcára, de ha feltétlenül szükséges, akkor mikrofilteres szájmaszkot használjanak. A levegő szennyezettsége komoly légúti és érrendszeri, illetve szívmegbetegedéseket okozhat. A budapesti vizsgálatok szerint a szálló por koncentrációjának emelkedése nyáron 2–5 százalékkal, télen pedig mintegy 17 százalékkal növeli a légzőszervi betegségek okozta halálozás kockázatát. A szálló por éves átlagkoncentrációjának köbméterenkénti 5 mikrogrammal történő csökkentése esetén a budapesti halálesetek évi száma 487-tel csökkenne, valamint 150 szív-érrendszeri és 60 légzőszervi betegségek miatti sürgősségi kórházi felvétel lenne megelőzhető.

További MTI-hírek 1989. február 4-éről a hírügynökség honlapján olvashatók.