További 1989 cikkek
A blogról
Partnereink
Videók
1988. december végén 360 ezren várták, hogy átvehessék valamikor megrendelt autójukat, miközben abban az évben összesen csak 124 ezer személyautót importáltunk. Az emberek türelme elfogyott, a népi ellenőrök kénytelenek voltak utánajárni a dolgoknak.
A lakosság felháborítónak tartja, hogy miközben "nagy mennyiségben" importálunk kocsikat, alig moccannak a sorszámok, amik alapján rangsorolják a várakozókat. Különösen a Ladákra és a Skodákra várakozók panaszkodnak, hogy még az 1985-1986-ra visszaigazolt autókat sem kapták meg - indokolta az MTI híre szerint 1989. április 21-i tájékoztatóján a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság, hogy miért kezdték vizsgálni a gépkocsi-kiutatlások rendjét.
Magyarországon a szocializmus éveiben folyamatos volt a hiány az autópiacon. A KNEB vizsgálat megállapítása szerint 1988. december végén csaknem 360 ezren vártak autójukra, miközben abban az évben összesen 124 ezer személyautót importáltunk.
A várakozókat különösen hergelte, hogy miközben egyre hosszabb a várólista, egyre több autót soron kívül osztottak ki. 1988-ban már az autóimport negyede kerülte ki a várólistát.
A KNEB-vizsgálat szerint 1987-ben a különféle főhatóságok, minisztériumok, hivatalok számára biztosított 7820, sorszámon kívüli autó helyett 10.009 gépjármű kiadására kapott utasítást a Merkur. A várakozók helyzetet rontotta, hogy a hátszelesek is főként a Ladákat és a Skodákat vitték.
A soron kívüli értékesítés rendjének egyik érdekessége volt, hogy a Szocialista Hazáért Érdemrend tulajdonosai és egyenesági leszármazottaik 1987-ben 404 személyautót vásároltak soron kívül. Bár az így kiutalt autók száma viszonylag alacsony, a KNEB-vizsgálat felhívja a figyelmet arra, hogy az érdemrend tulajdonosainak 1983 óta folyamatosan növekvő vásárlásai a kedvezmény eredeti céljával ellentétben - már jobbára a családtagok igényeinek kielégítését szolgálják. A soron kívüli keret nagy fogyasztói közé tartoznak a közületi szervezetek, amelyeknek az autóigénye a korábbi évek csökkenése után 1987-ben ismét nőtt; 32 szálékkal több gépkocsit, összesen 11.670 darabot vettek át. A vizsgálat szerint ez a jelentős növekedés nem volt indokolt.
Vizsgálták a Merkur szerepét is, de arra jutottak, hogy a vállalat csak utasításokat hajtott végre. Amúgy semmilyen papírt nem találtak az elosztás módjáról, a soron kívüliséget sokszor telefonon intézték, a leszólásnak meg nem volt nyoma. A KNEB felvetette azt, hogy nem kerülhetnének-e le a soronkívül értékesített autók listájáról a legkeresettebb típusok.
Az sem lehetett felhőtlenül boldog, aki hosszú idő után megkapta az autóját. Hiszen hosszas várakozás után éppen az év eleji mintegy 25 százalékos autó-áremelkedés után kapták meg az átvételi értesítést, s így 40-50 ezer forinttal többet kell fizetniük. Tíz év alatt tízszer emelték az autók árát, a Lada például 140 százalékkal volt drágább, mint 79-ben. (
Az 1989-es átlagkereset 8165 forint volt. A személygépkocsi árak az importárak, a vevőszolgálati költségek növekedése és az import forgalmiadó emelése miatt átlagosan mintegy 25 százalékkal növekedtek 89 elején. Így például a Lada 1300 S tipus új ára 199 ezer, a Skoda 120 L ára 176 ezer, a Trabant Limusin 91 ezer, a Dacia TX 171 ezer, a Polski Fiat 126/650 ára 120 ezer forint lett.)
Ekkor kezdtek nyílni kiskapuk is az autóvásárlásban. A Ramovill Szolgáltató és Kereskedelmi Szövetkezeti Vállalat március 20-tól előjegyzést vett fel a legkorszerűbb Ladákra. Azoktól a vásárlóktól fogadnak el megrendelést, akik devizával rendelkeznek. A gépkocsik a svéd Matreco cég közvetítésével érkeztek a Volga menti autógyárból. A Ramovill az árakat úgy állapította meg, hogy a vevő az összeg egy részét forintban fizethesse. Az ötajtós Lada Szamara például 4650 dollárba és 31 ezer forintba kerül. Az árak a vám összegét is tartalmazzák.
A Ramovill és a Matreco megállapodása értelmében1989-ben összesen 3 ezer jött be így az országba. Azokat a keresett típusokat importálja ezen az úton a Ramovill, amelyek a Merkurnál nem kaphatók. Ilyen a Lada 2107-es 1500 köbcentis motorral, a Lada 21053-as ugyancsak 1500 köbcentis motorral, a háromajtós 1500-as 21083 típusu és 1300-as 2109 típusú Szamara, valamint a 21093 típusu 1500 köbcentis ötajtós Szamara változat. Valamennyi típust 5 fokozatú sebességváltóval szerelték, ami segíti a járművek üzemanyagtakarékosságát.
A vevők kívánságára a gépkocsikat extra tartozékokkal is felszerelik, egyebek közt légterelő lemezekkel, rádióval, napfénytetővel, dísztárcsákkal.
Március 30-tól kezdték meg a Ladák árusítását valutáért a Győri Autójavitó Vállalatnál is. Ezeket a gépkocsikat egy nyugat-német kereskedelmi cég szállította. A keretszerződés értelmében 1989-ben 250 kocsit: különféle motorral szerelt, három, négy és ötajtós Lada Novát, illetve Lada Samarát szállít az NSZK-beli partner.
További MTI-hírek 1989. április 21-éről itt olvashatók. A híradófelvételt a NAVA 1989-es archívumából használtuk.