Kevés volt a Lada, de még azt is lenyúlták

2009.04.21. 11:43

A blogról

Ez a blog egy napi válogatás arról, hogy mi történt 1989-ben. Beszámolunk a legérdekesebb hírekről, interjúkról, bemutatjuk a szereplőket, és megtudhatja azt is, mit hallgattunk, olvastunk, néztünk a moziban húsz éve, és milyen telefonok érkeztek a frissen induló TV2-höz és a Szabad Európa Rádióhoz. Ráadásul elolvashatja azokat a napi információs jelentéseket, amiket az MSZMP korabeli vezetői is megkaptak.

Partnereink

Videók

1988. december végén 360 ezren várták, hogy átvehessék valamikor megrendelt autójukat, miközben abban az évben összesen csak 124 ezer személyautót importáltunk. Az emberek türelme elfogyott, a népi ellenőrök kénytelenek voltak utánajárni a dolgoknak.

A lakosság felháborítónak tartja, hogy miközben "nagy mennyiségben" importálunk kocsikat, alig moccannak a sorszámok, amik alapján rangsorolják a várakozókat. Különösen a Ladákra és a Skodákra várakozók panaszkodnak, hogy még az 1985-1986-ra visszaigazolt autókat sem kapták meg - indokolta az MTI híre szerint 1989. április 21-i tájékoztatóján a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság, hogy miért kezdték vizsgálni a gépkocsi-kiutatlások rendjét.

Magyarországon a szocializmus éveiben folyamatos volt a hiány az autópiacon. A KNEB vizsgálat megállapítása szerint 1988. december végén csaknem 360 ezren vártak autójukra, miközben abban az évben összesen 124 ezer személyautót importáltunk.

A várakozókat különösen hergelte, hogy miközben egyre hosszabb a várólista, egyre több autót soron kívül osztottak ki. 1988-ban már az autóimport negyede kerülte ki a várólistát.

F BAL19770301049

A KNEB-vizsgálat szerint 1987-ben a különféle főhatóságok, minisztériumok, hivatalok számára biztosított 7820, sorszámon kívüli autó helyett 10.009 gépjármű kiadására kapott utasítást a Merkur. A várakozók helyzetet rontotta, hogy a hátszelesek is főként a Ladákat és a Skodákat vitték.

A soron kívüli értékesítés rendjének egyik érdekessége volt, hogy a Szocialista Hazáért Érdemrend tulajdonosai és egyenesági leszármazottaik 1987-ben 404 személyautót vásároltak soron kívül. Bár az így kiutalt autók száma viszonylag alacsony, a KNEB-vizsgálat felhívja a figyelmet arra, hogy az érdemrend tulajdonosainak 1983 óta folyamatosan növekvő vásárlásai a kedvezmény eredeti céljával ellentétben - már jobbára a családtagok igényeinek kielégítését szolgálják. A soron kívüli keret nagy fogyasztói közé tartoznak a közületi szervezetek, amelyeknek az autóigénye a korábbi évek csökkenése után 1987-ben ismét nőtt; 32 szálékkal több gépkocsit, összesen 11.670 darabot vettek át. A vizsgálat szerint ez a jelentős növekedés nem volt indokolt.

Vizsgálták a Merkur szerepét is, de arra jutottak, hogy a vállalat csak utasításokat hajtott végre. Amúgy semmilyen papírt nem találtak az elosztás módjáról, a soron kívüliséget sokszor telefonon intézték, a leszólásnak meg nem volt nyoma. A KNEB felvetette azt, hogy nem kerülhetnének-e le a soronkívül értékesített autók listájáról a legkeresettebb típusok.

Az sem lehetett felhőtlenül boldog, aki hosszú idő után megkapta az autóját. Hiszen hosszas várakozás után éppen az év eleji mintegy 25 százalékos autó-áremelkedés után kapták meg az átvételi értesítést, s így 40-50 ezer forinttal többet kell fizetniük. Tíz év alatt tízszer emelték az autók árát, a Lada például 140 százalékkal volt drágább, mint 79-ben. (

Az 1989-es átlagkereset 8165 forint volt. A személygépkocsi árak az importárak, a vevőszolgálati költségek növekedése és az import forgalmiadó emelése miatt átlagosan mintegy 25 százalékkal növekedtek 89 elején. Így például a Lada 1300 S tipus új ára 199 ezer, a Skoda 120 L ára 176 ezer, a Trabant Limusin 91 ezer, a Dacia TX 171 ezer, a Polski Fiat 126/650 ára 120 ezer forint lett.)

Ekkor kezdtek nyílni kiskapuk is az autóvásárlásban. A Ramovill Szolgáltató és Kereskedelmi Szövetkezeti Vállalat március 20-tól előjegyzést vett fel a legkorszerűbb Ladákra. Azoktól a vásárlóktól fogadnak el megrendelést, akik devizával rendelkeznek. A gépkocsik a svéd Matreco cég közvetítésével érkeztek a Volga menti autógyárból. A Ramovill az árakat úgy állapította meg, hogy a vevő az összeg egy részét forintban fizethesse. Az ötajtós Lada Szamara például 4650 dollárba és 31 ezer forintba kerül. Az árak a vám összegét is tartalmazzák.

A Ramovill és a Matreco megállapodása értelmében1989-ben összesen 3 ezer jött be így az országba. Azokat a keresett típusokat importálja ezen az úton a Ramovill, amelyek a Merkurnál nem kaphatók. Ilyen a Lada 2107-es 1500 köbcentis motorral, a Lada 21053-as ugyancsak 1500 köbcentis motorral, a háromajtós 1500-as 21083 típusu és 1300-as 2109 típusú Szamara, valamint a 21093 típusu 1500 köbcentis ötajtós Szamara változat. Valamennyi típust 5 fokozatú sebességváltóval szerelték, ami segíti a járművek üzemanyagtakarékosságát.

A vevők kívánságára a gépkocsikat extra tartozékokkal is felszerelik, egyebek közt légterelő lemezekkel, rádióval, napfénytetővel, dísztárcsákkal.

Március 30-tól kezdték meg a Ladák árusítását valutáért a Győri Autójavitó Vállalatnál is. Ezeket a gépkocsikat egy nyugat-német kereskedelmi cég szállította. A keretszerződés értelmében 1989-ben 250 kocsit: különféle motorral szerelt, három, négy és ötajtós Lada Novát, illetve Lada Samarát szállít az NSZK-beli partner.

További MTI-hírek 1989. április 21-éről itt olvashatók. A híradófelvételt a NAVA 1989-es archívumából használtuk.