Újra jöhettek a letiltott Daciák

2009.05.04. 15:10

A blogról

Ez a blog egy napi válogatás arról, hogy mi történt 1989-ben. Beszámolunk a legérdekesebb hírekről, interjúkról, bemutatjuk a szereplőket, és megtudhatja azt is, mit hallgattunk, olvastunk, néztünk a moziban húsz éve, és milyen telefonok érkeztek a frissen induló TV2-höz és a Szabad Európa Rádióhoz. Ráadásul elolvashatja azokat a napi információs jelentéseket, amiket az MSZMP korabeli vezetői is megkaptak.

Partnereink

Videók

Annyi volt a rossz Dacia, hogy 1988 végén a minőségellenőrző intézet (KERMI) betiltotta a behozatalukat. 1989. május 4-én állapodtak csak meg a további szállításokról. Ekkor 60 ezren vártak Daciára, a várakozási idő nagyjából két és fél év volt. Aznapi jóhír volt, hogy indiai Marutikat is elő lehetett jegyeztetni.

1989-ben 30 ezer Dácia érkezik Magyarországra - számolt be a pitesti-i gyárban tett látogatásáról a Merkur autóértékesítő vállalat vezérigazgatója az MTI-nek 1989. május 4-én. A romániai útra elkísérték a Merkur-vezért a magyar minőségellenőrök is, akik jóváhagyák a megállapodást. Fél évvel korábban még szigorúbbak voltak, a sorozatos panaszok miatt ugyanis alapos vizsgálatnak vetették alá a beérkező Daciákat.

A cserealkatrészek is hibásak voltak

Akkor a KERMI-nél azt mondták: a Daciákra évről-évre mind több volt a minőségi kifogás. A vevők hozzávetőleg az éves behozatal egy százalékát reklamálják az intézetnél, és bejelentéseik 95 százaléka jogos. Jellemző, hogy a reklamációt megelőzően a kocsikat már többször javították; eredménytelenül próbálták a hibákat elhárítani, s ez nem kis pénzébe került a tulajdonosoknak.

A kifogások döntő többségénél egyszerre több hiányosságról van szó: a fékrendszer, a kormánymű, a gumik hibája mellett gyakran folyik a hűtő, az üzemanyagtartály. A panaszok forrása a karosszéria és az alváz korróziója, a fényezés színvesztése, a féltengelyek kopása, a rendellenes motorkopogás, a túlzott olajfogyasztás, a futóműtől eredő rezonálás, a szélvédőüvegek torzítása, az akkumulátorok, termosztátok sorozatos hibája.

A KERMI által előírt javítás, alkatrészcsere a legtöbb esetben csak ideiglenes megoldást jelent, mivel a beépített új alkatrészeknél is gyártási hibák jelentkeznek. A típusról összességében azt állapították meg a KERMI szakemberei, hogy a beérkező Daciák döntő többségének műszaki állapota, minősége nem megfelelő, sőt évről-évre romlik, a rendelkezésszerű használat egyre korlátozottabb.

Etetni kell az autóspiacot

Mindezek miatt felfüggesztették a Daciak behozatalát. Pár héttel később azonban a Merkur mégis behozott ezer autót. Barabás Béla, a KERMI gépipari főosztályának vezetője ezzel kapcsolatban februárban az MTI-nek azt nyilatkozta: személyes véleménye szerint a Daciákat egyáltalán nem volna szabad átvenni, forgalmazásukat Magyarországon meg kellene tiltani.

Indokolta ezt azzal, hogy a minőség javítását célzó tárgyalások már másfél évtizede eredménytelenek. A magyarországi gépkocsiínség miatt azonban - hiszen a Daciák behozatalának megszüntetésével csak a gépkocsira várakozók hatalmas tábora növekedne tovább - mindenféleképpen kompromisszumos megoldást kellett találni. Az ezer gépkocsi behozatalát a múlt év végén éppen azért engedélyezték, hogy ellenőrizzék: kijavították-e a korábban feltárt hibákat, vagy azok egy részét. A tapasztalatok szerint némi javulás mutatkoz, fékhibás Dacia az utóbbi időben nem érkezett, mindent összevetve azonban változatlanul sok a hibás kocsi.

Hatvanezren várakoztak Daciára

A Merkurnál jelenleg mintegy 60 ezren várnak Dacia gépkocsira, a várakozási idő jelenleg körülbelül két és fél év - mondta Czollner Zsigmond főmérnök. Az államközi szerződések 24 ezer Dacia behozatalát rögzítik erre az esztendőre. A Mercur egyetért a KERMI álláspontjával, s a kocsira várakozók érdekében mindent megtesznek, hogy a minőség javítására bírják a román partnert. Mivel a tárgyalások során úgy tapasztalták, hogy a Dacia Autógyárban komoly beruházásokat végeztek az eddigi gondok kiküszöbölésére, kérték a szállítási tilalom felfüggesztését, s a vizsgáló intézet ennek helyt adott. Így 8 ezer személygépkocsi érkezik az első negyedévben; ezeket a KERMI szakemberei alaposan átvizsgálják, s utána születik döntés arról: átveszi-e a magyar külkereskedelem a további szállítmányokat. Mindenekelőtt azt vizsgálják meg, hogy a primer biztonsági berendezések, a kormánymű és a fék tökéletesen működnek-e, kormánymű-, illetve fékhibás kocsik ugyanis nem közlekedhetnek a magyar utakon.

Az éves megállapodás szerint 1989-ben a Daciákból az 1310 TX és az 1410 TLX, valamint a Kombi típus érkezett. Két 1320-as Dacia úton volt Magyarországra tesztelésre.

Maruti 800, amivel nem volt probléma

És még egy aznapi jóhír az autóra váróknak: "A Merkur 1989. május 8-tól megrendelést fogad el Maruti 800-as típusú személygépkocsikra. Azok is kérhetik az Indiából érkező autót, akiknek érvényes befizetése van más típusú személygépkocsira. Mind a típusmódosításnál, mind pedig az új megrendelésnél az illetékes pénzintézetek veszik fel a 40 százalékos letéti összeget, - az előleget - ami ebben az esetben 138 ezer forint. A gépkocsi fogyasztói ára: 345 ezer forint. Az első szállítmány - mintegy 670 autó - már úton van, s várhatóan, az év végéig, összesen 2 ezer érkezik."

A magyar utakon ekkor már futott ötszáz darab Maruti, egy 1987-es üzletkötés eredményeként. Az újabb kétezer darabról szóló szerződést 1989. januárban írták alá. A Merkur vezérigazgató-helyettese közölte, hogy a kisebb - a magyarországi időjárási viszonyokhoz szükséges - kiigazításoktól eltekintve, beváltak a fürge és kisfogyasztású gépkocsik, kedvező volt a fogadtatásuk.

Elégedett volt az újabb szerződéssel a Maruti Udyog Limited vezérigazgatója. Egyetértett azzal a véleménnyel, hogy a Magyarországra irányuló kivitel referenciaalap a cég számára az egyéb országokba történő export előmozdítására. "Első komoly exportpartnerünk Magyarország és az ottani sikeres tapasztalatok természetesen hivatkozási alapul szolgálhatnak" - mondta. (Maruti-teszt a Totalcaron itt olvasható.)

További MTI-hírek 1989. május 4-éről itt böngészhetők.