Pintér cége hazárdírozott a traffipax-tenderen, és mindent vesztett
További Belföld cikkek
- Magyarok ezreinek életét mentheti meg ez az újítás
- Nézőpont Intézet: a magyarok többsége nem találja szimpatikusnak Magyar Pétert
- Kövér László megbírságolta a momentumos képviselőt, az állam most pert vesztett ellene
- Új oktatási projektet indukált Orbán Balázs és az ELTE-tanszékvezető ügye
- Két fiatal rejtélyes halálesete miatt aggódnak egy magyar faluban
Három cég jogi versenyfutásává változott az Országos Rendőr-főkapitányság nyár elején lezárt 7 milliárdos traffipax-tendere, amelyen a közúthálózat 600 pontjára telepítendő sebességmérő-rendszer beszerzésére és üzemeltetésére kerestek vállalkozókat.
Az ország területét három régióra osztották, a középső részen, Fejér, Heves, Komárom-Esztergom, Nógrád és Pest megyében Pintér Sándor, az Orbán-kormány belügyminiszterének vállalkozása, a Civil Biztonsági Szolgálat Zrt. nyert, a nyugati részen a Budapest Mikroelektronika Zrt. (BM Zrt.), keleten pedig a Getronics Magyarország Kft. győzött. A Civil Zrt. azonban még a szerződéskötés előtt megtámadta a másik két régió eredményét, a másik két cég ezután viszonozta az offenzívát.
Fontosabb infók a traffipaxozásról
Külföldi tapasztalatok alapján a rendőrség úgy kalkulál, hogy a gyorshajtók aránya jelentősen visszaesik a fix traffipaxok kihelyezése után, de az első napok adataihoz képest a gyorshajtók aránya 30-40 százalékos szinten a későbbiekben is megmarad.
A jelenleg érvényes szabályozás szerint a traffipax autópályán 150 km/h felett készít képet, 165-ig 30 ezres büntetésre számíthatnak az autósok. A bemért sebességtúllépés nagyságától függően 30 ezer forintonként sávosan nő a büntetési tétel is. A kirívóan nagy sebességű száguldozásért akár 300 ezer forintra is büntethetik a kocsi tulajdonosát.
Belterületen 65 km/h-tól lehet 30 ezres csekkre számítani.
Egy út során több traffipaxos bemérés külön büntetésnek számít, tehát újabb csekket eredményez.
Pintérék azzal érveltek, hogy a 455 darabos beszerzést jelentő nyugati és keleti régióban az ő ajánlatuknál jóval drágább pályázatokat nyertek, az ellenkereset pedig azt vetette fel, hogy miként nyerhetett a Civil a középső régióban, ha az ugyanaz az ORFK-s tenderbizottság a másik két régióban a megvalósíthatóságot megkérdőjelező, „kirívóan alacsony ár” miatt kizárta az ex belügyminiszter cégét.
Ráadásul az 1-es úton megtartott mérési bemutatón sem bírt Pintérék német berendezése a másik két vállalkozás által kínált magyar fejlesztésű traffipaxszal. Az Index információi szerint különösen az éjszakai üzemmódban bizonyult gyengének az importált mérő.
A panaszok nyomán a Közbeszerzési Döntőbizottság még júliusban mindhárom régióban megtiltotta a rendőrségnek a szerződéskötést.
A most nyilvánosságra hozott döntés szerint Pintérék ajánlata érvénytelen volt. Ezért a DB a Getronics jogorvoslati kérelmének helyt adva megállapította, hogy az ORFK megsértette a közbeszerzési törvényt, miután érvénytelen ajánlatot benyújtót hirdetett ki a közbeszerzés közép-magyarországi részének nyerteseként.
Az eredmény viszont a nyertesek számára sem hoz nagyobb üzletet. Az ORFK ugyanis már a jogi hercehurca kezdeték bejelentette, hogy a költségvetési megszorítások miatt mégsem fordítana 7 milliárd forintot sebességmérőkre, még akkor sem, ha a cégek szerint a traffipax az egyszeri kiadás után bőven behozná az árát. A kalkulációk szerint napi egy-két fénykép már rentábilissá tenné a beszerzést, és növelné a közutak biztonságát is. A rendőrség a nyáron azt állította, 600 helyett 200 traffipax beszerzésére kérnek majd új ajánlatot.
Az Index kérdésére Timár Zoltán, az ORFK szóvivői irodájának vezetője azt mondta, egyelőre értékelik a DB döntését, az ügyben csak később nyilatkoznak.