Szlovéniát kell utolérnünk a korrupció elleni harcban

2010.02.01. 10:51 Módosítva: 2010.02.01. 10:57
Pénteken befejezte a munkát a Bölcsek Tanácsa. A Sólyom László felkérésére összeállt testület az oktatáspolitika és a korrupció elleni küzdelem területén fogalmazott meg hosszú távú ajánlásokat. Most Fodor Istvánt a korrupció ellenes rész felelősét kérdeztük a Szárny és Teher című tanulmánykötetben megjelentekről.

Magyarországon a hosszú távú javaslatok legtöbbször elbuknak. Miben különbözik a Szárny és Teher az eddigiektől?

Sok tényezőtől függhet az, hogy egy javaslatcsomagnak mi lesz a sorsa. Függhet a témától, a tartalom minőségétől, de leginkább a körülményektől. Két olyan témát dolgoztunk fel amely ma Magyarországon közüggyé vált, sőt úgy tűnik, hogy napi téma lett. Rendezetlenségében és a károkozásban mindkettő elért egy olyan, kritikus szintet amely változtatásért kiált. Az oktatás minősége és a korrupció visszaszorítása szélesebb társadalmi megítélés szerint is hosszabb távú kérdés mint négy év. A két téma hatékony és tartós korrekciója cikluson átívelő programot igényel. Nem is szabad ezekhez a kérdésekhez ciklusszemlélettel hozzányúlni.

 
balról jobbra: Fodor István, Eva Joly, Sólyom László, Lámfalusi Sándor, Csermely Péter
balról jobbra: Fodor István, Eva Joly, Sólyom László, Lámfalusi Sándor, Csermely Péter
 

A gazdaság, illetve a társadalom mely részét tartja ön korrupcióval leginkább átitatottnak?

A korrupcióval kapcsolatban gyakran hangzik el, hogy mindennek az oka a pártfinanszírozás rendbetételének a hiánya, illetve a közbeszerzések körüli szabályok rendezetlensége. Ezzel az a látszat alakulhat ki, hogy ha ezt a két hiányosságot felszámolnák, már rendben is lennének a dolgok. Mi arra a következtetésre jutottunk, hogy ez nincs teljesen így. Valóban fontos kérdések az említettek, de korrupció jellegű jelenségek igen sokfélék. Olyan elterjedtek, hogy ha ebből csak egy-kettőre fókuszálunk, akkor csak részeredményre juthatunk. Nehéz arra egyes területek megjelölésével válaszolni, hogy hol a legnagyobb baj. Legalább akkora baj az iskolai csalások ügye mint például a pályázatok pénzeinek elterelése. Tagadhatatlan, hogy a legnagyobbnak hitt tétel a közbeszerzések körüli szabálytalanság, de társadalmi hatása miatt például a hálapénz sem kis ügy.

Hol érhető el leghamarabb a leglátványosabb javulás?

Nem is annyira területek, mint inkább eszközök, módszerek szerint lehet ilyen hatékonysági sorrendet felállítani. Ilyen például a szankcionálás és annak tudatosítása, közzététele. A nyilvánosság szigorú megkövetelése és megkerülésének büntetése. De maga a meghirdetett és elindított program is növeli a veszélyérzetet, így csökkenti a korrupció valószínűségét. A meglévő és a korrupció visszaszorítását szolgáló törvények, szabályok szigorú betartása és betartatása is gyors eredményt hozhat. Mindezek alkalmazása mellett az is fontos, hogy egységes, átfogó korrupcióellenes program készüljön, és induljon el. Ez a szakszerű felkészülés azt is eredményezheti, hogy eltelik fél év vagy több, amíg csak enyhe előrelépés lesz tapasztalható. Az általunk megfogalmazott koncepció szerint a második évtől gyorsuló javulás prognosztizálható.

Milyen konkrét javaslatokat tartalmaz az ajánlás?

Közel száz javaslatot számoltunk össze a munkánk során, amelyek között vannak aprók és fajsúlyosak egyaránt. Az átláthatóság érdekében rendszerbe foglaltuk ezeket. Három pillért hoztunk létre.

Az első pillér: Hosszabb távú nemzeti korrupcióellenes programot kell kidolgozni. Javasoljuk, hogy legalább tízéves program kerüljön kidolgozásra. Megfogalmaztunk egy igényes, de reális célt: tíz év alatt csökkenjen Magyarországon a korrupció szintje a Szlovéniában mérhető szintre.

A második: A korrupció elleni küzdelem legfontosabb intézményeinek létrehozása, megreformálása. Javaslatunknak nemcsak az a lényege, hogy a korábban létező kettő helyett egy új, friss szellemiségű intézmény alakuljon meg. Szeretnénk, ha ezt egy strukturális megújulás venné körül. Utóbbi keretein belül a gazdaság működési szintje és az igazságszolgáltatás között lévő un. jelző szinten található intézmények (ilyen az APEH, a GVH, az ÁSZ stb.) apróbb intézkedésekkel történő módosítási javaslatairól van szó.

A harmadik pillér: A törvények módosítása, kiegészítése. A koncepció szerint új közbeszerzési törvényre van szükség. Ezen kívül más kulcsfontosságú területeken alkalmazható korrekciókkal is foglakoztunk. Utóbbiak inkább jelentőségükben nagyok, mint a módosítás mértékében. Ilyen területek: az állami intézményeknek, a közjavakhoz és közszolgáltatásokhoz kapcsolódó, valamint a vállalatoknak címzett, korrupció elleni javaslatok.

A Szárny és Teher megszületett. Várják, hogy ezt felfedezze valaki, vagy tovább követik, gondozzák az útját valamilyen módon?

Mi ennek a kötetnek az elkészítésére kaptunk felkérést. A közzétételével és az ehhez kapcsolódó ismertetéssel a mi munkánk befejeződik. A kötetben leírtak utóélete fogja minősíteni munkánkat. Akkor fogjuk eredményesnek tekinteni ezt a munkát, ha akár a polgárok, akár a döntéshozók foglalkozni fognak a leírtakkal, és különösen akkor, ha legalább egy részét fel is fogják használni.