300 ezres pedagógusbért szeretne a PSZ

2010.09.02. 15:52
A Pedagógusok Szakszervezete a ciklus végéig az inflációt tíz százalékkal meghaladó béremelést, új pótlékrendszert és munkateher-csökkentést szeretne elérni a közoktatásban.

Galló Istvánné, a PSZ elnöke csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján a pedagógus életpályamodell kialakításához tíz pontban összegzett javaslataikat ismertetve kiemelte: szeretnék, ha a pedagógusok keresete a ciklus végére megközelítené az unióban hasonló munkakörben foglalkoztatottak átlagkeresetének 60 százalékát, azaz a jelenlegi 160-170 ezer forintos keresetek 300-330 ezerre növekednének.

Megjegyezte: az unióban a pedagógusok átlagkeresete most 560 ezer forint körül van. Ugyanakkor a közoktatásban dolgozók keresetének emelése nem járhat álláshelyek megszüntetéséve.

A különböző pótlékokat a ciklus végéig legalább 25 százalékkal, az osztályfőnöki pótlékot 35, a vezetőit 50 százalékkal növelnék, s a PSZ a pedagógus életpálya vonzóvá tétele érdekében külön pótlékrendszert dolgozna ki a pályakezdőknek. Ki kell dolgozni a kötelező béren kívüli juttatások rendszerét is, s a szakszervezeti vezető fontosnak nevezte a pedagógusok munkaterheinek fokozatos csökkentését.

A PSZ lényegesnek tartja, hogy a költségvetés minél nagyobb mértékben biztosítsa az illetmények kifizetéséhez szükséges fedezetet a helyi önkormányzatoknak. Galló Istvánné megjegyezte: több helyről kaptak jelzést, hogy az önkormányzatok nehéz helyzete miatt pedagógusok csak a bérük hatvan százalékát kapták meg a nyári hónapokban. Szerinte a közoktatás finanszírozásával alapvetően az a baj, hogy kevés a pénz.

A PSZ a központi költségvetésből finanszírozná a továbbképzéseket, és kedvezményes lakásépítési és -vásárlási hitelkonstrukció kidolgozását szorgalmazza. Olyan központi pénzalapot hoznának létre, amelyből pályázat útján vissza nem térítendő támogatáshoz lehetne jutni.

Galló Istvánné elmondta, hogy javaslataikkal megkeresik az oktatási államtitkárságot is. A pedagógus életpálya-modellnek olyan perspektívát kell felvázolnia a pályára készülőknek és az ott dolgozóknak, ami garantálja a biztos megélhetést és tükrözi, hogy az oktató-nevelő munka alkotó tevékenység.

Az érdekvédő a készülő közoktatási törvényről és a nat-ról azt mondta, sajtónyilatkozatokat láttak, szakmai véleményt nem tud mondani. "Nem ismert a kormány oktatáspolitikai koncepciója, a kormányprogram egy fejezete sem tartalmaz olyan címszót, hogy közoktatás" – mondta.