Elhunyt Wermer András

2010.09.03. 12:59

Életének 56. évében, négy hónapig tartó betegség után csütörtök este elhunyt Wermer András. Halálhírét családja közleményben erősítette meg.

Wermer a magyar politikai marketing egyik elismert alakja, a Fidesz kilencvenes évekbeli kampányainak fő kreatívja volt, bár hivatalos posztot nem töltött be a kampányokban. Betegsége miatt egy ideig az Egyesült Államokban, Houstonban kezelték, de utolsó napjait a debreceni egyetemi kórházban töltötte.

Wermer András
Wermer András

Wermer András orvosi egyetemet végzett, belgyógyászként és kardiológusként is dolgozott. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen film- és tévérendezői diplomát szerzett. "Zavartalanul üzemel" című dokumentumfilmje a londoni és a New York-i filmfőiskolán is tananyag lett.

Reklámügynökségét, a Happy Endet 1991-ben Csépányi Nórával, Káel Csabával, Lehmann Kyrával alapította. 1994-ben, 98-ban és 2002-ben a Happy End készítette a Fidesz kampányát.

A Fidesz '98-as választási győzelmét követően Orbán Viktor személyes informális tanácsadója lett.

Wermerhez nevéhez köthető a párt kommunikációjában elterjesztett polgár szó használatának stratégiája valamint a teljes akkori kormányzati pr kidolgozása. A 2002-es választási vereség után megromlott kapcsolata Orbán Viktorral, a párt 2006-os kampányához már nem volt köze. (Erről bővebben olvashat Wermer Andrással készített, 2005. december 13-án megjelent interjúnkban.)

Az első Orbán-kormány idején létrehozott Országimázs Központ ötlete is Wermertől származik, ahogy az "Álmok álmodói" című kiállítás is.

  • A Happy End Kft.-t az orvos végzettségű Wermer András és Káel Csaba 1991-ben alapította. 1996-ban irányító szerepüket megtartva formálisan mindketten kiléptek a cégből. 1999-ben a Happy End megnyerte a négy évre szóló kormányzati kommunikációra kiírt pályázatot. A cég részt vett az Országimázs Központ szinte valamennyi projektjében, szervezte és rendezte az állami ünnepségeket. 2001-ben a filmszemle szervezését is a cégre bízták. A Happy End készítette az Amnesty International szlovéniai "lábkampányával" szemben bemutatott magyar válaszfilmet. Wermer szerint a cég a sokmilliárdos politikai megrendelések mellett több száz céges marketingkampányt is levezényelt. A Happy End tevékenységének hatósági vizsgálata a mai napig sem zárult le.
  • Az Élet és Irodalom 1999 februárjában közölt, "Arccal a kamerák felé" című írása terelte rá elsőként a sajtó figyelmét az Orbán-kormány és különösen az egykori miniszterelnök mögött tevékeny szerepet vállaló PR-cégre. Kóczián Péter, Ószabó Attila és Vajda Éva riportjából derült ki, hogy a Happy End az 1994-es választások idején került kapcsolatba a Fidesszel, 1998 után pedig már Orbán Viktor miniszterelnöki személyes imidzséért is felelős volt. A mintegy negyven háttérbeszélgetésre alapozott írás szerint Wermer András az 1998-as választások előtt legnagyobb eredményeként azt könyvelhette el, hogy megértette a Fidesz politikusaival, hogy pártnak ugyanúgy el kell tudnia adni magát, mint a mosóporgyártóknak saját termékeiket.
  • A millennium kormányzati ünnepségein vált a fideszes politikusok és leginkább Orbán Viktor beszédeinek visszatérő elemévé a magyar álom kifejezés. A 2000 augusztus 20-i ünnepség miniszterelnöki szónoklata már szinte tobzódott az új üzenetben. "Kell, hogy legyen újra magyar álom: egy gazdag és erős Magyarország, amelyet magukban bízó emberek építenek" - mondta Orbán a Kossuth téren azzal zárva beszédét, hogy "a gazdag és erős magyar nemzetet velük álmodjuk, mert hölgyeim és uraim, az álmoknak nem lehet határt szabni". Az eseményen ráadásul kiállítottak egy könyvet is, amelynek a címe: "1000 éves álom, üzenet a jövőnek" volt a címe. 2000 végén mintegy 600 millió forintért rendezte meg az Országimázs Központ december 31-i Álomalapítás címet viselő rendezvénysorozatot Budapesten, Szegeden, Kaposvárott és Esztergomban. Az eseménysorozat az "Álomalapítás 2001 jókedvvel, bőséggel" szlogen alatt futott. 2001-ben karácsonyán megnyílt a Millenáris Park kiállítócsarnokában az Álmok álmodói - világraszóló magyarok című kiállítás.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport