Újra közlekedik a vonat a vörösiszap-vidéken

2010.11.04. 07:08
Pénteken újraindul a vonatközlekedés azokon a vasúti pályaszakaszokon, amelyeken a vörösziszap-áradás miatt a vasúti pálya megsérült; sebességkorlátozásra még szükség lesz, ami miatt néhány perces késések is előfordulhatnak - közölte csütörtökön kora reggel az MTI-vel a MÁV.

A közlemény hangsúlyozza: megteremtődtek a biztonságos közlekedés feltételei Kolontár és Devecser térségében, ezért a Budapest–Székesfehérvár-Szombathely vasútvonalon november 5-én, 0 óra 00 perctől ismét a megszokott menetrend szerint közlekedhetnek a vonatok. Október 4-én az ajkai timföldgyár vörösiszap-tározójának gátszakadása miatt a vasúti pálya olyan súlyosan megrongálódott, hogy az utasoknak Ajka és Somlóvásárhely között vonatpótló autóbuszokra kellett átszállni.

Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elrendelte a vasúti forgalom előkészítését, miután a Veszprém Megyei Védelmi Bizottság garanciát adott arra, hogy a bevezetett biztonsági intézkedések és az elvégzett védelmi munkák biztosítják a vasúti közlekedés biztonságát.

A vasúti pályát alámosta a vörösiszapár (Fotó: Huszti István)
A vasúti pályát alámosta a vörösiszapár (Fotó: Huszti István)

November 5-től a személyszállító vonatok ismét menetrend szerint közlekednek, és valamennyi, a menetrendben feltüntetett állomáson és megállóhelyen, így Kolontáron is megállnak.

Az ajkai timföldgyár vörösiszap-tározójának október 4-i gátszakadása miatt egy hónapon keresztül szünetelt a vonatközlekedés. Október 20-ig befejeződtek ugyan a súlyosan megrongálódott vasúti pálya helyreállítási munkálatai, de a teljes körű biztonság garantálásáig, vagyis a vasútvonalat védő gát megépítéséig a MÁV nem indította újra a vonatközlekedést. A katasztrófában a MÁV Csoportnak közel 500 millió forint kára keletkezett.

A közlemény emlékeztet arra, hogy október 4-én a Budapest–Székesfehérvár–Szombathely vasútvonalon Ajka és Devecser között az ajkai timföldgyár zagytározójának gátszakadása miatt a vörösiszap teljesen elmosta a vasúti pályát. A másfél méter magasan áradó iszap 1500 méteres szakaszon tette tönkre a vasúti pályát, de teljesen megrongálódtak a biztosítóberendezések és a felsővezeték-tartó oszlopok is. A közlekedés helyreállítását nehezítette a levegő portelítettsége, ezért az utasok védelme érdekében október 12-től november 5-ig, az újraindításig Somlóvásárhely és Ajka között buszok közlekednek a vonatok helyett. A megnövekedett menetidő és az átszállások miatt változott a Budapest–Székesfehérvár–Szombathely vasútvonal és néhány csatlakozó vonal menetrendje is.