Miért dobna ki 150 milliót az Iparművészeti?
További Belföld cikkek
- Hétszáznál is több gyorshajtót füleltek le egy hónap alatt a III. kerületben
- Életbe vágó kérdésben dönt a kormány, hamarosan jönnek a részletek
- Nem bújhat ki a felelősségre vonás alól a pedofíliával vádolt magyar edző
- Újabb kutyapártos képviselő tagadta meg a pluszjövedelme feltüntetését
- Bennfentes fideszes politikus ül a vádlottak padján vesztegetés miatt
Az Iparművészeti Múzeum most beiktatott igazgatója elődje eredményeinek lebontásával kezdte meg munkáját. A korábban eltávolított, majd hosszas pereskedés után pozíciójába visszahelyezett Takács Imre első döntései között leállította annak a reprezentatív digitális installációnak az építését, amelyre az előző igazgató már elnyert egy százötvenmillió forintos EU-támogatást.
Nincs szükség digitális kultúrára
A médiapagoda nevű konstrukció az előző vezetés tervei szerint formájában és megoldásaiban is a múzeum jövő felé fordulását szimbolizálta volna. Az aulába tervezett háromemeletes építmény karbon tartószerkezetes falakból állt volna, belül interaktív módon, számítógépek, projektorok segítségével kerülhettek volna közel a látogatók a kiállítás témájához.
Mi indokolta a döntést, annak ismeretében, hogy a projekt megfelelt a világ vezető múzeumaiban alkalmazott bemutatási elveknek, és a finanszírozása is megoldott volt? – tettük fel a kérdést az igazgatónak.
Takács Imre válasz helyett azt tudakolta, hogy kitől hallottunk a döntésről, és azzal búcsúzott: „Majd ha megmondja, kitől hallott az ügyről, én is válaszolok.”
Forrásaink firtatása azon túl, hogy közérdekű adatokról az igazgatónak válaszadási kötelezettsége van, azért is indokolatlannak tűnhet, mert lépése nem titok: hivatalos értesítés is megjelent a médiapagoda közbeszerzési eljárásának leállításáról.
Kérdéseinket később elküldtük emailben is, amire az alábbi választ kaptuk: „Ami a projektet illeti, pillanatnyilag megfontolás tárgyát képezi, hogy muzeológiai és gazdaságossági szempontból összhangban áll-e az a múzeum lehetőségeivel.” A gazdaságossági szempontok emlegetése az EU-támogatás fényében nem tűnt relevánsnak, így a múzeum dolgozóinál és a projektben részt vevő szakembereknél érdeklődtünk az ügy hátteréről.
A pénz átfolyatása
A pályázatot kezelő egyik munkatárstól megtudtuk, Takács Imre azt tervezi, hogy az elnyert százötvenmillió forintot átfolyatja valamilyen turisztikai attrakciós projektbe, így a támogatás nem veszne el. A kísérlet kockázatos, és nem is biztos, hogy maradéktalanul megfelel a szabályoknak, hiszen az EU a támogatást a médiapagoda építésére adta. A pályázatot kezelő Pro Régió Nonprofit Kft.-től függ, hogy belemegy-e a pénz alternatív felhasználásába.
Úgy tudjuk, Takács Imre azért dobná ki a médiapagoda tervét, mert szerinte egy tárgyakkal foglalkozó múzeumnak felesleges digitálisan bemutatnia a gyűjteményét, és inkább állandó kiállítás kiépítésén fáradozna.
Harc a kiállítások ellen
Takács Imre más fronton is felvette a harcot elődje örökségével, két olyan kiállítást törölt, amelyek a következő hetekben nyíltak volna. Nem lesz látható decemberben az Iparművészeti Múzeum tervezőjének, Lechner Ödönnek emléket állító tárlat. Cikkünk írásának pillanatában a múzeum honlapján még olvasható a kiállítás beharangozója. A döntés súlyát jelzi, hogy egy nagy kiállítás előkészítése többéves munkával jár.
Az igazgató elzárkózása miatt csak annyit tudtunk kideríteni, hogy a kiállítás kurátora egy másik múzeumba távozott igazgatónak. A megnyitó előtt álló kiállítás sorsa bizonytalan.
Egyik napról a másikra döntöttek arról is, hogy kidobják a decemberi ékszerkiállítást is. Az új igazgató megbizatása egyébként csak négy hónapra szól, márciusban pályázatot írnak ki a posztra
Takácsot Bozóki András egykori kulturális miniszter 2006 márciusában ültette a múzeum főigazgatói székébe, de másfél évvel később Hiller István – pénzügyi szabálytalanságok miatt – felmentette. A leváltott vezető többéves pereskedésbe kezdett, hetekkel ezelőtt nyert, így kerül vissza pozíciójába.