Miért dobna ki 150 milliót az Iparművészeti?

2010.11.18. 16:05
Elődje eredményeinek eltörlésével kezdte munkáját az Iparművészeti Múzeum új igazgatója, akit 2006-ban pénzügyi szabálytalanságok indokával váltottak le, majd perek után helyeztek vissza. Takács Imre nem állt szóba lapunkkal, nem árulta el, miért állította le a digitális bemutatóterem beruházását, mire használná fel a támogatást, miért törölt megnyitó előtt álló kiállításokat. Munkatársaitól sikerült információkat szereznünk.

Az Iparművészeti Múzeum most beiktatott igazgatója elődje eredményeinek lebontásával kezdte meg munkáját. A korábban eltávolított, majd hosszas pereskedés után pozíciójába visszahelyezett Takács Imre első döntései között leállította annak a reprezentatív digitális installációnak az építését, amelyre az előző igazgató már elnyert egy százötvenmillió forintos EU-támogatást.

Nincs szükség digitális kultúrára

A médiapagoda nevű konstrukció az előző vezetés tervei szerint formájában és megoldásaiban is a múzeum jövő felé fordulását szimbolizálta volna. Az aulába tervezett háromemeletes építmény karbon tartószerkezetes falakból állt volna, belül interaktív módon, számítógépek, projektorok segítségével kerülhettek volna közel a látogatók a kiállítás témájához.

Mi indokolta a döntést, annak ismeretében, hogy a projekt megfelelt a világ vezető múzeumaiban alkalmazott bemutatási elveknek, és a finanszírozása is megoldott volt? – tettük fel a kérdést az igazgatónak.

Takács Imre, az Iparművészeti Múzeum állásába visszahelyezett főigazgatója áll a múzeumban. Takács Imrét Hiller István korábbi oktatási és kulturális miniszter 2007. szeptember 1-jei hatállyal mentette föl főigazgatói megbízásából, Réthelyi Miklós nemzetierőforrás-miniszter pedig 2010. október 15-én, jogerős bírósági ítélet alapján helyezte vissza (Fotó: Földi Imre)
Takács Imre, az Iparművészeti Múzeum állásába visszahelyezett főigazgatója áll a múzeumban. Takács Imrét Hiller István korábbi oktatási és kulturális miniszter 2007. szeptember 1-jei hatállyal mentette föl főigazgatói megbízásából, Réthelyi Miklós nemzetierőforrás-miniszter pedig 2010. október 15-én, jogerős bírósági ítélet alapján helyezte vissza (Fotó: Földi Imre)

Takács Imre válasz helyett azt tudakolta, hogy kitől hallottunk a döntésről, és azzal búcsúzott: „Majd ha megmondja, kitől hallott az ügyről, én is válaszolok.”

Forrásaink firtatása azon túl, hogy közérdekű adatokról az igazgatónak válaszadási kötelezettsége van, azért is indokolatlannak tűnhet, mert lépése nem titok: hivatalos értesítés is megjelent a médiapagoda közbeszerzési eljárásának leállításáról.

Kérdéseinket később elküldtük emailben is, amire az alábbi választ kaptuk: „Ami a projektet illeti, pillanatnyilag megfontolás tárgyát képezi, hogy muzeológiai és gazdaságossági szempontból összhangban áll-e az a múzeum lehetőségeivel.” A gazdaságossági szempontok emlegetése az EU-támogatás fényében nem tűnt relevánsnak, így a múzeum dolgozóinál és a projektben részt vevő szakembereknél érdeklődtünk az ügy hátteréről.

A pénz átfolyatása

A pályázatot kezelő egyik munkatárstól megtudtuk, Takács Imre azt tervezi, hogy az elnyert százötvenmillió forintot átfolyatja valamilyen turisztikai attrakciós projektbe, így a támogatás nem veszne el. A kísérlet kockázatos, és nem is biztos, hogy maradéktalanul megfelel a szabályoknak, hiszen az EU a támogatást a médiapagoda építésére adta. A pályázatot kezelő Pro Régió Nonprofit Kft.-től függ, hogy belemegy-e a pénz alternatív felhasználásába.

Az Iparművészeti Múzeum épülete (Fotó: Mohai Balázs)
Az Iparművészeti Múzeum épülete (Fotó: Mohai Balázs)

Úgy tudjuk, Takács Imre azért dobná ki a médiapagoda tervét, mert szerinte egy tárgyakkal foglalkozó múzeumnak felesleges digitálisan bemutatnia a gyűjteményét, és inkább állandó kiállítás kiépítésén fáradozna.

Harc a kiállítások ellen

Takács Imre más fronton is felvette a harcot elődje örökségével, két olyan kiállítást törölt, amelyek a következő hetekben nyíltak volna. Nem lesz látható decemberben az Iparművészeti Múzeum tervezőjének, Lechner Ödönnek emléket állító tárlat. Cikkünk írásának pillanatában a múzeum honlapján még olvasható a kiállítás beharangozója. A döntés súlyát jelzi, hogy egy nagy kiállítás előkészítése többéves munkával jár.

Az igazgató elzárkózása miatt csak annyit tudtunk kideríteni, hogy a kiállítás kurátora egy másik múzeumba távozott igazgatónak. A megnyitó előtt álló kiállítás sorsa bizonytalan.

Fényinstalláció és performansz az Iparművészeti Múzeum Nagycsarnokában a 2009-es múzeumok éjszakáján (Fotó: Kollányi Péter)
Fényinstalláció és performansz az Iparművészeti Múzeum Nagycsarnokában a 2009-es múzeumok éjszakáján (Fotó: Kollányi Péter)

Egyik napról a másikra döntöttek arról is, hogy kidobják a decemberi ékszerkiállítást is. Az új igazgató megbizatása egyébként csak négy hónapra szól, márciusban pályázatot írnak ki a posztra

Takácsot Bozóki András egykori kulturális miniszter 2006 márciusában ültette a múzeum főigazgatói székébe, de másfél évvel később Hiller István – pénzügyi szabálytalanságok miatt – felmentette. A leváltott vezető többéves pereskedésbe kezdett, hetekkel ezelőtt nyert, így kerül vissza pozíciójába.

2006. március 13.: Bozóki András, a nemzeti kulturális örökség minisztere, Veres János pénzügyminiszter és Takács Imre, az Iparművészeti Múzeum főigazgatója (Fotó: Nándorfi Máté)
2006. március 13.: Bozóki András, a nemzeti kulturális örökség minisztere, Veres János pénzügyminiszter és Takács Imre, az Iparművészeti Múzeum főigazgatója (Fotó: Nándorfi Máté)