Miért halt meg két utas a szegedi buszon?

2010.12.09. 14:59
Személyautó ütközött busszal december 3-án Szeged mellett. A baleset három halottat követelt. A tragédia oka gyorshajtás volt, de sokan a Tisza Volánt is hibáztatják a busz két szerencsétlenül járt utasának haláláért, akik az ütközéskor állva utaztak a zsúfolt járművön. A helyközi járatokon az álló utasok szállítása engedélyezett, ezért a busztársaság nem érzi magát felelősnek a történtekért.

December 3-án a déli órákban egy Hódmezővásárhelyről Szegedre tartó, nagy sebességgel haladó Opel Astra frontálisan ütközött a 47-es úton a Tisza Volán menetrend szerint közlekedő, Volvo Alfa helyközi gyorsjáratával. Három ember meghalt, a sérültek száma 14 volt, egyikük állapota kritikus. Az áldozatok között van az a 67 éves nő és 71 éves férfi, akik az ütközés pillanatában állva utaztak a buszon. A balesetben érintett helyközi járaton engedélyezett az álló utasok szállítása, de a közvélemény szerint a Volán is felelős lehet a busz két utasának haláláért.

Fotó: Donka Ferenc
Fotó: Donka Ferenc

Előre nem látott esetek

A Szeged–Hódmezővásárhely vonalon nagy az utasforgalom. A két megyei jogú város mindössze 18 kilométerre van egymástól, rengetegen járnak a másik településre dolgozni, tanulni. Az utasok elmondása szerint a Volán ennek ellenére abban az időpontban, amikor a baleset történt, csak egy járatot szokott indítani. Az ütközésben életüket vesztett utasok a helyhiány miatt állva utaztak, a többiek szerint ez mindennaposnak számít.

Szeri István, a Tisza Volán vezérigazgatója elmondta, hogy területükön a legnagyobb helyközi forgalmat valóban ezen a vonalon bonyolítják le. Péntekenként, amikor a beleset történt, 152 járat közlekedik, ebből 127-et a Tisza Volán üzemeltet, 25-öt a társcégek.

A járatokat az illetékes minisztérium által megrendelt és jóváhagyott menetrend alapján indítják, a szolgáltatást pedig – különösen a gyorsjáratokat – nagy kapacitású Volvo Alfa járművekkel látják el. Az utasforgalmat folyamatosan vizsgálják, ha szükséges, kisegítő járatokat indítanak. Ebből 30 járat előre tervezetten, rendszeresen közlekedik, a többiről a két város autóbusz-pályaudvarán szolgálatot teljesítő forgalmi szolgálattevők esetileg döntenek.

Fotó: Donka Ferenc
Fotó: Donka Ferenc

A Tisza Volán vezérigazgatója a férőhelyeket általánosságban elegendőnek tartja, szerinte néhány előre nem látott esetben fordulhat elő túlzsúfoltság. Szeri István szerint a buszsofőr ebben az esetben nem engedhet fel több utast, mint amennyit a forgalmi engedélyben rögzítettek. Ilyen esetben az a kötelessége, hogy a tájékoztassa a forgalmi szolgálattevőket, akik munkaköri kötelessége az intézkedés. Sűrű járatkövetésnél a következő busz biztosan el tudja szállítani az esetlegesen megállóban maradt utasokat.

Álló utasok a tömött buszokon

A közvélemény szerint a tragédiának viszont köze van ahhoz, hogy az áldozatok állva utaztak. Az utasok elmondása szerint a tömött buszok, ahol néha moccanni alig lehet, mindennaposnak számítanak, és ezen változtatni kellene.

A balesetben érintett Volvo Alfa 98 utas szállítására alkalmas, műszaki engedélyében engedélyezett az álló utasok szállítása. Ez a szolgáltatás minőségi elvárásainak okán csak különleges esetekben, például az ünnepek előtti csúcsforgalomban jellemző, állítja Szeri. A szóban forgó buszon engedélyezett volt álló utasokat szállítani, így a Tisza volán nem érzi felelősnek magát a történtekért.

A társaság nem is érezheti magát hibásnak a baleset miatt, mivel azt egy külső személy okozta, sajnos jogellenes magatartásával, amelyet az előzetes rendőrségi vizsgálat is megállapított, mondta Szeri István. Hozzátette, a busz vezetője a legnagyobb lélekjelenlétről tett tanúbizonyságot, a járművet olyan helyzetbe kormányozta és fékezte, hogy ezzel megelőzött egy sokkal nagyobb tragédiát.

Új sebességkorlát a szakaszon

A delmagyar.hu szerint a baleset azon a szakaszon történt, ahol 2010. november 29-én próba jelleggel 100 km/órára emelték a legnagyobb megengedett sebességet a személygépkocsik számára. Az események tükrében felmerül a kérdés, játszhatott-e szerepet a balesetben a változtatás, és nem kellene-e visszaállítani a régit? A szakasz az algyői Tisza-hidat elhagyva a Vajháti bekötőig tart, egy kilométer hosszú, így alig pár másodpercnyi előnyt jelent az autósoknak.

Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs csoportvezetője azt mondta, a baleset az emelt sebességű útszakasz után következett be. A körülmények kivizsgálása nem társaságuk kompetenciája, fogalmazott, a baleset pontos okainak és az esetleges ok-okozati összefüggéseknek a felderítésében még tart a nyomozás.

Hozzátette, a sebességi korlát emelését a hódmezővásárhelyi önkormányzat kezdeményezte, a társaság a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elrendelésére hajtotta végre a szükséges intézkedéseket, és helyezett el november 29-én a személygépkocsik számára 100 km/órás haladási sebességet megengedő táblákat az érintett szakaszon.

Az útszakasz forgalombiztonsági helyzetét egy éven keresztül vizsgálják, ezt követően döntenek a szabályozás esetleges kiterjesztéséről.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport