A vásárlók nagy része az utolsó hétre időzítette az ajándékvásárlást, és továbbra is úgy tűnik, 2010. utolsó hónapjában 4-5%-kal több pénzt költöttek a vásárlók, mint egy évvel korábban - írja közleményében az Országos Kereskedelmi Szövetség.
Az ajándékvásárlás után sokan visszacserélnék a hibás, vagy nem megfelelő ajándékot. A csere esetében két feltételnek kell eleget tenni: kell a termék blokkja, illetve az árunak hibátlannak kell lennie. A kereskedőnek nem kötelessége kicserélnie a vissazvitt terméket, de a legtöbben mégis megteszik ezt, mert jó lehetőséget látnak benne a vevő megnyerésére.
Több áruház az ünnepektől függetlenül, meghatározott időn belül cseréli ki a nála vásárolt hibátlan terméket, erről írásban is tájékoztatják a vásárlókat. Internetes vásárlás esetén azonban jogszabályi kötelezettség a 8 napon belüli csere.
Ha csak az ajándék kicsomagolása után derül ki, hogy sérült, esetleg nem működik a termék, akkor érdemes reklamálni. Minőségi reklamáció esetén kötelező jegyzőkönyvet felvenni, amit a vásárlók könyve nem helyettesít.
A jogszabályban előírt jótálláshoz kötelező jótállási jegyet is adni, mert jótállási igény csak a jótállási jeggyel érvényesíthető. Jótállásos terméket minőségi hiba esetén a vásárlást követő három munkanapon belül kötelező kicserélni. Ha az üzletben mégsem adtak volna jótállási jegyet, a jótállási igény akkor is érvényesíthető, ha bármilyen más módon igazolni lehet a vásárlás tényét.
A szavatosság minden termékre ugyanúgy vonatkozik, ennek ideje két év, de kell hozzá a vásárlást igazoló nyugta. Kivétel csak akkor van, ha a vásárolt termék felhasználhatósági vagy fogyaszthatósági határidejét külön feltüntették, főként élelmiszereknél, vagy különböző vegyiáruk esetében.
Minőségi hiba esetén az akciós árut is ki kell cserélni, kivéve akkor, ha a hiba volt az oka a leárazásnak.