Reptéri szívatásra panaszkodnak Tarlósnál a taxisok

2011.01.10. 15:52
Építési területen, sáron és piszkon kell átgázolniuk azoknak az utasoknak, akik nem a Főtaxival akarnak távozni a repülőtérről, állítja az Országos Taxis Szövetség. A szervezet szerint a Budapest Airport Zrt. ellehetetleníti a többi taxitársaságot. Tarlós István főpolgármestertől kérnek segítséget. A Budapest Airport szerint a taxisok vádjai alaptalanok.

Az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) Tarlós István főpolgármesternél tiltakozik a repülőtéren kialakult állapotok miatt. Az OTSZ közleménye szerint az üzemeltetési megállapodás és a vonatkozó fővárosi rendelet alapján a Budapest Airport Zrt-nek kötelessége lenne helyet biztosítani a taxitársaságok számára az utasok ki-és beszállásához, de a cég tavaly december elseje óta nem teljesíti ezt a kötelezettségét.

Az OTSZ szerint a Budapesti Airport Zrt. fizikailag meggátolja a behajtást a rendelésre hívott taxiknak az érkezési szintre. A közlemény szerint ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az uniós soros elnökséget betöltő Magyarországra érkező, rendelt taxit választó utasok - köztük diplomaták, üzletemberek - kénytelenek építési területen, sáron, piszkon átgázolni, ha meg akarják közelíteni az indulási szintre áthelyezett utasfelvételi pontokat.

Az OTSZ szerint nincsenek sokkal jobb helyzetben a rendelt taxival érkező utasok sem, mert az I. terminálon a taxikat arra kényszeríti a szolgálatot teljesítő rendőr, hogy addig körözzenek, amíg felszabadul egy hely az 1-2 perces megállásra, a másik lehetőség pedig az, hogy az utas a fizető parkolóban szálljon ki, ami 710 forintba kerül, és onnan még gyalogolni kell.

Az OTSZ azt állítja, korábban a Budapest Airport Zrt-t és a Gazdasági Versenyhivatalt is megkeresték panaszaikkal, de érdemi intézkedés nem történt. A szövetség szerint a Budapest Airport Zrt. eljárása a "profitéhség" kielégítését szolgálja, és versenykorlátozóan előnyös a Főtaxinak, amely tavaly december 7-én vette át a reptéri drosztok üzemeltetését. Az OTSZ szerint az eljárás sérti a versenysemlegességet, a vállalkozási jog gyakorlását és a más taxival utazni akaró utasok érdekeit is.

Az OTSZ haladéktalan intézkedést kér a főpolgármestertől, fölvetik azt is, hogy Tarlós gondolja át: meg lehetne vonni a taxiállomások üzemeltetési jogát a Budapest Airport Zrt-től, és átadni a jogokat a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Közhasznú Nonprofit Kft.hez. Az OTSZ Tarlóson kívül többek közt a kormányt, a parlamenti pártokat, a fogyasztóvédelmi szervezeteket és a versenyhivatalt is kéri, hogy segítsék a helyzet sürgős megoldását.

Hardy Mihály, a Budapest Airport vállalati kapcsolatok igazgatója szerint valótlan a taxis szövetség állítása, miszerint az utasok építési területen, sárban, piszokban átgázolva közelíthetik meg a felvételi pontokat. Hardy szerint az utasok az indulási szint járdáján, "teljesen normális körülmények között szállhatnak be az előrendelt taxik számára kijelölt pontokon", és ha szükséges, akkor ezt fotókkal is tudja bizonyítani a BA.

Hozzátette: 2-es terminálon már a végéhez közeledik az új épület, a SkyCourt (Égi Udvar) felépítése, átadása, ennek részeként felújítják, felfestik és kialakítják a végleges közúti előteret. Ezek a munkák - a téli időjárástól függően - január végéig tartanak. A Budapest Airport illetékese szerint az 1-es terminálon lévő droszt ugyancsak szabadon megközelíthető, azt az Országos Taxis Szövetség tagjai is igénybe vehetik.

A BA szerint ahogy minden más autósnak, úgy az összes taxisnak is akadálytalan lehetősége nyílt az utasok kiszállítására az indulási oldalon a közlekedési szabályok betartásával. Hardy Mihály közleményében az áll, hogy a BA "az érvényes szerződéseknek megfelelően jár el a repülőtéri taxis szolgáltatás kérdésében, amelynél az első számú szempont az utasok gyors, kényelmes és biztonságos földi kiszolgálása".