Bikicsunáj kampányt indít az eü-államtitkár

2011.02.22. 14:07
Életmódváltással és egészségtudatossággal harcolna az egészségügyi államtitkár a betegségek ellene, ezért kampányt indítottak a túlzott cukor, só és zsírfogyasztás ellen. Szócska Miklós szerint a program elindítása és terjesztése egy fillérükbe sem kerül, mert azt önkéntesek készítették, és tv helyett az interneten fogják terjeszteni. Hamarosan mindenki megnézheti magát, hogy néz ki öregen és elhízva.
Szócska Miklós
Szócska Miklós

Szócska Miklós egészségügyi államtitkár és Nagy Anna kormányszóvivő jócskán elhízott, digitálisan megöregített, tokás képeivel nyitották meg a Megnézheted magad! egészségügyi kampányt ma Budapesten.

"Úgy döntöttünk, magunkon teszteljük a programot, ezért öregítettek meg minket" - mondta el az államtitkár, aki hozzátette: bár rengeteget beszélünk kórházi adósságokról és az egészségügy rossz helyzetéről, de kevés szó esik az állampolgárok szokásairól, holott sok betegséget megelőzhetnénk, ha jobban odafigyelnénk az életmódunkra.

A kampány célja, hogy az emberek felismerjék: túl sok cukrot, zsírt és sót fogyasztunk. Nagy Anna kormányszóvivő szerint ekkora népegészségügyi kampány régóta nem volt az országban.

"Azzal a rengeteg sóval, cukorral és zsírral kalkulálva, amit minden nap megeszünk, már sejteni lehet, hogy fogunk kinézni hatvanévesen, a kampány pedig meg is mutatja ezt" - mondta a kormányszóvivő.

Az iwiw.hu/megnezhetedmagad címen ugyanis a látogató majd tesztet tölthet ki, vagy fotót tölthet fel magáról. Ezek alapján a rendszer kiszámítja, illetve egy digitálisan eltorzított fotón meg is mutatja, hogy jelenlegi szokásait alapul véve miként nézne ki a tesztalany idős korára.

Az államtitkárság reményei szerint legalább félmillió embert érhetnek el a programmal, ahol a tagok életmódtanácsokat is kapnak. "A cél az, hogy minél többen csatlakozzanak, hogy kicsit jobban odafigyeljenek rá, mit esznek, mit isznak, vagy mit csomagolnak a gyereknek uzsonnára. A résztvevők egyébként konyhát üdülést vagy telefont is nyerhetnek" - tette hozzá a szóvivő.

wiw

Az egy hónapon át tartó kampányt elsősorban az iwiwen, illetve a magánemberek által akarják terjeszteni, mert mint Szócska kijelentette: a minisztériumnak nincsenek milliói arra, hogy főműsoridőben reklámozzanak. "Bikicsunáj jellegű, vagyis magánemberek által készített kampányokkal gerjesztjük a nézettséget, így az előállítás vagy a reklámozás egy fillérünkbe sem kerül" - mondta Szócska.

Húsvét utánra elkészül a program kiértékelése, és ekkor országos szűrésbe is kezdenek, mert az államtitkár szerint a magyar szűrési arányok nagyon rosszak.

"A legrosszabb arányok Pest megyében vannak, de átlagosan is elmondható, hogy az öt százalékot ritkán éri el a szűrések aránya a megyékben. Ebben az évben ezért három dolgot teszünk. Az első, hogy szembesítjük az embereket azzal, milyen következménye van az életmódjuknak. Ezután életmódtanácsokat adunk nekik, majd rendbe tesszük a népegészségügyi rendszert, hogy képes legyen kezelni őket" - mondta el Szócska.

A statisztikák szerint jelenleg a magyar lakosság kétharmada elhízott vagy túlsúlyos; a szív- és érrendszeri betegségek egyharmaddal, a daganatos betegségek száma pedig akár 30 százalékkal is csökkenthető lenne, ha odafigyelnénk az életmódunkra.