Iskolákat zárna be Rogán Antal kerülete
További Belföld cikkek
- Tizenhárom autó ütközött az M6-oson, teljesen megbénult a forgalom
- Kiderült, miért növekednek folyamatosan a várólisták Magyarországon
- Légvédelmi eszközöket telepítenek Magyarország északkeleti részébe, a honvédek is készenlétben vannak
- Felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték a mentőápolót, aki kórház helyett hazavitt egy ittas, gerincsérült férfit
- Veszélyre figyelmeztet a rendőrség, senki nincs biztonságban
Belváros-Lipótváros képviselő-testülete február 14-én tárgyalt arról a szándéknyilatkozatról, amely az értelmi fogyatékos gyermekekkel foglalkozó Kormos István Általános Iskolát már szeptember 1-jétől megszüntetné. Az előterjesztés másik pontja szerint a Szemere Bertalan Általános Iskola és Gimnázium középiskolai tagozatát 2016-ig fokozatosan leépítenék, így az intézmény onnantól csak általános iskolaként működne tovább.
A kerület iskoláiban dolgozó pedagógusok és az oda járó gyermekek szülei hallottak a tervekről, de egyelőre abban reménykednek, hogy a folyamatot még meg lehet állítani. Az ügyet a Jobbik is felkarolta. Április 14-én demonstrációt tartott a párt a Kormos bezárása ellen. Sneider Tamás, az országgyűlés szociális bizottságának jobbikos elnöke azt mondta: elfogadhatatlan a gyógypedagógiai intézmény bezárása az ország egyik leggazdagabb városrészében. Varga Sándorné alpolgármester akkor azt közölte: egyelőre csak szándéknyilatkozat született, a képviselő-testület várhatóan májusban dönt az iskoláról, ha megérkezik a hivatalos szakértői vélemény.
Nem gazdaságos
A kerület éves költségvetéséhez külső szakértői véleményt készíttetett, amely átvilágította az önkormányzati intézményeket. A szakértői anyag szerint az iskola és a gimnáziumi tagozat fenntartása nem gazdaságos, indokolta terveket az Index kérdésére Varga Sándorné.
A Belvárosban csökken a lakosság és a gyermekek száma is. Az enyhe fokban értelmi fogyatékosokat ellátó Kormos Istvánba tíz évvel ezelőtt még 120 gyerek járt, négy évvel ezelőtt 80, ma már csak 42, közülük pedig mindössze négy gyerek kerületi, mondta az alpolgármester. A csökkenő gyermeklétszám miatt az elmúlt években már a minimális 10 fős osztálylétszámokat sem sikerült összehozni, összevont osztályok működnek. Legutóbb például csak két elsős gyerek volt, jegyezte meg Varga Sándorné.
A szakértői vélemény szerint az iskola fenntartása nem hatékony. Az épületet ugyanúgy kell fűteni, világítani, de a kihasználtsága ma már csak 25 százalékos. Az egyre kevesebb gyerek után egyre kevesebb állami normatívát kapnak, így a fenntartáshoz a kerületnek egyre több pénzt kell hozzátennie. “Aki azt mondja, hogy az iskolát egyszerű pénzügyi szempontok miatt szüntetjük meg, annak érdemes elgondolkodnia azon is, hogy a kerület polgárainak pénzét mennyire rosszul használjuk fel. Egy nem hatékonyan működő intézményre kell évente több mint 100 millió forintot fordítanunk", mondta az alpolgármester.
Nehezen váltanak
A Kormos István bezárását már 2008-ban is tervezte az önkormányzat. Akkor is azzal az indokkal, hogy kevés V. kerületi gyerek jár oda. Végül csak a 9-10. szakiskolai osztályt szüntették meg.
Simonné Piróth Éva igazgató szerint az iskolában a tanulólétszám csökkenésének több tényezője is van. Egyrészt demográfiai okok, másrészt az oktatáspolitikában kialakult integrációs elképzelések miatt is csökken az ilyen típusú intézményekben a tanulók száma. A kerületben biztosan több enyhe fokban értelmi sérült gyerek van, mint ahányan a Kormosba járnak. Ők olyan iskolát választottak, ahol egészséges gyermekekkel együtt tanulnak. Simonné Piróth Éva szerint a Kormosban a szegregáció definíciója nem jelent negatív kategóriát, hiszen a hozzájuk járó gyerekek a szabadidős és szociális programokon a többségi gyermekekkel közösen vehetnek részt.
Az iskola tanulásban és értelmileg akadályozott gyermekeket oktat, a tanulóknak más társuló fogyatékosságaik is vannak. Bizonyos esetekben mozgássérülés, autizmus, hallássérülés nehezíti mindennapjaikat. Az intézmény állapota jó, hat évvel ezelőtt kiscsoportos egyéni fejlesztéshez terápiás és mozgásfejlesztő helyiségeket alakítottak ki, és az egész intézményt akadálymentesítették. Az iskolában 20 gyógypedagógus és 14 egyéb alkalmazott dolgozik.
A jogszabályok szerint a kerület az enyhe fokban értelmi fogyatékos gyermekek iskoláztatását elláthatja iskola fenntartásával vagy más módon is, hívta fel a figyelmet az alpolgármester, és azt hangsúlyozta, felelősségteljesen igyekeznek hosszú távú megoldást keresni. A tervek szerint egy IX. kerületi speciális intézménnyel kötnek közoktatási megállapodást, hogy ott oldják meg az ötödik kerületi, enyhe fokban sérült gyermekek fejlesztését. A Klinikák metrómegállóghoz közeli intézmény az ötödik kerületből is jól elérhető, ez is szempont volt, mondta az alpolgármester. Ez az intézmény akár egész tanulócsoportokat is át tud venni, így az iskolaváltás nem jelent olyan nagy törést.
Nem piaci hasznosítást terveznek
A Kormos iskola igazgatója nem egészen így látja ezt. „Elmentünk a szülőkkel együtt megnézni a IX. kerületi iskolát, többségük ezután úgy nyilatkozott, nem szeretnék, ha gyermeküknek oda kellene járnia. Ezeknek a gyermekeknek a gyógyító-nevelő korrekciójára káros hatással lehet, ha környezetváltozásra kényszerülnek, más pedagógusokkal és osztálytársakkal kell továbbtanulniuk”, hangsúlyozta Simonné.
Az iskolában dolgozó gyógypedagógusok közül nem mindenkinek marad meg az állása. Néhányan átmehetnek a IX. kerületi iskolába, többen elhelyezkedhetnek a belvárosi pedagógiai szakszolgálatnál, ők a többi általános iskolában integráltan nevelt gyermekkel foglalkoznak majd. Kérdésünkre, hogy a kerületnek mi a célja a kiürülő ingatlannal, az alpolgármester azt mondta: nem piaci hasznosítást terveznek: Az épületben marad a logopédiai szakszolgálat, és ide költözne máshonan a nevelési tanácsadó és a pedagógia szakmai szolgáltató intézet is. A szakértői anyag ugyanakkor az így kiürülő ingatlanok hasznosítását javasolja az önkormányzatnak.
Lassan kiürül a Szemere
A kerület vezetése szerint hasonló gondok vannak a Szemere Bertalan Általános Iskola és Gimnáziummal, különösen a gimnáziumi tagozattal. Lipótváros a Szemere Bertalan Gimnázium költségvetésének egyharmadát állja, ez körülbelül évi 135 millió forintot jelent, miközben a kerületi tanulók létszáma a 20 százalékot sem éri el. A gimnázium nem azonnal szűnik meg, már csak azért sem, mert épp most zajlott le a felvételi eljárás, mondta Varga Sándorné. Akit idén fölvettek a gimnáziumba, az ebben az intézményben érettségizhet le 2016-ban, utána viszont már nem indul gimnáziumi tagozat. A gimnáziumi részen több mint 20 pedagógus dolgozik. Egy részük átkerülhet az általános iskolába, a többiek sorsáról az elkövetkező években kívánnak gondoskodni.
Az iskolában nem csökkent a diákok száma, az intézmény 95 százalékos kihasználtsággal működik, mondta Huszár Attila, a Szemere Bertalan Általános Iskola és Gimnázium igazgatója. "Tény, hogy a kerületi tanulók aránya alacsony, de szabad iskolaválasztás van. Az iskolába sokan járnak az agglomerációból, sok diák szülei dolgoznak a belvárosban, bankokban, minisztériumokban, így kézenfekvő, hogy ők ezt az iskolát választották", mondta az igazgató.
A gimnáziumban nulladik, nyelvi előkészítő évfolyam is van. A középiskolai részen 25 pedagógus dolgozik, de egy részük az általános iskolában is tart órákat. Az iskola nem akar versenyezni a kerület neves gimnáziumaival, nem akar versenyistálló lenni, a tavaly érettségizettek 4-es átlagot értek el. Az igazgató szerint elképzelhető, hogy az iskola jövőjével kapcsolatos bizonytalan hírek miatt lesz elvándorlás, de a szülők egy része már most jelezte: kitartanak a gimnázium mellett.