no

Romolhat a levegő a Moszkva tér átépítésével

2011.08.30. 17:47 Módosítva: 2011.08.30. 17:51
Nem volt nyílt pályáztatás, az ár dönt a minőség helyett, nem zárták körré a 6-os villamos vonalát, a további beépítések pedig ronthatják a környék levegőjét, írta a Széll Kálmán tér átépítéséről az LMP.

Bár augusztus 31-én a fővárosi közgyűlés elé kerül a Széll Kálmán tér megújítási koncepcióterve, teljes a titoktartás a fontos beruházás körül, írja közleményében az LMP. A párt felhívja a figyelmet arra, hogy Budapest legfontosabb terére sem ötletpályázatot, sem nyílt tervpályázatot nem írtak ki. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) állítólag meghívott három közlekedéstervezésben jártas céget, de közülük csak egy neve ismerhető: a Főmterv Zrt.-é, mégpedig azért, mert ők győztek. A kiírás és a pályázatok anyagát hiába kérték, azokat nem lehetett megtekinteni.

Titkos volt, hogy kik jelentkeztek

Az LMP szerint hiba, hogy az engedélyezési terv kiválasztásánál közbeszerzési direktívákat érvényesítenek, azaz, hogy a legolcsóbb tervnek van a legnagyobb esélye. „Itt nem az egyik gémkapcsot kell a másik (ugyanolyan) gémkapocs kereskedői árához mérni, hanem az egyik ötletet a másikhoz. Itt az ajánlati árnak alig kellene számítania (maximum 15%-nyit), hiszen egyrészt a beruházás költségéhez képest elenyésző, másrészt pedig egy jó tervvel nagyon sokat lehet spórolni a valódi költségeknél: a kivitelezésnél és a több évtizedes használatnál." – írják közleményükben.

mosz1

Az LMP szakértői nem látnak alapvető problémát a tér új közlekedési hálójának kialakításában, de hiányolják a Széna téri Volán-buszvégállomás integrációját. Hibának tartják, hogy még távlati szinten sem szerepel a 6-os és 61-es villamosok összekötése, körbe zárása.

„Tekintve, hogy a Móricz Zsigmond rendezési koncepciója is felülvizsgálat alatt áll, véleményünk szerint a már rövidtávon megléphető fejlesztések közt kéne kezelni a 6-os villamos körbe zárását.” – mutatnak rá a terv hiányosságára.

Nem kell további beépítés

A párt szakértői szerint hiba lenne a tér beépítettségét növelni. „Pozitívuma a tervnek, hogy elveti a korábbi koncepciók megalomániáját és reméljük, hogy a teret övező épületek sem lesznek túlépítve. Az anyag több olyan javaslatot is tartalmaz, ami a terület sűrűsödéséhez járulna hozzá Ezeknél a javaslatoknál különösen figyelni kell arra, ami már a Mammutok megépítése során kiderült: a térség közlekedési rendszere már nem bír el nagyobb terhelést. A jelenlegi tervben szereplő javaslatok ezeket erősíthetik.”

mosz2

A beépítés ráadásul hozzájárulhat a környék levegőminőségének romlásához.  A Hűvösvölgy-Széll Kálmán tér-Vérmező-Horvátkert-Tabán vonulat a belváros átszellőztetése szempontjából vezértengelynek számít, az újabb térfalak pedig megakadályozhatják a légmozgást.