Lézerblokkoló HM-es szolgálati autóban

2011.09.19. 09:23
A rendőrségi lézeres sebességmérők megzavarására alkalmas detektort használ szolgálati autójában a honvédelmi tárca egyik cégvezetője. A Zrinyi Média igazgatója, Gubcsi Lajos azt követően szereltette fel a KIA Sportage terepjáróra az eszközöket, hogy gyorshajtáson érték.

Az Index információi szerint 2010 novemberében 160-as sebességtúllépéssel fényképezték le a HM kötelékébe tartozó Kia Sportage-ot. Az állami autó a 4-es főúton futott bele a rendőrök közúti ellenőrzésébe. A Zrínyi Média szolgálati autóját az ügyvezető igazgató, Gubcsi Lajos vezette.

A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium két hete adott ki tájékoztatót arról, hogy az állami vezetők közül tavaly tizenkettőt, idén viszont már huszonötöt bírságolt meg a rendőrség gyorshajtás miatt. A KIM az érintettek nevét nem hozta nyilvánosságra, az azonban kiderült, hogy a körülbelül másfél millió forintot kitevő büntetést a szolgálati autókat üzemeltető Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságnak kell kifizetnie, de a pénzt később behajtják a száguldozó közhivatalnokokon.

1uj

A további büntetések elkerülése lehetett az oka, hogy a megbírságoltak klubjába bekerült Gubcsi a nyáron lézeres radarblokkoló és -jelző készüléket építtetett Kia terepjárójába. A Kerepesi úti telephelyen álló szolgálati autó fotóin jól láthatóak a rendszám mellett elhelyezett detektorok, amelyek a feliratok tanúsága szerint egy több mint 200 ezer forintba kerülő AL G9-es készülék külső tartozékai.

Megkérdeztük Gubcsi Lajost, hogy miért tetetett lézerblokkolót hivatali autójára, illetve, hogy kért-e, kapott-e erre engedélyt, valamint azt is, hogy ki fizette az eszköz beszerzését. A Zrínyi Média vezetője szerint azonban ezek a kérdések részben a magánszférát érintik, részben hivatalit, ezért érdemi válaszok helyett annyit írt, "kérem, döntse el, melyik utat járja".

A parkolószenzorként árusított eszköz lényege, hogy a szűk helyre való beparkolás mellett segítse a sofőröket a lézeres sebességmérőkkel vívott harcban is. A blokkoló működésének alapja az, hogy a tereptárgyak beméréséhez használt lézerimpulzus hullámhossza megegyezik a rendőrség lézeres traffipaxainak mérősugaráéval. A detektor így azonnal érzékeli, ha idegen lézer zavarja meg a kocsi szenzorait, és miközben erről jelzést ad a sofőrnek, hosszú másodpercekig megpróbálja helyreállítani saját érzékelését, és ezzel zavarja a sebességmérőt. A rendszer 4-8 másodperc után hagyja abba a próbálkozást, de mire kikapcsol, a gépkocsi vezetőjének lehetősége van lelassítani.

A közutakon használt lézerblokkoló akkor került a figyelem középpontjába, amikor az év elején Lázár János fideszes frakcióvezető 450 lóerős S8-as Audiján felbukkantak a szenzorok. A frakcióvezető leszereltette a traffipaxot kijátszó elektronikát.