Fél „életét” használaton kívül töltő repülőt ver dobra november 24-én a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.
Az eddig az Országos Mentőszolgálat vagyonkezelésében lévő L-410 UVP-E9 típusú mentőrepülőgéppel valószínűleg 2000 januárjában repülhettek utoljára, azóta a Ferihegyi repülőtéren tárolták. Az MNV Zrt. közleményéből annyit lehet megtudni a 15 személyes repülőről, hogy 1989-ben állították szolgálatba, és 1835 repülés után utoljára 11 éve vizsgálták át műszakilag. Azóta egyszer, 2004-ben „ápolták”.
A gép repülési engedélye 2010 januárjában lejárt, így a vevő csak egy komolyabb felújítás után helyezheti majd újra üzembe.
A cseh gyártmányú repülő hányatott sorsára a mentőszolgálat bennfentes ügyeivel foglalkozó Mentés-Másképp blog hívta fel a figyelmet. A blog szerint a jobb napokat látott L-410-eshez az elmúlt hét évben hozzá sem nyúltak, „igazi jó gazda módjára” hagyták tönkremenni a ferihegyi betonon, most pedig egy mentőautó áráért hirdették meg.
Az MNV Zrt. hirdetménye szerint a gépet árverésen értékesítik, és a kikiáltási ár 19 millió forint lesz. A bevétel jelentős részét vélhetően elviszi majd a tárolási díj, amit az államnak kell majd kifizetni a reptér felé.
A blog szerint hasonló tulajdonosi, vagy vagyonkezelői érdektelenség övezi a mentők 2008-ben leszerelt helikopterflottáját is. Az OMSZ 14 Mi-2-es helikoptere a debreceni reptéren porosodik, és csak a baglyok köpködik tele őket. Az amortizáció mellett, amely a későbbi értékesítésnél elérhető bevételeket csökkenti, további kárt okoz az is, hogy a gépek tárolásáért itt is havi díjat kell fizetni a repülőtérnek.
A repülő és helikopterek hosszas „fektetéséről” megkérdeztük az OMSZ szóvivőjét, de egyelőre nem kaptunk választ.