Lapos gumikkal álldogálnak a mentők helikopterei

2011.11.08. 07:58
Az Országos Mentőszolgálatnak nincs légi járművek üzemeltetésére vagy karbantartására jogosító engedélye, mégis ragaszkodik hozzá, hogy éveken át - jelentős ráfizetéssel - őrizgesse régi gépeit. Tizennégy helikoptere 2008 óta parkol egy debreceni hangárban, a 2000-ben leállított repülőgépe eladásával pedig tizenegy évig várt.

Nem vesztett értékéből a 2000 januárja óta használaton kívül álló L-410 UVP-E9 típusú repülőgép – legalábbis ezt állítja az Országos Mentőszolgálat, amely eddig az 1989-es évjáratú gép vagyonkezelője volt.

Az állami tulajdonban lévő mentőrepülőt három hét múlva árverezi el a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. A gép kikiáltási ára 19 millió forint lesz, azaz a jelenlegi kondíciók szerint az MNV Zrt. egy új mentőautó árával is megelégedne a 15 személyes repülőért.

A OMSZ szóvivője az Index korábbi cikkére reagálva azt írta: a küszöbön álló eladás hosszas előkészítő munka eredménye, és az Index által sejtetett nagymértékű értékvesztést a rendelkezésre álló, öt évvel ezelőtt készíttetett értékbecslés nem támasztja alá.

Tény azonban, hogy a nemzetközi piacon eladásra kínált L-410-eseket – köztük olyanokat, amelyeket, az OMSZ-gépnél régebben gyártottak – sokkal magasabb áron tudják értékesíteni. A november első napjaiban listázott gépeket minimum 160 ezer dollárért (36 millió forintért) árulják, de a jó állapotú személyszállító gépekért ennek az árnak a tízszeresét is elkérik. Nyilván nem növelte a Budapesten parkoltatott repülő értékét, hogy 2000 januárjában vizsgálták át utoljára műszakilag, és külső karbantartást, ápolást is 2004-ben kapott utoljára.

Az OMSZ szerint egyébként a 2008-ban leállított Mi-2-es helikopterflotta állapotával sincs probléma, mert a gépek állagmegóvása folyamatos. Az Index birtokába került fényképek szerint a 14 gép nagy része egy debreceni hangárba zsúfolva porosodik, lapos kerekekkel, de van olyan is, amely évek óta a szabadban álldogál. Információink szerint a reptér havi félmillió forintot kap a raktározásért.

Az OMSZ emberei nem is nyúlhatnak a gépekhez, mert a mentőknek sem üzemeltetési, sem karbantartási engedélye nincs erre a speciális eszközparkra. Györfi Pál, a szolgálat szóvivője kérdésünkre leszögezte: az engedélyek hiánya nem befolyásolja az OMSZ nagy értékű légi járművek vagyonkezelésére vonatkozó alkalmasságát, hiszen ezt a munkát szerződéses megbízással külső céggel el tudják végeztetni.

Arról, hogy a reptéri tárolás költségei és a drága karbantartási munkák mellett miért éri meg hosszú ideig raktározni a használaton kívüli gépeket, az OMSZ nem nyilatkozott. A mentőszolgálat eddig kevéssé ismert ügyeit kiteregető Mentés-Másképp blog szerint az évek alatt felhalmozódó kiadások akár el is vihetik a késlekedő eladáson nyert összeget.