Kevesebben haltak meg az utakon

2012.01.12. 16:51 Módosítva: 2012.01.12. 18:53
Tavaly 94-gyel kevesebben haltak meg közúti balesetben 2010-hez képest. A biciklisek előkelő helyen állnak a balesetek okozójaként az utakon. Az idén is szigorú ellenőrzésekre számíthatnak a közlekedők.

Halmosi Zsolt országos rendőrfőkapitány-helyettes, rendészeti főigazgató csütörtökön ismertette a múlt év közlekedésbiztonsági eredményeit. Az elkészült – előzetes – statisztikák alapján 2010-hez képest minden területen javuló tendenciákról számolt be. Az eredmények még minimálisan módosulhatnak, ezt azzal indokolta, hogy harminc napon belüli változás – például súlyos sérült meghal – még módosíthatja január végéig a közölt adatokat. A végleges számokat a Központi Statisztikai Hivatal fogja közölni.

Kevesebben haltak meg

A rendészeti főigazgató elmondta, hogy 2010-hez képest 3,5 százalékkal csökkent a sérüléssel járó közlekedési balesetek száma, 15 800 történt a 2010-es 16 308-cal szemben. Ez 2007 óta folyamatosan javuló tendenciát mutat.

A halállal végződő balesetek száma 12,7 százalékkal csökkent. Tavaly 571 baleset végződött halállal, ezekben összesen 646 ember halt meg, kilencvennéggyel kevesebben, mint egy évvel korábban. Tavaly 4533-an súlyosan, míg 10 696-an könnyebben sérültek meg.

Halmosi Zsolt felhívta a figyelmet, hogy a kilencvenes években volt olyan év, amikor több mint kétezren haltak meg az utakon.

Minden tizedik balesetet ittas vezetők okoznak

Az eredmények az ittas vezetés terén is javultak, de ennek ellenére átlagosan minden tizedik balesetben szerepe van az alkoholnak. Ez magas arány, így ez ellen a rendőrség továbbra is nagy erőkkel küzd a zéró tolerancia elvei szerint. Az elmúlt évhez képest 1883-ról 1583-ra csökkent az így okozott balesetek száma. Hozzátette, ez nem elég, a jövőben tíz százalék alá, vagy – reményeik szerint – megközelítőleg öt százalékra tudják leszorítani az ittasan okozott balesetek arányát.

Második helyen a biciklisek

A közúti sérülések 61 százalékát autóvezető, 12 százalékát pedig kerékpáros okozta, pontosan 1819-szer, ezzel megelőzték a teherautósokat, buszvezetőket, motorosokat és gyalogosokat egyaránt.

Halmosi elmondta, hogy tévhit, hogy zömében a biciklisek sérülnek meg a balesetekben. A legtöbbször az autósok elrántják a kormányt, majd emiatt frontálisan ütköznek egy másik autóval vagy fával. A kerékpárral közlekedőkkel szembeni zéró tolerancia pedig érvényben marad.

Megdicsérte a buszvezetőket, akik a balesetek egy százalékát okozzák. A motorosok sok esetben felelősök, de számos esetben az autósok sincsenek tekintettel rájuk, valamint arra, hogy őket mindössze a bukósisakjuk védi.

Balesetek okai változatlanok

A legtöbb esetben gyorshajtás áll a balesetek hátterében (27 százalék, 4212 eset). A második leggyakoribb ok az elsőbbségi jogok megsértése (3764-szer), míg a kanyarodási szabályok megszegése a harmadik ok (2465 eset).

A 2001-es év a közlekedéspolitikai koncepció báziséve, ehhez viszonyítják a későbbi évek adatait. Az elmúlt tíz évben különböző mértékben növekedett a közúti balesetek száma, 2006-ban közel huszonegyezer személyi sérülés történt (míg a bázisévben 18505), ez volt a legrosszabb év ezen a téren. 2008 óta létezik az objektív felelősség elve, amely pedig megmutatta, hogy lehet a jogalkotással és a szigorúsággal eredményeket elérni – mondta Halmosi.

Kiemelt ellenőrzések 2012-ben is

Fontos feladatnak tekinti a rendőrség, valamint a Balesetmegelőzési Bizottság a 2012-es évben, hogy a sérüléssel járó balesetek számát tovább csökkentsék, valamint, hogy a “közlekedők tudatát folyamatosan ébren tartsák”. A passzív biztonsági eszközök használatának ellenőrzése is fontos, mivel a vizsgálatok alátámasztották, hogy a biztonsági öv és a gyermekülés szabályos használata számos esetben megmenthette volna az elhunytak életét. Ellenőrzik továbbá kerékpárosokat és motorosokat is, hogy betartják-e az előírásokat, valamint, hogy járműveik megfelelnek-e az előírásoknak.

Külföldi rendszámú autók ügyeinek rendezése

Jelenleg joghézag van az külföldi autók szabálysértéseinek büntetése ügyében, de a BM elkezdte a szükséges jogszabályok elkészítését. Jelenleg a rendőrségnek lehetősége van az autót visszatartani addig, amíg bizonyíthatóan nem teljesült a meghatározott bírság kifizetése. Mint mondta, egyetlen jogszabály sem kőbe vésett, így a jogalkotó felé jelzik a szükséges módosításokat.

Sikerként értékelik

A rendőrség az elmúlt évet sikeres évnek tekinti, hiszen minden közlekedési területen jelentős csökkenéseket értek el a korábbi évekhez eredményeihez képest, azaz a – 2008 óta tapasztalható – kedvező trend folytatódott. A legfontosabb közlekedési mutatóban, vagyis a halálozási arányt vizsgálva európai eredményekkel összevetve Magyarország kiemelten jó eredményeket ért el.