Plusz két hónap a jogosítvány Budapesten
További Belföld cikkek
- Magyar Péter: Vogel Evelin nyakláncának a medáljában volt a lehallgatótechnika
- A havas tájakon kemény mínuszokra ébredhetünk
- Kigyulladt egy raktár a IV. kerületben, a tűzoltók megfékezték a lángokat
- Hadházy Ákos a Kelenföldi pályaudvaron ragadt, durva szavakkal támadt neki Lázár Jánosnak
- Kihúzták az Eurojackpot pénteki nyerőszámait
Legalább két hónapot kell várnia annak, aki ma gyakorlati vizsgát akar tenni Budapesten, ezzel közel duplájára nőtt a jogosítvány megszerzéséhez szükséges idő. Az Index egyik munkatársának saját tapasztalata szerint "a nagyobbik lányom most akar(na) vizsgázni, és kb. 3 hónapot kell várni egy időpontra."
Felborult a vizsgáztatási rend a fővárosban, mondta az Indexnek Rajna Ervin, a Magyar Autósiskolák Szövetségének elnöke. Az ok egyszerű, nem dolgozik elég vizsgabiztos január elseje óta. A fővárosi kormányhivatal irányítása alá került Közlekedési Felügyelőség nem pusztán saját vizsgabiztosai többségének mondott fel, 40-ről 13 főre csökkentve az köztisztviselőként alkalmazott vizsgabiztosok számát, hanem megszüntette a megbízásos vizsgabiztosok foglalkoztatását is. Rajna szerint ennek oka érthetetlen, ahogy korábban Budapesten, országszerte most is megbízásos biztosok bonyolítják a vizsgák jelentős részét. A biztosok továbbképzése, vizsgáztatása ráadásul tavaly decemberben megtörtént, semmi nem utalt arra, hogy a megbízásosok kiesnének a rendszerből.
Az elnök szerint ennek költségvetési oka sem lehetne, a megbízási díjakat bőven fedezik a vizsgadíjak. Ugyanakkor hiába próbáltak egyeztetni a Közlekedési Felügyelőséggel, nem kaptak választ, csak utalást arra, hogy nem saját hatáskörben megszületett döntésről van szó. A felügyelőséget felügyelő fővárosi kormányhivatalnál az Index érdeklődésére azt mondták, kedden közleményt terveznek kiadni az ügyben, de addig semmilyen kérdésre nem tudnak válaszolni.
A kevés vizsgabiztos miatt mindenesetre ugrásszerűen nőtt a vizsgaidőpontokra való várakozási idő, a korábbi maximum két hét helyett Rajna szerint két hónapra. Ez persze azt jelenti, hogy jelentősen elnyúlik a jogosítvány megszerzéséhez szükséges idő is, a korábbi rendben egy átlagos jelentkezőnek ez nem tartott 2-3 hónapnál tovább. Most azonban azoknak a tanulóknak is többe kerül a képzés, akiknek képességeik alapján egyébként elegendő a kötelező óraszám, hiszen a vizsga eltolásával a többség plusz órákat vesz.
Kialakult már egyfajta fekete kereskedelem is a vizsgidőpontokkal. Rajna hangsúlyozta, miközben az oktatók többsége tisztességes, a keresleti piac korrupciót szül. Vannak oktatók, akik a kialakult helyzetet kihasználva pénzért adják a közelebbi vizsgaidőpontokat – a képzés során ugyanis az oktatók állnak sorba és regisztrálnak időpontokat.
A szövetség vezetősége holnap tanácskozik, felmerült annak lehetősége is, hogy demonstrációval hívják fel a figyelmet a problémára.
Frissítés: Hétfő este végül mégis közleményt adott ki Pesti Imre kormánymegbízott. Eszerint a kevés vizsgabiztos miatt kialakult helyzet megoldásáért Budapest Főváros Kormányhivatala egyeztetést kezdeményezett, a tárgyalások eredményeképpen a kormányhivatal költségvetése már márciustól "megengedi", hogy a vizsgabiztosok számát csaknem megduplázzák. Ugyanakkor kiemelte, hogy a kormányhivatal eddig sem bocsátott el vizsgabiztos alkalmazottat, de a szerződéses vizsgabiztosok foglalkoztatására már nem volt lehetősége. A kormánymegbízott közleménye szerint a több vizsgabiztosnak köszönhetően csökken a várakozási idő, és az új vizsgabizottságok munkába állításánál figyelembe veszik, hogy mely tanulóvezetők kényszerültek arra, hogy sokat várjanak a vizsgaidőpontra.