Januárra összeomolhat a nagyvárosok buszhálózata

2012.03.31. 09:27
Veszélybe került a közösségi személyszállítás seregnyi nagyvárosban. Néhány hónapon belül buszok nélkül maradhat Kecskemét, Veszprém, Dunaújváros, vagy akár Győr is - írta meg a Népszabadság. A járatok működtetésére a Volán-társaságokat kötelezhetik, de csődjüket ezzel nem akadályozzák meg.

A lap szerint a megyeszékhelyeken, megyei jogú városokban legkésőbb jövőre, néhol már az idén nyáron is meglepetés számba megy majd, ha a helyi buszjáratok megmaradnak: több tucat vidéki nagyvárosban is megbénulhat a közösségi személyszállítás 2013 elején. A helyi járatokat üzemeltető Volán-társaságok jelentős hányadának ez év végével lejár az önkormányzatokkal kötött szolgáltatási szerződése.

Hogy ezt elkerüljék, ahhoz új szerződésekre, ezek megkötéséhez pedig pályázatokra lesz szükség. Azonban az önkormányzatok pályázatain éppen a Volánok nem vehetnek részt. A gazdasági társaságokról szóló törvény szerint legalábbis veszteséges szolgáltatásra nem adhatnak ajánlatot.

DBELO20110704002
Fotó: Beliczay László

A járatokat megrendelő önkormányzatok a Volán-társaságok kifizetetlen számláinak felhalmozásával elérték, hogy a helyi buszközlekedés jelentősen veszteséges legyen: a nagyobb városok 2006 óta összegyűlt tartozásait országosan tízmilliárd forintos nagyságrendben emlegetik – írja a lap. A buszosok szerint az önkormányzatok által ki nem fizetett összegek ellehetetlenítik a helyi feladatot ellátó Volánokat. A településhatárokon belül dolgozó buszok tankolása, karbantartása egyre nagyobb problémát okoz.

A Népszabadság arról is beszámol, hogy a gondokkal küzdő szolgáltatók sorában az elsők között emlegetik az Alba, a Nógrád, a Szabolcs és a Kisalföld Volánt. A Győrben és Sopronban 140-150 busszal helyi járatokat üzemeltető Kisalföld Volánnak például az elmúlt három évben 1,2 milliárd forint vesztesége keletkezett a két városban. A társaság az idén úgy tudta megőrizni működőképességét, hogy 1,7 milliárd forint hitelt kell felvennie.

Ha nem javul a helyzet, jövőre a bankok már kevésbé szívesen hiteleznek majd. Részben mert a Volán-társaságok feletti tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. utasításai nem növelik a pénzintézetek bizalmát. Miközben a tulajdonos elvárja, hogy a Volán-társaságok az önkormányzati adósságokat egészen 2006-ig visszamenőleg szedjék be, az év elején felszólította a buszosokat: ne tegyenek jogi lépéseket a nekik nem fizető városokkal szemben. Az MNV az egyeztetést magára vállalta, de az önkormányzatokkal beígért megállapodás még odébb van – tudta meg a lap.

Az elmúlt években a buszos szolgáltatók helyi járataik megtartásához több nagyvárosban egyéb bevételeikből vágtak le. A keresztfinanszírozást azonban a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal megkötött közszolgáltatási szerződések nem támogatják.

A városi buszjáratokat üzemeltető cégek helyzete állami segítség nélkül lassan ellehetetlenül. A bennfentesek szerint az elsők között az autóbuszait Székesfehérváron és Dunaújvárosban dolgoztató Alba Volán állhat le. A társaság már az év elején azonnali veszteségtérítést kért a székesfehérvári és a dunaújvárosi önkormányzattól.

Fejér megye székvárosa 2011-ben 370 millió forinttal maradt adósa az Alba Volánnak. A társaság továbbá csak az utóbbi három évből 700 millió forint székesfehérvári és dunaújvárosi veszteséget tud felmutatni, de ekkora összeget egyetlen Volán-társaság sem hitelezhet sokáig a vele szerződött önkormányzatoknak – számolt be a lap.

Az Alba Volán február elején járatritkításokra és tarifaemelésekre tett javaslatot a székesfehérvári önkormányzatnak. Egyértelművé tették: ha rövid időn belül nem történik valami, tavasszal, nyár elején már nem az lesz a gond, miből tankolja és tartja karban buszait a társaság. A csőd elkerülhetetlenné válik, és nemcsak a helyi, de a helyközi buszjáratok is leállhatnak.

Ha a helyi buszközlekedés veszteségeit az önkormányzatok, illetve az állam továbbra sem térítik meg, a Volán-társaságok leállása elkerülhetetlen: nem lesz pénz üzemanyagra, alkatrészekre és bérekre.