Totális káoszt érzékelnek a betegszállításban

2012.05.03. 18:36

Május elseje óta az Országos Mentőszolgálat irányítja a betegszállítást: a betegszállítás elrendelésére jogosult szakembereknek az 1820-as számot kell tárcsázniuk akkor, ha egyszerű betegszállításra van szükség.

"Két nap telt el azóta, hogy az Országos Mentőszolgálat átvette a betegszállítás irányítását, máris hatalmas fennakadások keletkeztek az egészségügyi ellátórendszerben" - írja csütörtöki közleményében a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE). A közlemény szerint a 1820-as központi betegszállítási hívószám bevezetése váratlan túlterheltséget okozott, az egészségügyi szolgáltatók nem tudták zökkenőmentesen megrendelni a szállításokat.

A központi hívószám túlterheltsége miatt a hívások egy része a mentés hívószámára irányítódott át. Az orvos-megrendelők jelzése alapján így már a mentés biztonsága sem volt garantálható a 104-es vonal folyamatos leterheltsége miatt, voltak, akik órákig nem érték el a 104-es számon a mentés irányítást - írja az egyesület.

Korlátozott betegfelvétel

Az egyesület adatai szerint a programozott betegszállításon kívül az elmúlt napokban közel 50%-kal csökkent a betegszállítások száma elsősorban a korlátozott betegfelvételi lehetőségek, valamint a nem megfelelő adatlapkezelések és programhibák miatt. "A betegszállítók
költséghatékonysága legalább 30%-kal romlott az egy betegre fordított megnövekedett
kilométer-követelmény következtében. A betegvárakozási idő jelentősen nőtt, a betegszállító
szervezetek csak plusz munkaidővel tudták a hajnali órákig hazaszállítani az előző nap
reggelén kontrollra beszállított betegeket" - tudtuk meg az egyesülettől.

A MBOE aggodalmát fejezi ki a jelenlegi helyzettel kapcsolatban, ami szerintük nem átállási zavarokkal küzd, hanem alapvető technikai rendszerhiányosságokkal. Az egyesület javaslata a betegszállítás azonnali helyreállítására a 1820-as hívószám átirányítása az Országos Betegszállító Szolgálat megyei irányító központjaira, ahol megfelelő infrastruktúrával, képzett és gyakorlott szakszemélyzettel azonnal helyreállhat az országos szintű probléma és a jogszabályi feltételek is
megvalósulhatnak.

OMSZ: valóban voltak fennakadások

Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője az Index megkeresésére közölte, hogy helyenként átmenetileg valóban jelentkezett túlterheltség a hívószám vonalain, ami hosszabb várakozási időt eredményezett. "Ezt a hívásfogadó kapacitás szükség szerinti bővítésével küszöböljük ki. A mentés biztonsága (104-es segélyhívások lehetősége) sehol sem sérült, ellátatlanul maradt betegszállítási feladatról jelzést, információt sehonnan sem kaptunk. A tegnapi napon több mint 4200 betegszállítási feladatot rögzítettünk és adtunk át a területi ellátási kötelezettség alapján illetékes szolgáltatóknak, az általunk megkérdezett, legnagyobbak közé tartozó betegszállító vállalkozások sem számolnak be érdemi feladatszám-csökkenésről."

Az OMSZ szóvivője szerint a feladatátvétel előtti utolsó egyeztetésen a MBOE kinyilvánította együttműködési szándékát, az átállást az MBOE-val történt többszöri egyeztetés előzte meg, a gyakorlatban felmerülő, pontosítást vagy megoldást igénylő részletkérdésekben az Országos Mentőszolgálat ezután is a közös megoldást eredményező egyeztetést tartja legjobb megoldásnak.