Jönnek a biciklis rendőrök
További Belföld cikkek
- Halálfélelme volt a verőcei tragédia túlélőjének a motorcsónakban
- Felhőszakadás és jégeső csap le Magyarországra csütörtökön
- Napóleon és Hitler is olvasta, most új formában jelent meg a háborúk kézikönyve
- Tiszta vizet öntött a pohárba az államtitkár Orbán Viktor sajtótájékoztatóival kapcsolatban
- Rágalmazás miatt jelentik fel egymást a politikusok
Azért, mert lehet rövidnadrágot hordani - vágja rá azonnal a vidám Kovács Tamás készenléti rendőr, miért jelentkezett biciklis járőrnek. És tényleg, rajta van a szakszerű hatósági feliratos rövidnadrág és póló, előtte pedig kerékpárja a jellegzetes fehér alapon kék felirattal. Akár nézhetnénk a Deák térnél villogó divatbiciklisnek is, egyetlen apró különbséggel: a hátsó kerék mellett gyűrűk rögzítik a gumibotot. Így már inkább olyan, mint a tengerparton játszódó filmek jellegzetes járőrei. A biciklis készenléti rendőrök a Margitszigeten mutatkoztak be.
Kovács egyike annak a negyven rendőrnek, akik mostantól biciklivel is járjak az utcákat a Margitszigeten, a belvárosban, a Római parton, a Városligetben és a Népligetben naponta reggel és este kilenc között. Egyszerre összesen tizen lesznek, a menő kék-fehér biciklikből ennyi van összesen.
A feladatra önként lehetett jelentkezni és persze Kovács sem csak a rövidnadrág miatt választotta ezt - egyszerűen ki akart próbálni valami újat. A jelentkezők elméleti és gyakorlati kiképzést is kaptak, hallottak előadásokat a Kerékpárosklub és a Hajtás Pajtás tagjaitól, aztán egy gyakorlópályán kellett megmutatniuk, mit tudnak. Volt valami fizikai feltétel a jelentkezőknek, kérdezzük aggódva, miközben azt figyeljük, hogy a Margitszigeten támolyognak a hőségben a biciklis turisták, de Kovács megnyugtat, a 40 jelentkező közül senkinek sem jelent nehézséget az egész napos tekerés.
Egyébként is lassan terveznek tekerni, hogy közben alaposan tudják figyelni a közlekedést és a forgalmat. Azt mondják, nem az a céljuk, hogy minél több bírságot szabjanak ki, a helyes városi közlekedést akarják tanítani és terjeszteni.
Sinka Károly, a Hajtás Pajtás egyik vezetője, aki a biciklis szubkultúráról tartott előadást a rendőröknek, azt mondta az Indexnek, hogy a rendőröknek sok dolog újdonság volt, de vették a lapot. Volt, hogy maguk is láthatóan elismerték, a szabályok nem mindenhol életszerűek. Jó példa például a budai Fő utca, ahol elvileg nem lenne szabad kerékpározni a buszsávban, de ha ott teker valaki, mégis sokkal jobban tud haladni és kevésbé akadályozza a forgalmat.
Beszélt arról is a rendőröknek, hogy szabály szerint ugyan nem lehet, a valóság mégis az, hogy az este bicikliző emberek jelentős része teljesen természetesen iszik alkoholt, és ezzel ugyan mindenkit meg lehetne bírságolni, de nem biztos, hogy érdemes. Vannak rá példák nagyvárosokban, hogy a rendőröknek kifejezetten meghatározzák, hogy ne szondáztassák a bicikliseket. A legtöbben ugyanis, persze azok közül, akik még nem dülöngélnek, semmilyen veszélyt nem jelentenek a forgalomra.