A Fiat esélytelen volt a BMW-vel szemben
További Belföld cikkek
- Itt a minisztérium bejelentése, gyökeres változás jön az egészségügyben
- Reagált a kormány a legújabb Magyar Péter-féle hangfelvételre
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
Akár hetekig is eltarthat a műszaki szakértői vizsgálat, ami pontosan megállapítja majd az autóbaleset körülményeit. Beluzsárné Belicza Andrea, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője szerint a helyszíni szemle során begyűjtött adatok alapján fogják megállapítani, miért gyulladt ki a Fiat, aminek négy utasa közül három bennégett a kocsiban.
A hivatalos vizsgálat eredményéig biztosat nem lehet mondani, de a fizika törvényszerűségei alapján lehet következtetni rá, hogy miért hatott az ütközés ennyire eltérően a két járműre. Az egyik legfontosabb eltérés a két autó tömege. Egy BMW X5-ös tömege 2000 kg körül mozog, míg a képek alapján Fiat Punto 1-esnek vélt autóé 864 kg. Ha ehhez utasonként átlag 75 kg-ot adunk hozzá, a kocsik között akkor is közel kétszeres különbség van tömegben. Egy ütközésnél két tárgy mozgási energiája hat egymásra, és amelyik tárgy könnyebb, arra nagyobb hatással lesz az ütközés.
Fontos szempont a kocsik közötti sebességkülönbség az ütközés pillanatában. A jelek szerint ennek jelentősnek kellett lennie ahhoz, hogy a BMW ennyire el tudja lökni a Fiatot, és abban ilyen károk keletkezzenek. Ha valóban elaludt a BMW sofőrje, mint ahogy azt a rendőrség feltételezi, nem csupán pár km/h-s különbség volt az ütközés pillanatában a BMW javára.
Szintén lényeges, hogy nem szemből, hanem hátulról mentek bele a Fiatba. Minden autó eleje jobban védett az ütközések ellen, míg a hátulja kevésbé. A kialakítása miatt a Fiat hátul szinte egyáltalán nem tudja elnyelni az ütközés miatt rá nehezedő mozgási energiát. Lehet mondani, hogy a Fiat Punto 1-es piacra dobásakor 2 csillagot ért el az Euro NCAP biztonsági besorolásán (a Fiat Punto 2 pedig 4 csillagot), de ez már két szabálymódosítással korábban volt. A besorolás ráadásul azonos kategóriájú autók ütközésére vonatkozik, de itt egyértelműen nem erről volt szó, és az ütközés helye is a Fiat úgynevezett „gyűrődési pontja" felett lehetett.
Különös és tragikus mozzanata a balesetnek a Fiat kigyulladása. Szabó János tűzoltó ezredes szerint a közúti baleseteknél egyáltalán nem gyakoriak sem a tűzesetek, sem az, hogy bent égjenek az utasok. Természetesen a tűz okát sem lehet még tudni, de nagy szerepe lehetett benne az ütközés helyének, azaz annak, hogy hátulról ment bele a BMW a Fiatba. A Fiatnak ennek a modelljében a tank hátul található, és így közvetlen károsodás érhette. Ezekben az autókban van inercia-kapcsoló, ami ütközéskor leállítja az üzemanyag-szállítást a motorba, de egy hátsó irányból érkező karambol esetében ez nem sokat segít.
Összességében elmondható, hogy a Fiat utasai rendkívül rossz helyzetben voltak. Az ütközés ereje már önmagában elég volt az autó teljes összeroncsolásához, ami lehetetlenné vagy nagyon nehézzé teszi a jármű elhagyását akkor is, ha eszméleténél van az ember. A tűz keletkezése után gyorsan terjedhetett, de a személygépkocsik általában nincsenek felszerelve tűzoltó készülékkel, mivel ez nem követelmény. Az ütközés iránya szerencsétlen, a kocsik tulajdonságai közti különbség túl nagy volt. A kilencvenes évek technológiája találkozott a 2008-as év technológiájával.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.