Exsúlyemelő a közlekedési hatóság élén
További Belföld cikkek
- Kihúzták az ötös lottó nyerőszámait, több mint egymilliárd forint volt a tét
- „Fekália”, „Trafikcsaló Rozsdaminiszter” – Hadházy Ákos újra nekiment Lázár Jánosnak
- Újabb fejlemény Lakatos Márk ügyében: kiderült, miért nyomoznak a stylist ellen
- Tűz ütött ki egy budapesti lakóházban szombat délután
- Előkerült egy videó a Budapesten megölt amerikai nőről és feltételezett gyilkosáról
Kedden délelőtt bemutatkozott a Nemzeti Közlekedési Hatóság új elnöke. Győri Gyula az elmúlt másfél évben légügyi elnökhelyettesként dolgozott ugyanitt az augusztus 13-ai kinevezéséig. Bár mint mondta, a nyaralásból visszatérve váratlanul érte a kinevezés, a növekvő terheket valószínűleg nem lesz nehéz elbírnia, hiszen súlyemelőként junior Európa- és világbajnokságokon is sikerült a dobogó közelébe jutnia. Ebben légügyi, közlekedésbiztonsági és a Debrecenben szerzett több cikluson átívelő önkormányzati képviselői tapasztalata – ahol frakcióvezető-helyettes volt – mind-mind nagy segítség lehet.
A 90-es évek végén és a kétezrés évek elején a város sportéletére is nagy hatással volt, a nemzetközi atlétikai központ fejlesztése is az ő nevéhez fűződik. 2002 és 2006 között a debreceni reptér átalakításában is szerepet vállalt. A repülés annyira közel áll a szívéhez, hogy az idei augusztus 20-ai légiparádén egy ejtőernyősöket szállító géppel hasított át a Duna fölött.
A légügyet is gatyába rázta
Mielőtt szóhoz jutott volna, Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár méltatta röviden az exsúlyemelő elnököt. Másfél éves ismeretségük alatt nagyon pozitív kép alakult ki benne Győriről. Míg a 2000-es évek végén még sereghajtók voltak a magyar jogalkotók és hatóságok az EU-s légügyi előírások betartásában, mára a középmezőnybe kerültek, ami Győri érdemeit gyarapítja.
Az elmúlt másfél évben az ügyintézés is ügyfélbarátabbá vált ezen a területen. Schváb szerint az a céljuk, hogy az egyszerűsítést széles körben kiterjesszék, és minden állampolgár érezze ennek a hatását. A folyamatok gyorsítása érdekében a határidők lerövidítését, és egyablakos ügyintézési rendszer kialakítását tervezik, hogy az autók forgalmi enegdélyeinek kiadása és a jogosítványok megújítása miatt ne kelljen annyit rohangálni. A Nemzeti Egységes Kártyarendszer keretében az igazolványok számának csökkentését is tervezik, és a jogszabályok nyelvezetét is szeretnék egyszerűsíteni. Egyes kérdések megoldásához azonban a fejlesztési minisztériumnak együtt kell működnie a közigazgatási és a belügyi tárcával is.
Nemzeti érdekek a jogszerűség előtt?
Győri hitvallásának ismertetésével kezdte. Fontosnak tartotta kiemelni, hogy a hatóság minden munkatársával meg kell értetni, munkája legalább olyan fontos, mint a vezetőké. Attól még, hogy egy hatóság a jogszabályok betartatásáért felel, szerinte az alkalmazottaknak nem szabad felsőbbrendűként viselkednie az ügyfelekkel szemben. Egy igazán jó hatóság, mint amilyenné a közlekedésit is szeretné tenni, közvetítő szerepet tölt be az állampolgárok és a jogalkotó között. Ezek alapján a szempontok alapján tervezik új stratégiájuk kialakítását.
Tevékenysége középpontjába az ésszerűséget, a nemzeti érdekeket és a jogszerűséget szeretné helyezni ebben a sorrendben. Arról is beszélt, hogy ha a jogszerűséget nem biztosítja egy szabály, javaslatot tesznek annak újragondolására. Légügyi vezetőként is számos szabály módosítását kezdeményezte.
Jönnek a járási alapú rendszámok
Némileg ellentmond a dinamizálási és egyszerűsítési céloknak az, hogy a régi autók műszakiztatásának sűrítését tervezik, bár nem önszántukból. Schváb ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy uniós előírás kötelezi őket a rendszer erre. Emellett a segédmotorok rendszámozását is bevezetnék szintén EU-s előírások miatt.
A járási alapú rendszámozásra irányuló kérdésre azt felelte, hogy a Belügyminisztérium egy munkaanyag elkészítésén dolgozik, melyben a rendszer megvalósíthatóságát vizsgálják némi nemzetközi kitekintéssel fűszerezve. Ez a tanulmány azonban még nem jutott el az ő asztalára, pedig a jogszabályi előkészítés a fejlesztési tárca feladata lesz. A tervezett változtatást elsősorban közbiztonsági okok indokolják. Azt is hozzátette, hogy a rendszer kialakításának lehetőségéről még idén dönthetnek.
Amennyiben bevezetik, akkor valószínűleg a műszaki vizsga keretei között kerülhet sor a rendszámcserére, és nem is egyszerre minden autón, mint ahogy az felmerült az év elején, így emiatt nem kell majd külön sorbaállni.