Dezső
11 °C
18 °C
Index - In English In English Eng

A Futár dolga: megszerettetni a BKK-t

2012.09.18. 15:54
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által kidolgozott Futár-projekt, amellett hogy folyamatos és aktuális információkat közöl majd az utasokkal, abban is segít, hogy az emberek jobban megszeressék és bízni kezdjenek a budapesti közösségi közlekedésben - mondta Berger András, a BKK projektvezetője a témában tartott keddi konferencián Budapesten.

A Futár (Forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer) a BKK projektje, amelynek részeként 2013-tól GPS-alapú utastájékoztatási és forgalomirányítási rendszert vezetnek be.

Berger András elmondása szerint 2295 járműre telepítenek GPS-jeladót és fedélzeti egységet, összesen 545 járművön elhelyeznek 2024 kijelzőt is, 263 megállóhelyen (közülük 16 csomóponti) pedig köztéri tájékoztató táblák is lesznek. Ezeket a központi rendszer irányítja majd, a műholdas helymeghatározásnak köszönhetően 10 másodpercenként frissülnek majd az adatok. A jelenlegi FOK-Gyem és Vultron utastájékoztató rendszerekkel az új kompatibilis lesz, így a meglévő kijelzőket nem minden esetben cserélik le.

A projektvezető kifejtette: az eddig 14 helyszínen működő diszpécserközpontokat egy helyre, a Szabó Ervin téri központba telepítik, ahol 32 munkaállomás fogadja majd a járművekről érkező információkat. Hozzátette: jelenleg a BKV járműveit négy irányítási rendszer kezeli, és csak azt tudják, hogy az adott jármű elindult-e a végállomásról, a vonal többi részéről csak rádión keresztül tudnak adatokat szerezni. A négy irányítási rendszerből a Futár keretében egy lesz, és vezeték nélküli (wi-fi) hálózaton folyamatosan adatokat kap majd a központ a járművek helyzetéről. Ezeket az adatokat az interneten és mobil alkalmazásokon is elérhetővé teszik a későbbiekben.

Harminc közlekedési csomópontban a lámpákat befolyásoló szoftvert is telepítenek, ezek vagy a zöldhullámot nyújtják meg, vagy a piros jelzést csökkentik majd néhány másodperccel. Ezek száma, ahogy a közterületi kijelzőké, a jövőben nőhet, és tervezik, hogy a metróra és a HÉV-re is kiterjesztik a rendszert, ehhez azonban a kötött pályás biztosító berendezésekkel is össze kell hangolni a szoftvereket.

A IVU cég gyártotta, a Synergon által rendszerbe foglalt szoftverek a jövőben képesek lesznek arra is, hogy az elektronikus jegyrendszerhez, utasszámláló berendezéshez, térfigyelő kamerák rendszereihez kapcsolják.

Takács Gábor, a Synergon projektvezetője ismertette: a fedélzeti egységek SIM-kártyával működnek majd, ezáltal 3G-alapon tud majd kommunikálni a jármű vezetője a diszpécserközponttal. A forgalmi zavarelhárítók egy iPad alkalmazás segítségével a programon keresztül közvetlen beavatkozást kezdeményezhetnek majd a tömegközlekedési eszközök forgalmába, a műszaki zavarelhárítók járműveiben lesz olyan egység, amelyen nyomon követhetik a forgalmi helyzetet. A telephelyeken információs pultot is kialakítanak, ezeken tudnak majd a járművezetők bejelentkezni, megnézhetik a menetrendjüket, beosztásukat, egyéb aktuális információkat.

A konferencia részeként bemutattak egy felújított, már a BKK új színére fényezett 412-es Ikarust is, amelyben az új fedélzeti egység működött. A Futár-projekt 6,6 milliárd forintba kerül, ebből négymilliárdot az unió finanszíroz. Bevezetése 2013 nyarán várható.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!