További Belföld cikkek
- Dúl a kommentháború: Menczer Tamás, Kocsis Máté és Magyar Péter esett egymásnak a magdeburgi tragédia miatt
- Hatalmas torlódásra kell számítani az M3-as és az M5-ös autópályákon, az M1-esen akár két órával is nőhet a menetidő
- Orbán Viktor: Sosem szerettem azokat a politikusokat, akik elhárították a felelősséget
- Súlyos baleset történt Debrecenben, a buszmegállóba hajtott egy autó
- Orbán Viktor: Brüsszel Magdeburgot akar csinálni Magyarországból
A március 14-15-i rendkívüli hóhelyzetben, a résztvevő szervek eszközállományukat maximálisan igénybe véve végezték a mentést. Ugyanakkor sok hibát vétettek a lakosság felkészítésében, tájékoztatásában, valamint a kommunikációban, állapította meg vizsgálatában Szabó Máté ombudsman.
A vizsgálatból kiderül, hogy elégtelen volt a hivatásos szervek előzetes figyelemfelhívása és az emberek tájékoztatása az események közben. A hagyományos médiafelületeken sem volt elég gyors az információáramlás, nem jutott el a szükséges módon a lakossághoz. Szabó Máté arra is felhívta a figyelmet, hogy a közösségi oldalak - pl. Facebook, Twitter, blogok, okostelefonra letölthető alkalmazások – ugrásszerű elterjedése miatt a katasztrófavédelmi szervek nem kerülhetik ki, hogy azokat ne vegyék igénybe. Az ombudsman szerint az új kommunikációs csatornák megfelelő használata alkalmas lett volna a lakosság teljesebb tájékoztatására.
A biztos felhívta a hivatásos állományú szervek (Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, Országos Rendőr-főkapitányság) figyelmét arra, hogy a belső kommunikációjukban számos fennakadás volt érzékelhető, illetve megállapította, hogy az autópályákon a mentési munkálatokat nagymértékben megnehezítette, hogy az autósok nem alakították ki a KRESZ-ben ilyen helyzetekre előírt mentősávokat. Szabó jelentésében kiemelte, hogy az M1-es autópályán a fennakadások mérsékelhetően lettek volna, ha az Állami Autópálya Kezelő Zrt. a felhajtóknál és a pálya mentén lévő táblákon megfelelően tájékoztatta volna az autósokat.
Az ombudsman vasúti közlekedésekben történt fennakadásokkal kapcsolatban kifejtette, hogy a MÁV a hóhelyzet napjaiban nem megfelelően tett eleget az utastájékoztatás kötelezettségének, nem volt felkészülve a fennakadások miatti késésekre, és arra, hogy ilyen helyzetben gondoskodni kell az utasok ivóvíz- és élelmiszer ellátásáról, valamint a jegyek visszaváltásáról.
Az alapvető jogok biztosa felkérte a belügyminisztert, vizsgálja meg annak jogszabályi lehetőségét, hogy az alá tartozó szervezetek a kríziskommunikációs tevékenységükbe miként tudnak bevonni közösségi médiakommunikációban jártas önkéntes szervezeteket és személyeket. A belügyminisztert arra is megkérte vizsgálja meg a gyorsforgalmi úthálózat mellett védelmi rendeltetésű erdők telepítését. Kezdeményezte továbbá az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatójánál, hogy tekintse át a lakosság riasztási rendszer hatékonyságát, illetve fektessen nagyobb hangsúlyt a lakosság felkészítésére.
A dokumentum teljes szövegét itt érheti el. (doc)
Szabó Máté korábban a január 14-i hóhelyzettel, illetve annak kezelésével kapcsolatban folytatott le vizsgálatot. Akkor a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. felelősségéről írt.