Több mint 3 milliárdot kerestek a Közgép tulajdonosai
További Belföld cikkek
- Lézerfénnyel vakítottak el egy pilótát Győr közelében
- Nem bírt el a vizes úttal a sofőr, darabokra törte az autóját
- Feljelentést tett Zugló polgármestere, százmillió forintos kár érhette az önkormányzatot
- Kora tavaszias időjárás érkezik a télbe, többfelé kisüthet a nap
- Bosszúból gázolhatott el több gyermeket egy dégi nő
A korábbi évekhez képest is jobb évet zárt tavaly a Közgép Zrt. – derül ki az Index által megismert cégbírósági dokumentumokból. A jogszabályok szerint a cégeknek május végéig kell benyújtaniuk a tavalyi évről szóló pénzügyi adataikat, a Közgép beszámolói azonban már elérhetőek a Fővárosi Cégbíróságon. Az építőipari cég ugyanis március 11-i közgyűlésén fogadta el a 2012-es beszámolóit, amelyeket április 11-én töltöttek fel a cégbíróság adatbázisába.
Ezekből az derül ki, hogy a Közgép árbevétele tavaly 61 milliárd 481 millió forint volt. Ennek jelentős része, 61,054 milliárd forint belföldi árbevételből jött össze. Ez növekedést jelent 2011-hez és 2010-hez képest, amikor a táraság éves árbevétele 56,6 milliárd, illetve 48 milliárd forint volt. A cég adózott eredménye tavaly 3 milliárd 225 millió 747 ezer forint volt. Ez szintén növekedés a korábbi évekhez képest: 2011-ben 2,9 milliárd, 2010-ben 1,9 milliárd forint nyereségét termelt a cég.
A márciusi 11-i közgyűlésen úgy döntöttek, hogy a nyereség jelentős részét, 3 milliárd 225 millió osztalékként ki is fizetnek a Közgép tulajdonosainak. Arról is döntöttek, hogy idén mekkora tiszteletdíjat fizessenek a cég vezetőinek. Eszerint Nyerges Zsolt igazgatósági elnök 1 havi 1 millió forint, az igazgatósági tagok 300 ezer, a felügyelő bizottsági tagok 200 ezer forintos tiszteletdíjat kapnak. Érdekesség, hogy az ülésen Németh Miklós vezérigazgató tartózkodott, amikor a fizetésekről szóló javaslatról szavaztak, ő egyébként szintén havi 300 ezer forintot keres.
A közgyűlést a cég Haraszti utcai székhelyén tartották meg. A korábbi gyakorlatnak megfelelően a 11 órára összehívott közgyűlés nem volt határozatképes, mert nem volt jelen elegendő részvényes. Az egy órával későbbre összehívott közgyűlés - a társaság alapszabályának megfelelően - már a jelenlévők számától függetlenül határozatképes volt. Ezen a részvényesek 0,06 százaléka (Németh Miklós vezérigazgató, illetve a Sárvári Mg Zrt. képviselője) volt jelen. A Közgép többször is élt ezzel a módszerrel, valószínűleg azért, hogy titokban tartsa, kik a tulajdonosai a cégnek.
A Közgép állami megrendelései miatt az ellenzéki pártok többször is támadták a kormányt. Az ellenzék azt kifogásolta, hogy a Fidesz egyik legbefolyásosabb háttéremberének tartott Simicska Lajosnak az érdekeltségébe tartozó cég egyre több állami és önkormányzati közbeszerzésen nyer. Nyerges Zsolt, a Közgép elnöke ugyancsak kiváló kapcsolatokkal rendelkezik az üzleti világban, illetve a Fidesz környékén. Nyerges Zsolt testvére, Nyerges Attila tavaly pedig politikai főtanácsadói posztot is kapott a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM).
A kormánypárti képviselők az ellenzék felvetéseire azt válaszolták, hogy Közgép az előző kormányzati ciklusban is kapott megrendeléséket, ilyen volt például a Margit híd felújítása, ráadásul a külföldi tulajdonú építőipari cégek is kapnak megbízásokat.
Április elején Németh Lászlóné fejlesztési miniszter egy parlamenti kérdésre adott válaszában (pdf) azt írta, hogy a Közgép Zrt. 2010-ben és 2011-ben egyedül mindössze hat közbeszerzési eljárást nyert, a társaság az esetek többségében konzorcium tagjaként indult az eljárásokon. A miniszter szerint a 2004 óta tartó időszakban, a nagy értékű beruházások esetében a Közgép részesedése 11 százalékot tett ki, miközben a Strabagé 20 százalékot.