Jó jel, ha füstöl a metró
További Belföld cikkek
-
Tízmillió állami tankönyv van úton az iskolákba, tanévkezdés előtt meg is érkezhetnek
- Vitézy Dávidtól megkérdezték, hogy indulna-e öt év múlva a főpolgármesteri székért
- Reptéri káosz: utánajártunk, miért késik olyan sok fapados idén
- Kitört a Fanta-botrány, Lázár János szigorítana a törvényen
- Augusztustól 47 kastély veszítheti el köztulajdon jellegét
A füstpróba a metró átadásának egy fontos előkapuja; már átestek rajta a 4-es metró budai állomásai, valamint a Fővám téri és Rákóczi téri megállók. Ilyenkor az építők és a szakhatóságok műfüst gerjesztésével azt tesztelik, hogy megfelelően működik-e az állomás szellőzőrendszere. A katasztrófavédelem név nélkül nyilatkozó képviselője szerint eddig többnyire rendben volt minden, de van olyan állomás is, ahol még szükséges lesz elvégezni néhány mérést.
A Kálvin téri állomás 4-es metróhoz tartozó része körülbelül 25 méterrel van a föld alatt – újságolta büszkén a DBR munkatársa – ami annyira mély, hogy egy mozgólépcső már nem is volt elég a távolság áthidalásához. Mi mindenesetre az egyik menekülőútvonalon, egy szűk lépcsőházban kanyargunk le állomásra, és azon tűnődöm, hogy még elképzelni is rossz, mi történne, ha egyszer a hétfő reggeli csúcsidőben sor kerülne ennek az útvonalnak a használatára.
![01](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/429/4292/42922/4292290_76d16b3cbd7d4b611e8603205cca4edb_wm.jpg)
Az állomáson a tűzszerészek a sínek között kutyulják azt a speciális keveréket, amellyel majd a füstöt gerjesztik. Összesen 20 ezer köbméter füst keletkezik majd a próba során, ezt úgy állítottuk be, hogy körülbelül annyi legyen, mintha kigyulladna egy metrókocsi – magyarázza az egyik szakember. A két hordóban elhelyezett keverék összesen harminc percig ég majd. Azért pont harmincig, mert az előírások szerint pont ennyi ideig kell a menekülő útvonalaknak füst mentesnek maradni – mondja a tűzszerész.
Ha jól működnek a szellőzők, akkor a peronra egyáltalán nem is kerül a gomolygó füstből. Nagyobb mennyiségű füsttel azért nem próbálják ki a rendszert, mert ideális esetben a metrókocsik éghetetlen anyagból vannak, így a tűz nem terjed át egyik kocsiról a másikra. Az nem derül ki, mi a helyzet az olyan egylégterű szerelvényekkel, mint például a 2-es metró vonalán közlekedő Alstomok.
Aggodalomra akkor sincs ok, ha esetleg nem kapcsol be a szellőzőrendszer – nyugtat meg a tűzszerész. Ennyi füst körülbelül 10-15 perc alatt töltené meg a peront, ennyi időnk tehát lenne kimenekülni, de ez a próbafüst amúgy sem mérgező. Még inkább megnyugszom, amikor tűzoltók és katasztrófavédelmisek dübörögnek le a mozgólépcsőkön, hogy, a katasztrófa-védelmi szakember szavaival élve szakértői szemmel figyeljék az izgalmasnak ígérkező eseményeket, és keressék a lehetséges beavatkozási pontokat
Amikor azonban elkezdőik a műsor, és a tűzmester sűrű, feketén gomolygó füstöt varázsol a hordókból, csak a fotósok és az újságírók nézik szájtátva a műveletet, a szakhatóságok figyelmét sokkal inkább leköti a felkínált pogácsa és üdítő. „Na, most már vegyünk részt szakmailag is” – indítványozza az egyik tűzoltó, miután már csak a kevésbé vonzó péksütik hevernek az asztalon. A próba egyébként szemmel láthatóan teljesen rendben zajlik, a szellőzők búgnak, füst a peronon egy szál se, az óriásventilátorok pedig olyan hideget csinálnak, hogy ide bizony még augusztusban is kabátban kell majd lejönni.
![Füstpróba a Kálvin téren](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/429/4292/42923/4292362_352b9eb10dcb819ed57915e087d88963_wm.jpg)
A füst a szellőzőkön át a felszínre kerül, de a Kálvin téren közlekedő tömeget szemmel láthatóan nem kavarja fel, hogy füst száll a metróból. Rutinos budapestiként ezt már valószínűleg megszokták, és a kivitelező amúgy is kiplakátozta a környéket nyugalomra intő szórólapokkal.