A ház előtt dudált a rámenős ügynök

2013.06.20. 09:31
A kecskeméti kismamákat zaklató üzletkötő a Generalinál dolgozott, a biztosító belső vizsgálatot indított. Ugyanígy tesz a kórház is, szerintük viszont nem valószínű, hogy az ő dolgozójuk súgott volna az ügynöknek, nagyobb az esélye annak, hogy a kismamák nem olvasták el figyelmesen a babacsomaghoz kapott adatvédelmi nyilatkozat apróbetűs részét.

A Generali-Providencia Zrt. ügynöke volt az a csak L.-ként emlegetett férfi, aki több kecskeméti kismamát meglehetősen rámenős stílusban zaklatott életbiztosítási ajánlataival, miután távoztak a kórházból. „Remélhetőleg egyedi esetről van szó” – kommentálta az ügyet a cég sajtófőnöke.

A biztosítótársaság belső vizsgálatot rendelt el az üggyel kapcsolatban, és a vizsgálat eredményének függvényében „megteszi majd az esetlegesen szükséges intézkedéseket” – közölte a Generali az Index-szel. Arra vonatkozólag, hogy a társaság rendelkezhetett-e a kismamák adataival, azt írták: „A biztosító az ügyfelek felhatalmazása nélkül semmilyen körülmények között sem szerezhet egészségügyi-, és ezen belül személyes adatot, ilyen adatokkal a társaság ügyfél-felhatalmazás nélkül központilag nem rendelkezik és ilyeneket nem is kezel”.

Ahogy Olt Boglárkától, a biztosító kommunikációs vezetőjétől megtudtuk: a Generalinak semmilyen anyaga nem szerepel a kismamák részére ingyenesen felajánlott ún. babacsomagban. Habár az egyik babacsomagokat terjesztő cég megkereste őket egy üzleti ajánlattal, ők nem éltek a lehetőséggel.

A kórház is vizsgálódik

Habár a sajtóban az ügy csak pár napja robbant ki, a kecskeméti kórházban „már korábban is voltak ilyen megkeresések a kismamák részéről” – mondta Dr. Horváth Zsolt, az intézmény orvosigazgatója. Horváth szerint a babacsomagban szereplő, adatkezelésről szóló dokumentumot mindenki önszántából írja alá, ugyanakkor az adatfelhasználásra vonatkozó rész mostanáig apróbetűvel szerepelt.

Éppen ezért a kórház úgy döntött, egy időre felfüggesztik a babacsomagok átadását, az azokat terjesztő céget pedig arra kérték, módosítsa a nyomtatványt annak érdekében, hogy könnyebben értelmezhető legyen, és ezáltal elkerülhetők legyenek a kéretlen megkeresések.

Annak kizárására, hogy az alkalmazottak közül valaki szivárogtatott ki adatokat a kismamákról, a kórház is belső vizsgálatot indított. Az orvosigazgató elmondása szerint az adatlekérések ellenőrizhetőek, mivel a számítógépekre való bejelentkezéseket minden esetben dokumentálják, ugyanakkor azt is leszögezte, hogy „mindenki mellé odaállni nem lehet”. Ennek ellenére a kórház nem gyanakszik saját dolgozóira, ráadásul szerintük az adatokat több forrásból meg lehet szerezni.

L. bárhonnan megszerzi az adatot

A történtek után a kórház is felvette a kapcsolatot az intézmény vezető beosztású dolgozójaként bemutatkozó biztosítási ügynökkel, aki azt állítja: a kismamák adatait „bárhonnan megszerzi, ahonnan akarja”. A rámenős – a reménybeli ügyfél háza előtt autójából dudálva kiabáló, többszöri elutasítás után is kitartóan telefonáló – ügynök híre gyorsan elterjedt Kecskeméten, elvégre ez mégis egy kisváros – mondta a szóvivő.

L. forrásai azonban továbbra is rejtélyesek. Ugyan nevekhez és címekhez, sőt akár telefonszámokhoz is könnyen hozzájuthatott nyilvános forrásokból, de a kismamák egészségügyi állapotáról nem tudni, honnan szerzett információt.

Erre vonatkozólag iránymutató lehet Nagyné Szigeti Dóra korábbi nyilatkozata, miszerint a babacsomagban szereplő egyik dokumentumon az érintettek nevének és címének megadását szabták feltételül a babakötvény megkötéséhez – ez azonban 2012. október 1. óta már nem fordulhatott elő, mivel azóta babakötvényt csak közvetlenül a Magyar Államkincstár pénztárainál lehet kötni.

Az azonban továbbra is elképzelhető, hogy magához az ingyenes babacsomag átvételéhez is kötelező kitölteni azt az adatvédelmi nyilatkozatot, amely szabad utat ad a partnercégeknek a személyes adatok direkt marketing célokra való felhasználásához. Ebben az esetben a kismamák valóban saját maguk hatalmazzák fel későbbi zaklatóikat, azonban utólagosan ebben az esetben is kérhetik adataik kezelésének felfüggesztését, amivel egyben egy minden hasonló további megkeresést is kizáró tilalmi listára is felkerülnek.

A kórház szóvivője szerint a kismamák szeretik a csomagot, ezért a felfüggesztés csak addig tarthat, amíg nem módosítják az adatvédelmi nyilatkozat megjelenítését, védve ezzel az anyukákat. Nagyné Szigeti Dóra szerint a jelenleg kifogásolt esetben is „valószínű, hogy jogszerűen történt minden”.

A kórházi ajándékcsomagok dilemmája nem csak hazánkban merült fel: Angliában jelenleg heves vita dúl arról, ki kell-e tiltani a kereskedelmi ajánlatokat a kórházakból. Egy internetes kérdőívre válaszoló 1000 anyuka 82 százaléka úgy gondolta, hogy igen, míg 56 százalékuk szerint a Bounty nevű cég megsértette a magánszférájukat. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az angol közkórházak fejpénzt is kapnak az ügynököknek kiközvetített „ügyfelek” után.

Önnel is megtörtént, hogy miután szülés után hazatért a kórházból, ügynökök keresték meg különböző ajánlatokkal? Úgy gondolja, hogy ehhez nem adta a beleegyezését? Írja meg nekünk!