Mikor lesz jegyautomata minden vasútállomáson?
A jegypénztárak előtti sorban izzadva, vagy a vonaton a kalauzzal alkudozva sokmindenkiben felmerülhetett már a kérdés: Miért olyan ritkák a gyors, kényelmes és 24 órában dolgozó vasúti jegyautomaták? Mivel ezt mi sem értettük, ezért megkérdeztük a MÁV-START Zrt-t, mi a helyzet a gépesítéssel. A vasútnál megtudtuk, hogy bár jelenleg még alig több, mint egytucat jegyautomata működik az országban, de hamarosan már minden megyeszékhelyen PayPass-os szupergépek fognak állni.
A vasúttársaság célkitűzései szerint egyszerre kell megteremteni az automata jegyárusítást a pénztár nélküli megállóhelyeken, a zsúfolt pályaudvarokon, és a kisebb állomásokon a zárva tartási idő alatt, azaz mindenhol.
Ehhez képest a MÁV most még csak tizennégy jegykiadó automatát üzemeltet az országban, és azokat is mind Budapesten: kettőt a Déli pályaudvaron, hármat a Keletiben, ötöt a Nyugatiban, kettőt Ferihegyen és egyet-egyet Kelenföldön, illetve Pestszentlőrincen. A vasút 2012-ben már beszerzett további negyvennyolc darab automatát, ezeket azonban egyelőre nem sikerült elhelyeznie. A MÁV közlése szerint negyvenet a Budapest-Nyugati–Cegléd–Szolnok vasútvonal állomásaira és megállóhelyeire szánnak, hét pedig a Budapest-Keleti–Újszász–Szolnok vonal öt állomására és megállóhelyére kerül.
A tervek szerint a következő 1-2 évben az összes nagy forgalmú budapesti elővárosi vonal, a megyeszékhelyek, InterCity megállóhelyek és a további, nagy utasforgalmú állomások is megkapják a maguk automatáját. Ezekből belföldi menetjegyet, IC pót- és helyjegyet, valamint bérletet vásárolhatunk majd, de kinyomtathatjuk az interneten váltott jegyeket is. Az automatákban készpénzzel, bankkártyával, sőt, érintkezésmentes PayPass kártyával is fizethetünk majd.