Népharag sodorta el a hamis bérletest a jegyellenőrtől

2013.11.06. 13:09

A BKK terjedelmes közleményben reagált arra a Facebookon keringő történetre, miszerint az egyik jegyellenőr egy idős hölgyet bántalmazott a Széll Kálmán téren.

Az incidens az érintett ellenőr vallomása szerint a következőképp történt: november 4-én a 222-es buszon tevékenykedő ellenőr észrevette, hogy egy 50–60 év közötti hölgy valószínűleg hamis bérlettel utazik, de erről UV-lámpájának meghibásodása miatt nem tudott megbizonyosodni. Ezért megkérte a hölgyet, fáradjon vele az M2-es metró Széll Kálmán téri állomásához, hogy ott ellenőrizhessék a bérletszelvény biztonsági elemeinek meglétét.

A metróállomás bérletpénztáránál azután be is bizonyosodott a gyanú: a 10 500 Ft-os szelvény érvényességi ablakát és az igazolványszám helyét is valamilyen eljárással letisztították, majd újra kitöltötték. Az addig nyugodtan viselkedő hölgy ekkor megijedt, méltatlankodni kezdett, tagadta a hamisítást, és kijelentette, hogy nem akar pótdíjat fizetni.

Az ilyenkor szokásos eljárás szerint ekkor az ellenőr rendőr után nézett – a bérlethamisítás egyébként nem a blicceléssel megegyező súlyú jogsértés, hanem a hatóságok által is üldözött bűncselekmény. Eközben – és itt érdemes a BKK-közleményt szó szerint idézni – „hogy a lehetséges elkövetőt a helyszínen tartsa, bal kézzel megfogta a hölgy jobb karját a könyökénél, másik kezében pedig a bérletet tartotta”.

A Facebookon terjedő állítás szerint ekkor történt az atrocitás, ami a BKK szerint azért sem történhetett meg, mivel az ellenőrnek mindkét karja foglalt volt. Mondjuk ez az indirekt bizonyítás szerintünk nem perdöntő; egy bérlettel a kézben igen alaposan fejbe lehet verni, de nem akarunk ítélkezni.

A közeli rendőrautó felé tartva azonban az ellenőrre lecsapott a népharag: több férfi vette körül, és miközben durván a falhoz szorították, a nő kereket oldott. Közben a jegyellenőrnek is akadtak önkéntes segítői, közbeavatkozásukra a támadók elmenekültek.

A történet itt véget is ért, a BKK szerint az a tanulság, hogy bérletet csak a bérletpénztárból vegyünk, és az internet visszásságain merengve azt is megállapítja: „a közösségi média szerepe nem terjedhet ki arra, hogy bizonyítékok nélkül emberek sorsáról döntsön”.

Az ügy jelenlegi állását elemezve a BKK leszögezi, hogy az ellenőr fellépése a hamis bérlet birtokosával szemben jogszerű volt, mindazonáltal az erőszak elfogadhatatlan egy ellenőr részéről. Ezért a vizsgálat lefolytatásáig az ellenőrt felfüggesztették.

A BKK azt is kéri, hogy mindenki, aki látta az esetet vagy valamelyik epizódját, jelentkezzen személyesen a BKK Ügyfélszolgálatán (1075 Budapest VII., Rumbach Sebestyén u. 19–21.) vagy a + 36 1 3 255 255 telefonszámon, illetve levélben, a bkk@bkk.hu e-mail címen.