Adóvégrehajtás alatt álló cégre bízták a kormány milliárdos utazásbizniszét

2014.05.21. 08:52
Tavaly szeptember óta működnie kellene a minisztériumokban az új utazásszervezési, repülőjegy-beszerzési rendszernek, amely az évi 4,2 milliárd forintos kormányzati utazási költést koordinálná, de hiába várják. Pedig a fejlesztési tárca annyira fontosnak tartotta a tendert, hogy a meghívott cégeknek nem is a kiíróhoz, a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságra, hanem egyenesen a minisztérium épületébe kellett befáradniuk a pályázataikkal. A nagy körültekintésben végül kiválasztottak egy kft.-t, amely ellen 2013-ban öt adóvégrehajtási eljárás indult.

Megemelte az utazásra fordítható keretet és jelentősen lazította a repülőjegyek beszerzésének addigi spórolós szabályait a kormány, mielőtt tavaly átalakította volna a beszállítói piacot. 2013 elején úgy osztották újra az utazásszervező cégek között a szerepeket, hogy a kedvezményes árak helyett inkább a jelentkezők magyarországi irodáinak számát vették figyelembe.

A két évre szóló 8,4 milliárdos állami keretre a régebbi partnerek, az OTP Travel és a Weco utazási iroda mellett új szereplőként az IBUSZ is beszállítói státust kapott. Ehhez az új, háromszereplős partneri felálláshoz vált szükségessé egy új kormányzati jegybeszerzési rendszer kiépítése.

A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) írt ki pályázatot a rendszer kiépítésére, amely két tételből, foglalásokat intéző és hozzá kapcsolódó back office szoftver előállításából állt.

A munkák becsült érteke mindkét esetben éppen a 25 milliós értékhatár alá esett, ezért nem volt szükség nyílt közbeszerzés kiírására. A pályázó cégeket a megrendelő választhatta ki.

A két meghívásos pályázaton a viszonylag kis összeg ellenére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szokatlanul erősen rajtatartotta a szemét. Már a tenderkiírásban kikötötték, hogy a jelentkezéseket nem a KEF-ben, hanem a minisztérium Iskola utcai épületében a második emeleten kell leadni, ott ahol a KEF-et felügyelő főosztály székel. A pályázat nyertesei a PPT Group Kft. és a Luxinfo Kft. lettek.

Az Online Utazásszervezési Rendszer névre keresztelt szoftver próbaüzemének a kiírás szerint 2013. szeptember közepére kellett volna elindulnia, a végleges üzemnek pedig decemberben. A szoftver azonban még jelenleg sem üzemel. Információink szerint a csúszás miatt a foglalások intézésére egy emailalapú rendszert indítottak be.

Információink szerint a pályázatok nyertesei közül egyik cégnek sincs olyan referenciája, amely bizonyítaná, hogy valaha nemzetközi helyfoglalási rendszerekhez kapcsolódó online foglalási rendszert fejlesztettek volna.

Különösen furcsa azonban, hogy az alapszoftver legyártásával megbízott PPT Group a cégadatbázis szerint a pályázat idején folyamatosan adóvégrehajtás alatt állt. A közbeszerzéseken jogszerűen csak olyan vállalkozások indulhatnak, amelyek igazolták, hogy nincs köztartozásuk. A nyertes cég ellen a Céginfó szerint 2013-ban öt NAV-végrehajtás indult, az utolsó, már 2014-ben kezdődött eljárás jelenleg sem fejeződött be. A cég tavaly felkerült a NAV feketelistájának 56. helyére is, mint az ország egyik legnagyobb köztartozó vállalkozása. A PPT Group tulajdonosai a cég átalakításával is próbálkoztak, amit azonban visszadobott a cégbíróság. Forrásaink szerint az adótartozással terhelt kft. megoldásként nemrég egy külföldi céget próbált bevonni alvállalkozóként a munkába, bár a pályázatban ez nem volt feltüntetve. 

Az Index megkereste a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot a utazásszervezési rendszer csúszásával kapcsolatban. A minisztérium a KEF-hez továbbította levelünket, ám egyelőre onnan sem kaptunk választ kérdéseinkre.