Újra önálló lesz a Testnevelési Egyetem
További Belföld cikkek
-
A DK szerint Pintér Sándornak, Rétvári Bencének és Takács Péternek is le kellene mondani a kórházi VIP-szolgáltatásokról
- Dömötör Csaba szerint a Tisza Párt kongresszusát Manfred Weberék finanszírozták
- Lesöpörte az asztalról a NOlimpia 2.0 népszavazás ügyét a Kúria
- Kislányokat futtatott egy hajdúsági férfi, aki képviselőként és ismert zenészként dolgozott
- Halálra gázolt a vonat egy embert Győr és Sopron között
A kormány a felsőoktatási törvény módosítását kezdeményezi, a változtatással szeptembertől lehetővé válik a kancellári rendszer bevezetése a felsőoktatási intézményekben – jelentette be Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere.
A kancellári rendszer a felsőoktatási intézmények gazdasági menedzsmentjét és a gazdálkodás irányítását érinti – mondta. Meg kell teremteni a megfelelő viszonyt az egyetemi autonómia és a felelős, hatékony gazdálkodás között.
![Balog Zoltán az emberi erőforrások minisztere sajtótájékoztatót tart a felsőoktatási törvény módosításáról az Országházban 2014. június 16-án.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/629/6292/62921/6292146_6717d92f6edd09da534f53ed66fe31c2_wm.jpg)
A módosítás értelmében visszaáll az a rend, hogy a szenátus választja meg a rektorjelöltet, akit a miniszteren keresztül az államfő hagy jóvá – ismertette Balog Zoltán. A pályázatokat 15 napos idővel hirdetik meg, s a kinevezés után 60 nappal a kancellár megalkotja az új szervezeti és működési szabályzatot. A kancellár kinevezője a miniszterelnök lesz, munkáltatója a tárca vezetője. Bárki jelentkezhet kancellárnak, aki a feltételeknek megfelel, amelyeket elég tágra vettek - mondta a miniszter. Szólt arról is, hogy a gazdasági főigazgatói posztok megmaradnak, ők a kancellárnak lesznek alárendelve.
Mint korábban bemutattuk: a kancellárok meg is vétózhatják azokat az egyetemi döntéseket, amelyek veszélyeztetnék az intézmény gazdálkodását. A kancellárokat a nemzeti tudományegyetemek és az egyetemek élére a miniszterelnök bízza meg, a főiskolákra és a közösségi főiskolákra a miniszter. Megbízatásuk öt évre szól. Ők lesznek a munkáltatói a felsőoktatási intézmény nem oktatói munkakörben dolgozó alkalmazottainak.
A törvénymódosítás értelmében a Pető Intézet teljes egészében állami fenntartásba kerül, jelentett be Balog Zoltán. Tavaly az Index számolt be arról, hogy a világhírű Pető Intézet a tönk szélére került. A nehéz helyzetbe jutott intézmény fenntartója eddig is egy 100 százalékos állami tulajdonban lévő nonprofit kft. volt, most azonban közvetlenül az államhoz kerül.
![Magyaróra a Pető Intézet Gyakorló Általános Iskola és Kollégiumban a Villányi úton.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/629/6291/62918/6291852_f945dea156a060cfc13b63a0f1cc69fe_wm.jpg)
A javaslat lehetővé teszi a Testnevelési Egyetem leválását is a Semmelweis Egyetemről. Az önállósodást a korábbi hírek szerint maga Orbán Viktor sürgette. Az egykori testnevelési főiskola bázisán létrehozandó új univerzitás megalakítására 26 milliárd forintot költenének.
A Magyar Testnevelési Egyetem azonban csak akkor működtethető egyetemként a tervezett szerkezeti struktúrában, ha az egyetemek számára előírt feltételek alól speciális mentesítést kap. Erre már volt példa: hasonló eljárással kaphatott egyetemi rangot annak idején az Andrássy Gyula Budapesti Német Nyelvű Egyetem is, írta a Népszabadság.
![A Testnevelési Egyetem Koltai Jenő Sportközpontja](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/629/6292/62920/6292040_bd0f327d7379f9cbefc2534f03011d49_wm.jpg)
A miniszter jelezte: szeretnék, ha a javaslatot még a nyári szünet előtt elfogadná az Országgyűlés.
A felsőoktatási törvény tervezete hét hónapnyi előkészítés és egyeztetés után már tavaly ősszel elkészült. Az egyetemek, a hallgatók és a gazdasági élet szereplőiből álló Felsőoktatási Kerekasztal által kidolgozott terveket mindenki támogatta, egyedül Paragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke kifogásolta.
A kormány végül novemberben nem tárgyalta az előterjesztést. A kormány akkor azzal bízta meg az illetékes tárcákat, hogy készítsenek háttértanulmányokat a kérdéses pontokról, így például az egyházi felsőoktatásról, a duális képzési rendszer lehetőségeiről a felsőoktatásban, a szakmunkásképzésből a felsőoktatásba való továbblépés lehetőségeiről, és arról, hogyan lehet a legjobb egyetemek közé bekerülni.